Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1487973_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
20. januar 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 167 (Alm. del) af
22.december 2014 stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren skønne over Gini-effekten af aftaler om finansloven for 2013?
Svar
I følgende opgørelse af fordelingsvirkninger af aftaler om finansloven for 2013 er
der taget udgangspunkt i de forudsætninger, der var gældende på tidspunktet for
indgåelse af aftalen, dvs. i efteråret 2012.
Det fremgår af Finanslovsaftalerne for 2013, at den del, der vedrører lavere afgif-
ter for forbrugerne finansieret af lavere personfradrag og højere bundskat (Af-
gifts- og konkurrencepakken), bidrager til at reducere indkomstforskellene sva-
rende til et fald på 0,02 pct.-point målt ved Gini-koefficienten,
jf. side 24-25 i Afta-
ler om Finansloven for 2013.
Niveauet for indkomstforskelle opgjort ved Gini-koefficienten tager normalt ud-
gangspunkt i befolkningens disponible indkomster. Dermed har afgifter og offent-
lige service ingen indflydelse på den opgjorte Gini-koefficient. Afgiftsændringer
påvirker imidlertid værdien af den disponible indkomst og kan derfor være rele-
vant at indregne som en ækvivalent indkomstændring. Tilsvarende med ændringer
i den individualiserbare offentlige service. De opgjorte virkninger på Gini-
koefficienten kan således tages som udtryk for virkningen på fordelingen af be-
folkningens udvidede forbrugsmuligheder.
De øvrige dele af finanslovsaftalerne vedrører i store træk en udmøntning af afsat-
te reserver på 1,85 mia. kr
1
. Forud for finanslovsaftalen er reserven beregnings-
teknisk henført til offentligt forbrug. En generel forøgelse af det offentlige for-
brug med 1,85 mia. kr. skønnes at svare til en reduktion i Gini-koefficienten på
0,06 pct.-point
2
,
jf. tabel 1 nedenfor.
Fordelingsvirkningerne af udmøntningen af reserverne skal således holdes op i
mod fordelingsvirkningen af en generel forøgelse af det offentlige forbrug. Dvs. i
De 1,85 mia. kr. er ekskl. de reserver, der blev udmøntet som forventet, herunder forskningsreserven.
Forhøjelsen er beregningsteknisk antaget proportionalt fordelt på områderne daginstitution, uddannelse, voksenuddannel-
se, hospital, sygesikring, medicin, plejehjem og hjemmehjælp.
1
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1487973_0002.png
Side 2 af 3
hvilken grad den aftalte udmøntning har en anden fordelingsvirkning end offent-
ligt forbrug generelt.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at 0,58 af de 1,85 mia. kr. kan henføres til
initiativer, der har samme fordelingsvirkninger som udgifter til voksen- og efter-
uddannelse. En forøgelse af udgifterne til voksen- og efteruddannelse med 0,58
mia. kr. skønnes at svare til en reduktion i Gini-koefficienten på 0,03 pct.-point.
De afsatte 0,18 mia. kr. til at styrke tandsundheden hos økonomisk vanskeligt
stillede er beregningsteknisk indregnet i fordelingsberegningerne som en propor-
tional forhøjelse af den skattepligtige kontanthjælp for personer, der har kontant-
hjælp som hovedindkomstkilde. I fordelingen er der endvidere taget højde for, om
personen er over eller under 25 år. På den baggrund kan det skønnes, at aftalen
om at fremme tandsundheden svarer til en reduktion i Gini-koefficienten på 0,02
pct.-point.
Tabel 1
Fordelingsvirkninger af aftaler med Enhedslisten om FL13 målt på Gini-koefficienten, 2013.
Gini, pct.-point
Afgifts- og konkurrencepakken
- Afskaffelse af fedt- og sukkerafgift
- Lavere personfradrag
- Højere bundskattesats og parallel forhøjelse af det skrå skatteloft
Udmøntning af reserve til offentligt forbrug
- Annullering af reserver til en generel forhøjelse af offentligt forbrug
- Øgede udgifter til voksen- og efteruddannelse
- Tandpleje for udsatte grupper
- Forsørgelse i forbindelse med uddannelsesløft for ledige
- Mindre tilskud til tandrensning
- Øvrige
Aftaler med Enhedslisten om FL13 i alt
0,06
-0,03
-0,02
-0,01
0,01
-0,02
-0,03
-0,03
0,03
-0,01
-0,01
-0,02
Anm.: Afgiftsændringer og ændringer i offentlig service er omregnet til en ækvivalent ændring i den disponible
indkomst.
Kilde: Beregninger på basis af stikprøver på hhv. 3,3 pct. og 33,3 pct. af befolkningen.
Som en del af det aftalte uddannelsesløft for ledige, der er i risiko for at opbruge
dagpengeretten i første halvår af 2013, indgår 0,3 mia. kr. til forsørgelse – svaren-
de til 0,19 mia. kr. efter skat. I fordelingsberegningen er udgiften til forsørgelse
indregnet som en proportional forhøjelse af dagpengene for personer, der har a-
dagpenge som hovedindkomstkilde. I fordelingen er der taget højde for, om per-
sonen er forsørger eller ikke-forsørger. Det kan på den baggrund skønnes, at den
øgede udgift til forsørgelse kan bidrage til at reducere Gini-koefficienten med 0,01
pct.-point.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3 af 3
Som en del af finansieringen af initiativerne inden for kriminalforsorgen indgår en
reduktion af tilskud til tandrensning på 0,18 mia. kr. Det skønnes at det mindre
tilskud kan bidrage til at øge Gini-koefficienten med 0,01 pct.-point.
Omkring 0,44 mia. kr. vurderes at kunne henføres til initiativer, der ikke umiddel-
bart berører husholdningerne, herunder specielt subsidier (netto) til virksomheder
i forbindelse med de ”grønne” initiativer i FL13.
Endelig er 0,64 mia. kr. beregningsteknisk indregnet som en generel forhøjelse af
det offentlige forbrug. Det svarer til en reduktion af Gini-koefficienten på 0,02
pct.-point.
Samlet set kan udmøntningen af reserven skønnes at indebære en omfordeling
svarende til en reduktion i Gini-koefficienten på 0,01 pct.-point, hvorved den
samlede virkning af aftalerne med Enhedslisten om Finansloven for 2013 kan
skønnes at svare til et fald i Gini-koefficienten på 0,03 pct.-point.
Det skal bemærkes, at de beregnede fordelingsvirkninger vedr. afgifter og offentlig
service er forbundet med betydelig større usikkerhed end ved for eksempel æn-
dringer i indkomstskatter eller overførsler.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon