Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Finansudvalget
Sagsnr.
2014 - 2360
Doknr.
1265747
Dato
24-03-2015
Folketingets Finansudvalg har d. 4. december 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 132
(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jacob Jensen (V).
Spørgsmål:
”Vil ministeren genberegne svaret på spørgsmål 48 idet der i beregningen af indkom-
ster i overførselsalternativet, skal tages udgangspunkt i de faktiske indkomster (præcis
som i en standard beregning af nettokompensationsgrader) frem for at antage en løn
på 110 eller 120 kr. i timen, som efter spørgerens opfattelse kun skal bruges i bereg-
ninger for beskæftigelsesalternativet?”
Endeligt svar:
Nettokompensationsgraden er et udtryk for, hvor meget en persons disponible ind-
komst som overførselsindkomstmodtager (overførselsalternativet) udgør i procent af
den disponible indkomst, han eller hun har som beskæftiget (beskæftigelsesalternati-
vet). Den disponible indkomst er det, personen har til rådighed til husleje, mad, tøj
osv., når skatten er betalt.
Den disponible indkomst i de to alternative situationer opgøres under antagelse af, at
personen er overførselsindkomstmodtager hhv. beskæftiget i hele det pågældende
kalenderår. Beregningerne tager blandt andet højde for aftrapning af indkomstaf-
hængige ydelser som boligstøtte og økonomisk friplads til børn i daginstitution og
modregning i ægtefælles eller samlevers overførselsindkomst mv.
Beregningerne tager også højde for skønnede udgifter til transport til og fra arbejde
samt nettopensionsindbetalinger, dvs. den skønnede værdi af indbetalinger til ar-
bejdsmarkedspension og ATP efter skat og modregning i andre ydelser, når de kom-
mer til udbetaling efter overgangen til pension.
Af besvarelsen af
FIU alm. del spørgsmål 48
fremgår den gennemsnitlige nettokom-
pensationsgrad samt antallet og andelen af personer med en nettokompensationsgrad
over 80 pct. hhv. over 90 pct. i 2013, og når skatte- og kontanthjælpsreformen er fuldt
indfaset, hvor det er lagt til grund for beregningerne, at alle personer – beskæftigede
såvel som fuldt ledige m.fl. og efterlønsmodtagere – sættes ned på et ”lavtlønsniveau”
i beskæftigelsesalternativet. Det er også et ”lavtlønsniveau”, der ligger til grund for
beregningen af den disponible indkomst i overførselsalternativet.
1
1
Beregninger af nettokompensationsgrader baserer sig på registeroplysninger om 18-64-årige i befolknin-
gen, som opdeles efter deres faktiske arbejdsmarkedstilknytning. Der skelnes mellem fuldt beskæftigede,
dvs. fuldtids- og deltidsbeskæftigede, delårsbeskæftigede, fuldt ledige m.fl. og efterlønsmodtagere. Selv-
stændige, studerende og førtidspensionister m.fl. indgår ikke i beregningerne.