Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1434521_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
12. december 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 114 (Alm. del – § 15.
Social-, Børne- og Integrationsministeriet) af 24. november 2014
stillet efter ønske fra Martin Geertsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse den varige virkning og de offentlige udgifter for hvert af
årene frem til 2050 af forslaget om at genindføre flygtninges ret til fuld
folkepension?
Svar
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold kan oplyse
følgende:
Forslaget om genindførelse af tidligere gældende regler for optjening af ret til
folkepension for flygtninge skønnes at medføre offentlige merudgifter efter skat
og tilbageløb af afgifter på 7,1 mio. kr. i 2015 stigende til knap 200 mio. kr. i 2035
for derefter på lang sigt at udgøre ca. 80 mio. kr. årligt,
jf. tabel 1.
Den langsigtede merudgift afspejler den forventede udvikling i antallet af
flygtninge og den demografiske udvikling blandt flygtninge, hvorfor skønnene er
behæftet med usikkerhed.
Ændringen af reglerne for flygtninges optjening af ret til folkepension, der trådte i
kraft pr. 1. januar 2011 (lov nr. 1603 af 22. december 2010 om ændring af lov om
social pension), blev indfaset med en overgangsperiode på 10 år for herboende
flygtninge. Det betyder, at merudgifterne vil stige markant efter
overgangsperiodens slutning i 2021.
Forslaget vil på den baggrund indebære en udgiftsmæssig pukkel, når
pensionsfrekvensen blandt denne gruppe topper i årene omkring år 2035. Faldet i
merudgifterne frem til det langsigtede niveau, der stabiliseres efter år 2060,
afspejler, at ændringerne på langt sigt alene vedrører den løbende årlige tilgang af
nytilkomne flygtninge, der overgår til folkepension.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434521_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Skønnet offentlige merudgifter som følge af forslaget om genindførelse af flygtninges ret til fuld folkepension
Mio. kr., 2015-pl
Udgifter
efter
skat og
tilbageløb af afgifter
2015
7,1
2025
Udgifter
efter
skat og
tilbageløb af afgifter
84,2
2035
Udgifter
efter
skat og
tilbageløb af afgifter
196,2
2045
Udgifter
efter
skat og
tilbageløb af afgifter
144,9
2016
9,4
2026
102,4
2036
193,2
2046
135,5
2017
12,0
2027
119,8
2037
190,3
2047
126,4
2018
14,6
2028
137,2
2038
187,4
2048
117,2
2019
17,5
2029
154,5
2039
184,6
2049
108,1
2020
20,5
2030
171,8
2040
181,7
2050
99,0
2021
34,4
2031
177,1
2041
174,0
2051
95,3
2022
47,3
2032
181,9
2042
166,7
2052
92,2
2023
59,8
2033
186,7
2043
159,4
2053
88,9
2024
72,0
2034
191,5
2044
152,1
Varigt
80,0
Udgifterne afholdes inden for rammerne af udgiftslofterne i 2015-2018. I
perioden herefter afholdes udgifterne indenfor de samlede udgiftsrammer i
regeringens mellemfristede fremskrivning.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon