Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1436030_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
17. december 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 120 (Alm. del – § 7.
Finansministeriet) af 27. november stillet efter ønske fra Jonas
Dahl (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren sende en opgørelse over realvæksten i de offentlige
sundhedsudgifter år for år siden 2001 – fordelt på medicin og andet?
Svar
Det offentlige forbrug i nationalregnskabet kan fordeles på en række
udgiftsområder (den såkaldte COFOG-klassifikation). Ifølge denne opgørelse er
de offentlige udgifter til sundhed steget med ca. 35 mia. kr. fra 2001 til 2013, når
der korrigeres for pris- og lønudviklingen. Det svarer til en gennemsnitlig
realvækst på 2,2 pct. årligt,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Offentligt forbrug vedr. sundhed
1)
, 2001-2013
Mia. kr. (2014-
priser)
Sundhedsvæsen
- Realvækst (pct.)
ift. året før
01
115
-
02
119
3,6
03
122
2,1
04
123
1,3
05
127
3,2
06
133
4,6
07
141
6,2
08
144
2,1
09
148
2,6
10
148
-0,4
11
146
-1,4
12
149
2,4
13 Gns.
150
0,5
2,2
Anm.: Opgørelsen af realvæksten i det offentlige forbrug er baseret på den såkaldte input-metode, der hidtil har
været anvendt i nationalregnskabet, og måler væksten i de ressourcer, som tilføres den offentlige sektor.
Fordelingen efter formål/udgiftsområde følger klassifikationen COFOG (Classification of the functions
of government), som er baseret på retningslinjer fra Eurostat.
1)
I nationalregnskabsmæssig sammenhæng er det kun tilnærmelsesvist muligt at beregne den reale
udvikling i det offentlige forbrug fordelt på udgiftsområder, da pris- og lønudviklingen for det samlede
offentlige forbrug anvendes.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
De offentlige udgifter til medicin omfatter kommunale og regionale udgifter til
tilskud til medicin, som ordineres af praktiserende læger og forhandles på apoteker
(primærsektormedicin). Derudover omfatter de offentlige udgifter til medicin,
som indgår i sygehusbehandling (sygehusmedicin).
De offentlige udgifter til medicin kan ikke umiddelbart opgøres ud fra COFOG-
klassifikationen af det offentlige forbrug i nationalregnskabet. I lyset heraf er det
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436030_0002.png
Side 2 af 2
ikke muligt at lave en opgørelse af de offentlige udgifter til medicin, som er fuldt
sammenlignelig med opgørelsen af de offentlige udgifter til sundhed ovenfor.
De offentlige udgifter til medicin er i stedet opgjort ud fra Lægemiddel-
statistikregisteret. Udgifterne er opgjort i løbende priser, da udgifterne i henhold
til praksis ikke pris- og lønreguleres. I forlængelse heraf er det ikke muligt at
opgive realvæksten.
De offentlige udgifter til medicin er steget fra ca. 7,5 mia. kr. i 2001 til ca. 12,9
mia. kr. i 2013,
jf. tabel 2.
Det bemærkes, at opgørelsen af medicinudgifter er i
løbende priser, mens opgørelsen af de samlede sundhedsudgifter er korrigeret for
pris- og lønudvikling.
Tabel 2
Offentlige udgifter til medicin, 2001-2013
Mia. kr. løbende
priser
Primærsektormedicin
Sygehusmedicin
I alt
01
5,5
2,0
7,5
02
6,3
2,4
8,7
03
6,6
2,7
9,3
04
6,7
3,1
9,9
05
7,0
3,5
10,5
06
7,3
4,1
11,4
07
7,8
4,6
12,5
08
7,7
5,4
13,1
09
7,4
5,8
13,3
10
7,6
6,1
13,7
11
7,1
6,0
13,1
12
6,6
6,4
13,0
13
6,0
6,9
12,9
Kilde: Statens Seruminstitut
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon