Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
20. januar 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 167 (Alm. del) af
22.december 2014 stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren skønne over Gini-effekten af aftaler om finansloven for 2013?
Svar
I følgende opgørelse af fordelingsvirkninger af aftaler om finansloven for 2013 er
der taget udgangspunkt i de forudsætninger, der var gældende på tidspunktet for
indgåelse af aftalen, dvs. i efteråret 2012.
Det fremgår af Finanslovsaftalerne for 2013, at den del, der vedrører lavere afgif-
ter for forbrugerne finansieret af lavere personfradrag og højere bundskat (Af-
gifts- og konkurrencepakken), bidrager til at reducere indkomstforskellene sva-
rende til et fald på 0,02 pct.-point målt ved Gini-koefficienten,
jf. side 24-25 i Afta-
ler om Finansloven for 2013.
Niveauet for indkomstforskelle opgjort ved Gini-koefficienten tager normalt ud-
gangspunkt i befolkningens disponible indkomster. Dermed har afgifter og offent-
lige service ingen indflydelse på den opgjorte Gini-koefficient. Afgiftsændringer
påvirker imidlertid værdien af den disponible indkomst og kan derfor være rele-
vant at indregne som en ækvivalent indkomstændring. Tilsvarende med ændringer
i den individualiserbare offentlige service. De opgjorte virkninger på Gini-
koefficienten kan således tages som udtryk for virkningen på fordelingen af be-
folkningens udvidede forbrugsmuligheder.
De øvrige dele af finanslovsaftalerne vedrører i store træk en udmøntning af afsat-
te reserver på 1,85 mia. kr
1
. Forud for finanslovsaftalen er reserven beregnings-
teknisk henført til offentligt forbrug. En generel forøgelse af det offentlige for-
brug med 1,85 mia. kr. skønnes at svare til en reduktion i Gini-koefficienten på
0,06 pct.-point
2
,
jf. tabel 1 nedenfor.
Fordelingsvirkningerne af udmøntningen af reserverne skal således holdes op i
mod fordelingsvirkningen af en generel forøgelse af det offentlige forbrug. Dvs. i
De 1,85 mia. kr. er ekskl. de reserver, der blev udmøntet som forventet, herunder forskningsreserven.
Forhøjelsen er beregningsteknisk antaget proportionalt fordelt på områderne daginstitution, uddannelse, voksenuddannel-
se, hospital, sygesikring, medicin, plejehjem og hjemmehjælp.
1
2