Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
17. december 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 112 (Alm. del) af 21.
november 2014 stillet efter ønske fra Jacob Jensen (V)
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at realvæksten i det offentlige forbrug udgjorde -0,2 pct.
i 2012 og -0,5 pct. i 2013, jf. Danmarks Statistiks opgørelse?
Svar
Ifølge Danmarks Statistik er realvæksten i det offentlige forbrug 0,4 pct. i 2012 og
0,1 pct. i 2013, når der tages udgangspunkt i den hidtidige input-metode. Denne
metode er udtryk for hvor mange ”ressourcer”
(korrigeret for pris- og lønudviklingen),
som anvendes til offentligt forbrug.
Realvæksten i de tilførte ressourcer (input-metode) til det offentlige forbrug er
fortsat den relevante opgørelse i forbindelse med det økonomiske råderum til
offentligt forbrug frem mod 2020, der i
Opdateret 2020-forløb,
august 2014 er
opgjort til ca. 20 mia. kr.
I forbindelse med hovedrevisionen af nationalregnskabet i september 2014 har
Danmarks Statistik implementeret en ny såkaldt output-metode til beregning af
det offentlige forbrug i faste priser i nationalregnskabet. Ifølge den nye metode er
realvæksten i det offentlige forbrug efter -0,2 pct. i 2012 og -0,5 pct. i 2013.
Man skal være yderst varsom med at tolke på udviklingen i realvæksten ved den
nye output-baserede metode. Output-metoden afspejler i princippet udviklingen i
mængden af goder, som det offentlige fremstiller. Der knytter sig imidlertid
betydelig usikkerhed til opgørelsen, hvilket bl.a. skyldes at der i mængde-
udviklingen ikke bliver taget højde for kvalitetsændringer. Fx vil det ikke fremgå
som en forbedring, hvis en lærer bliver bedre til at undervise.
For yderligere information om hovedrevisionen af nationalregnskabet henvises
der til Finansministeriets hjemmeside:
http://www.fm.dk/nyheder/pressemeddelelser/2014/09/nyt-hovedrevideret-nationalregnskab-
offentliggjort/.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk