Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1439156_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
19. december 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 125 (Alm. del) af 1.
december 2015
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvorledes det påvirker de offentlige finanser, hvis en
modtager af sygedagpenge i stedet er i arbejde til en løn, der svarer til den
minimumsløn en butiksansat har (i et år)?
Svar
Hvis beskæftigelsen øges, ved at personer, der i udgangspunktet er uden beskæfti-
gelse, bliver ansat i den private sektor, styrkes de offentlige finanser som følge af
sparede overførselsudgifter samt øgede skatteindtægter. Hertil kommer indtægter
fra afgifter mv.
Bidraget til styrkelsen af de offentlige finanser afhænger af niveauet for overfør-
selsindkomsten, herunder supplerende ydelser, fx boligstøtte, tilskud til nedsat
daginstitutionsbetaling mv. samt niveauet for lønindkomst. Bidraget til styrkelsen
af de offentlige finanser er alt andet lige lavere, jo lavere niveauet for overførsels-
indkomsten og det mulige lønniveau er.
En styrkelse af de offentlige finanser forudsætter endvidere, at der er tale om en
varig forøgelse af den private beskæftigelse samt en tilsvarende reduktion af antal-
let af overførselsmodtagere.
Der er spurgt til virkningen på de offentlige finanser, hvis en sygedagpengemod-
tager overgår til beskæftigelse med en løn svarende til mindstelønnen for en bu-
tiksansat. I den sammenhæng skal det bemærkes, at modtagelse af sygedagpenge
forudsætter, at personen er uarbejdsdygtig.
På den baggrund må spørgsmålet betragtes som hypotetisk. Spørgsmålet besvares
derfor med udgangspunkt i, hvad forskellen er i bidraget til de offentlige finanser
henholdsvis fra en person på sygedagpenge og for en beskæftiget, som er butiks-
ansat.
Det er ikke entydigt, hvad der skal forstås ved minimumslønnen. Således er der
ikke en lovgivningsbestemt minimumsløn i Danmark. Flere overenskomster fast-
sætter imidlertid minimallønninger. I det følgende er der taget udgangspunkt i
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439156_0002.png
Side 2 af 2
månedslønninger på henholdsvis 18.970 kr. og 17.470 kr., svarende til minimal-
lønnen pr. 1. marts 2014 for henholdsvis faglærte og ufaglærte, jf. Landsoverens-
komst for butikker 2014/2017 indgået mellem Dansk Erhverv Arbejdsgiver og
HK Handel.
For sygedagpengemodtagere beregnes den offentlige forsørgelse som udgangs-
punkt på grundlag af den hidtidige lønindtægt dog maksimalt 4.075 (2014-niveau)
pr. uge, svarende til en årlig forsørgelsesydelse på 211.900 kr. Nettoudgiften for
det offentlige for en helårsmodtager af maksimale sygedagpenge udgør ca. 113.400
kr. efter skat og tilbageløb af moms og afgifter mv.,
jf. tabel 1.
Dette beløb afspejler
alene selve udgiften til sygedagpenge og omfatter ikke evt. supplerende ydelser
samt driftsudgifter i kommunerne mv.
Nettobidraget til det offentlige (fra indkomstskatter samt moms og afgifter mv.)
for butiksansatte med en månedlig løn på henholdsvis knap 19.000 kr. og knap
17.500 kr. kan tilsvarende opgøres til henholdsvis ca. 111.400 kr. og 101.600 kr.,
jf.
tabel 1.
Tabel 1
Bidrag til de offentlige finanser for hhv. sygedagpengemodtagere og butiksansatte, 2014
Nettovirkning for de offentlige finanser (efter
skat og afgifter mv.)
Kr.
Sygedagpengemodtager, maksimal sats
Faglært butiksansat (månedsløn 18.970 kr.)
Ufaglært butiksansat (månedsløn 17.470 kr.)
-113.400 kr.
111.400 kr.
101.600 kr.
Anm.: Der er taget udgangspunkt i den maksimale sats for sygedagpenge på 4.075 kr. per uge samt i de gældende
skatteregler i 2014. Det er forudsat, at indtægter fra moms og afgifter mv. udgør 24�½ pct. af indkomsten ef-
ter skat.
Kilde: Egne beregninger.
De beregnede nettovirkninger for de offentlige finanser afhænger af en række
individuelle forhold, herunder lønindkomst, samlivsforhold og boligforhold mv.
Der er således tale om et forsimplet regnestykke, hvor der bl.a. ses bort fra sup-
plerende ydelser, herunder fx boligstøtte, og hvor der ikke er taget højde for virk-
ninger af transportafstand, pensionsopsparing mv. samt afledte virkninger på sel-
skabsskatteprovenu.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon