Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
1503546_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Folketingets Europaudvalg har i brev af 6. februar 2015 stillet mig følgende spørgs-
mål 48 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål 48
Ministeren bedes redegøre for, hvordan ministeriet afgør, hvorvidt en ny EU retsakt
skal implementeres via lovgivning eller via bekendtgørelse.
Svar
Der findes ikke faste retningslinjer for, hvornår regler bør udstedes ved lov, og hvor-
når bemyndigelse bør gives til administrationen med henblik på udstedelse af regler
ved bekendtgørelse. Der kan således heller ikke henvises til nærmere retningslinjer
for, hvornår en ny EU-retsakt bør implementeres ved lov eller ved bekendtgørelse.
Det fremgår dog af Justitsministeriets Vejledning om Lovkvalitet (2005), pkt. 4.3.4.,
at det generelt om dette spørgsmål på den ene side kan fremhæves, at overordnede
og principielle retningslinjer inden for et givet retsområde bør fastlægges af lovgiv-
ningsmagten og ikke af forvaltningen. På den anden side er der ofte væsentlige be-
hov for at overlade dele af regelfastsættelsen til administrationen. Herved sikres det
bl.a., at der hurtigt og smidigt kan foretages nødvendige løbende ændringer og ju-
steringer i regelgrundlaget, og at Folketinget fritages for at behandle detailspørgsmål
uden principiel karakter, således at lovgivningsmagten har mulighed for at foretage
en grundig realitetsbehandling af de centrale spørgsmål.
Bemyndigelse til administrationen til at fastsætte regler i bekendtgørelsesform gives
ved lov. Det fremgår af lovkvalitetsvejledningen, pkt. 4.3.4., at i det omfang, der gi-
ves bemyndigelse til administrationen, bør selve bemyndigelsesbestemmelsen være
formuleret så præcist som muligt, ligesom lovforslaget skal indeholde fyldestgørende
bemærkninger herom.
Ministeren
3. marts 2015
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen