Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1484904_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
12. januar 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 154 (Alm. del) af d. 16.
december 2014 stillet efter ønske fra Frank Aaen
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på PØU spørgsmål 217, stillet den 17. august
2009 om nettolønudgiften for det offentlige for en nyansat SOSU-assistent?
Svar
I PØU-spørgsmål nr. 217 fra d. 17. august 2009 er der spurgt til effekten på de
offentlige finanser af at ansætte en SOSU-assistent i den offentlige sektor, svaren-
de til en forøgelse af den offentlige beskæftigelse, når der modregnes sparede ud-
gifter til dagpenge (maks. dagpengesats), ekstra skatte- og afgiftsindtægter samt
sparede udgifter til aktivering, idet det forudsættes, at den pågældende person al-
ternativt ville være dagpengemodtager, og at ledigheden umiddelbart reduceres
svarende til en fuldtidsforsikret, når vedkommende ansættes i den offentlige sek-
tor.
Øget offentlig beskæftigelse vil alt andet lige svække de offentlige finanser, også
selvom ledigheden umiddelbart reduceres. Det skyldes, at den afledte forøgelse af
de offentlige lønudgifter (efter skat) som udgangspunkt vil overstige mindreudgif-
ten til overførsler mv. (efter skat).
På længere sigt vil en permanent forøgelse af den offentlige beskæftigelse medføre
en belastning af de offentlige finanser, der omtrent svarer til den fulde virkning på
de offentlige serviceudgifter, herunder lønudgifter mv.
Det skyldes, at den strukturelle beskæftigelse og den strukturelle ledighed som
udgangspunkt ikke påvirkes af, at den offentlige beskæftigelse øges, idet en per-
manent forøgelse af den offentlige beskæftigelse på sigt vil medføre, at antallet af
ansatte i den private sektor reduceres nogenlunde tilsvarende. Dvs. en permanent
forøgelse af den offentlige beskæftigelse indebærer ikke en varig besparelse på
dagpenge og aktivering.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484904_0002.png
Side 2 af 2
Under antagelse om en årlig lønudgift inkl. pension på knap 280.000 kr.
1
indebæ-
rer offentlig ansættelse af en ledig dagpengemodtager som SOSU-assistent en
umiddelbart svækkelse af de offentlige finanser på ca. 20.000 kr. årligt, men en
permanent svækkelse på i størrelsesordenen 280.000 kr. årligt.
Der er i eksemplet indregnet øgede lønudgifter på ca. 280.000 kr. årligt (inkl. pen-
sion) samt sparede udgifter til dagpenge på knap 212.000 kr. årligt og til aktivering
på ca. 7.300 kr. årligt. Den øgede disponible indkomst for den hidtil aktiverede
dagpengemodtager resulterer i øgede skatte- og afgiftsindtægter for det offentlige
på i alt ca. 41.000 kr. årligt, heraf ca. 33.000 kr. fra indkomstskat (inkl. arbejds-
markedsbidrag) af en højere indkomst og ca. 8.000 kr. fra moms og afgifter, når
den øgede disponible indkomst forbruges.
Det er generelt problematisk at anvende de offentlige serviceudgifter som et kon-
junkturredskab, da en sådan praksis vil indebære, at den offentlige service og den
offentlige beskæftigelse modsvarende skal reduceres i en højkonjunktur i takt med
nedbringelsen af ledigheden, hvis en permanent svækkelse af de offentlige finan-
ser skal undgås.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon
Grundlønnen for en SOSU-assistent på løntrin 21 (i gruppe 4) fra FOA’s lønmagasin for ansatte i kommuner oktober
2014 udgør 277.854 kr. årligt. I svar på PØU spørgsmål nr. 217 af 17. august 2009 var ligeledes forudsat en årlig lønudgift
inkl. pension på ca. 280.000 kr.
1