Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
28. november 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 10 (Alm. del) af 9. oktober
2014 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren vurdere de fordelingsmæssige konsekvenser af Det Konservative
Folkepartis forslag til finansloven for 2015?
Svar
Finansministeriet har i forbindelse med svaret på Finansudvalgets spørgsmål nr.
35 (L 201) af 23. september 2014 skønnet over saldovirkningen af Det Konserva-
tive Folkepartis forslag til finanslov for 2015. Ved gennemgang af skønnene til
brug for beregning af fordelingsvirkninger af initiativerne har det vist sig, at saldo-
virkningerne af forslagene om henholdsvis en nedsættelsen af topskatten og infla-
tionsregulering af grundskylden har været undervurderet.
I det følgende er det skønnede provenutab ved en nedsættelse af topskatten opju-
steret fra 2,6 mia. kr. til 3,4 mia. kr., og provenutabet ved inflationsregulering af
grundskylden er opjusteret fra 0,4 mia. kr. til 0,58 mia. kr. i forhold til de skøn
som er angivet i svaret på finansudvalgets spørgsmål nr. 35 (L 201)
1
. Det indebæ-
rer også, at skønnet for den samlede saldovirkning af Det Konservative Folkepar-
tis udspil til finanslov for 2015 nedjusteres fra et overskud på ca. 1¼ mia. kr. til ca.
¼ mia. kr.
Baseret på de reviderede skøn for saldovirkningen af Det Konservative Folkepar-
tis forslag til finanslov for 2015 skønnes fordelingsvirkningerne af forslaget at
svare til en forøgelse af indkomstforskellene med cirka 0,73 pct.-point målt ved
Gini-koefficienten
2
,
jf. tabel 1.
I besvarelsen af Finansudvalgets spørgsmål nr. 35 (L 201) af 23. september 2014 er der taget udgangspunkt i Finansmini-
steriets tidligere skøn i forbindelse med vurderingen af Det Konservative Folkepartis vækstudspil 2014 og Det Konservati-
ve Folkepartis FL14-udspil. Skønnene burde imidlertid have været opdateret til 2015-niveau. For topskattens vedkommen-
de har beregningen endvidere taget udgangspunkt i en højere selvfinansieringsgrad baseret på et ældre beregningsgrundlag,
end der aktuelt lægges til grund. Når selvfinansieringsgraden aktuelt er mindre end i tidligere opgørelser, skyldes det bl.a.
ændrede skatteregler, herunder særligt forhøjelserne af topskattegrænsen. I forbindelse med opdatering af skønnene for
nedsættelse af topskatten og inflationsregulering af grundskylden er der foretaget en genberegning på nyeste grundlag.
2
Det har ikke været muligt at beregne fordelingsvirkninger på alle forslagene, og den angivne virkning repræsenterer for-
mentlig et lille underkantsskøn, idet forslaget om styrket hjemløseindsats og ”Andre initiativer” trækker i retning af en lille
reduktion i indkomstforskellene, mens forslaget om tilbagerulning af de udlændingepolitiske lempelser trækker i retning af
lidt større indkomstforskelle.
1