Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1411916_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
24. oktober 2014
Finansministeren
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 1 (Alm. del) af 8. oktober
2014 stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren med baggrund i udgivelsen "En samlet strategi for offentlige inve-
steringer" redegøre for den forventede beskæftigelseseffekt af de beskrevne of-
fentlige og offentligt initierede investeringer? Der ønskes en opgørelse over reelt
mandskabsforbrug, fordelt på de enkelte investeringer/investeringsområder, og
effekten i de enkelte år, som investeringerne er planlagt til.
Svar
De offentlige investeringer er de seneste år øget markant. Samtidigt er der igangsat
en række større investeringsprojekter, som ikke indgår i de offentlige investeringer
i nationalregnskabet, men som i vidt omfang er politisk initierede. Det omfatter
blandt andet investeringer i metroen i københavnsområdet, den faste forbindelse
over Femern Bælt, almene boliger og investeringer afledt af energiaftalen fra 2012.
Ses de offentlige og politisk initierede anlægsprojekter under et, ventes således et
investeringsniveau på godt 80 mia. kr. om året i gennemsnit i perioden 2015-2020,
jf. figur 1.
Figur 1
Offentlige og politisk initierede investeringer, 2012-2020
Mia. kr, 2014-priser
Mia. kr, 2014-priser
100
90
80
70
60
50
40
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
12
13
Offentlige investeringer
14
15
16
17
18
Almene boliger
19
20
Energiaftale
30
20
10
0
Baner, metro og Femern
Anm: Der er taget højde for, at en del af de af energiaftalen afledte investeringer skønnes at fortrænge øvrige inve-
steringer. Virkningerne af
Aftale om en vækstpakke 2014,
som generelt vurderes at være begrænsede, er indar-
bejdet i forløbet for energiaftalen.
Kilde:
Økonomiske redegørelse
og 2020-forløb, august 2014, Transportministeriet, Ministeriet for By, Bolig og Landdi-
strikter samt Klima, Energi og Bygningsministeriet.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411916_0002.png
Side 2 af 2
De offentlige og politisk initierede investeringer kan på kort sigt bidrage væsentligt
til aktiviteten og beskæftigelsen i samfundet. De senere års høje investeringsni-
veauer har således bidraget til at holde hånden under beskæftigelsen i løbet af den
økonomiske krise.
Det er imidlertid vanskeligt at lave en samlet vurdering af beskæftigelseseffekten
af de beskrevne investeringsprojekter i
En samlet strategi for offentlige investeringer
1
.
Det skyldes, at der er væsentlige forskelle på beskæftigelsesvirkningen af de enkel-
te investeringsprojekter. Samtidig vil en del af de planlagte investeringer frem til
2020 udgøres af mindre investeringsprojekter og løbende vedligeholdelse, hvor
der ikke er kendskab til den konkrete anvendelse af midlerne.
Beregninger på ADAM-modellen, som Finansministeriet anvender ved beregnin-
gen af aktivitets- og beskæftigelsesvirkninger, bør som udgangspunkt kun anven-
des til at vurderes effekterne af mindre ændringer af den økonomiske politik. Det
skal ses i lyset af, at økonomiske modeller generelt har vanskeligt ved at håndtere
store ændringer i den økonomiske politik, der kan medføre store ændringer i øko-
nomiens strukturelle ligevægt, som ikke nødvendigvis opfanges af modellerne. Det
er således vanskeligt og forbundet med stor usikkerhed at vurdere, hvordan be-
skæftigelsesudviklingen rent hypotetisk havde været i fravær af de investeringer,
som fremgår af figur 1.
På baggrund af ADAM-modellen er det muligt at vurdere den isolerede beskæfti-
gelsesvirkning af mindre ændringer i investeringerne
2
. En stigning i investeringsni-
veauet på 1 mia. kr. vil ifølge ADAM-modellen indebære en beskæftigelsesvirk-
ning på mellem 400 til 700 personer det første år. Bygge- og anlægsprojekter vil
typisk have beskæftigelseseffekter på omkring 700 arbejdspladser per mia. kr. i
investeringer. En tilsvarende beskæftigelseseffekt opnås ved et løft i boliginveste-
ringerne. Omvendt er beskæftigelseseffekten lavere for materielinvesteringer, hvor
importindholdet typisk er højere.
Det bemærkes, at ændringer i offentlige eller offentligt initierede investeringer
som udgangspunkt kun påvirker beskæftigelsen på kort sigt. Den samlede beskæf-
tigelse i økonomien på langt sigt vil være på linje med det strukturelle niveau. Om-
fanget af offentlige eller offentligt initierede investeringer vil kun have en beskæf-
tigelsesvirkning på længere sigt i det omfang, at den strukturelle beskæftigelse på-
virkes.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon
Der er foretaget en samlet vurdering af beskæftigelseseffekten af energiaftalen,
jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 198
(Alm. del) af 25. april 2012.
Her er imidlertid tale om en større aftale, som også indeholder andre elementer udover øgede
investeringer i vedvarende energi mv. I forbindelse med Vækstpakke 2014 blev vindmølleinvesteringerne i energiaftalen
reduceret og udskudt til efter 2020. Det reducerer beskæftigelsesvirkningen af energiaftalen en anelse i perioden 2015-2020,
jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 351 (Alm. del) af 30. juni 2014.
2
Der er generelt er større usikkerhed forbundet med at vurdere den isolerede virkning af politisk initierede investeringer i
den private sektor, end der er ved vurderingen af offentlige investeringer, hvor forløbet i fravær af politikændringer er
kendt.
1