Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
1499152_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Spørgsmål fra Europaudvalget
til Udenrigsministeren af 26.
januar 2015.
EUU alm. del – spørgsmål 45
stillet efter ønske fra Eva Kjer
Hansen (V)
Udenrigsministerens svar på spørgsmål nr. 45 ad EUU alm. del til udenrigsministeren af
26. januar 2015 vedr. ”tidlig forelæggelse” for Europaudvalget
Spørgsmål 45:
I forlængelse af EUU alm. del – spørgsmål 29 og 44 bedes ministeren redegøre for, hvilke
kriterier regeringen lægger til grund, når den betegner en forelæggelse i Europaudvalget som en
”tidlig forelæggelse”.
Svar:
Som beskrevet i brevvekslingen mellem regeringen og Europaudvalget ultimo 2006 i
forlængelse af beretningen om ”tidlig forelæggelse og åbenhed” af 23. juni 2006, søger
regeringen at undgå kombinationen af forhandlingsoplæg/a-pkt ved forelæggelse af et
rådsmøde. Ligesom regeringen i forbindelse med mulige førstelæsningsaftaler i sager af større
rækkevidde vil komme med sit forhandlingsoplæg, inden COREPER giver formandsskabet
mandat til at indgå aftale med Europa-parlamentet. Herudover søger regeringen i sager, hvor
Europaudvalget under den første orientering (under ”siden sidst”) har tilkendegivet særlig
interesse, at komme endnu tidligere med sit forhandlingsoplæg.
Kørebemærkningen ”tidlig forelæggelse” anvendes typisk, når en sag forelægges
Europaudvalget uden for almindelig rådsmødekadence, dvs. at sagen ikke er til behandling på
det rådsmøde, som ministeren i øvrigt forelægger den pågældende dag. I andre tilfælde
forelægger regeringen sager tidligt for Europaudvalget på møder, hvor den relevante
ressortminister ikke forelægger et rådsmøde. Regeringen vil typisk forelægge en sag tidligt i
situationer, hvor forhandlingssituationen udvikler sig på en sådan måde, at regeringen ikke
skønner det hensigtsmæssigt at vente med en forelæggelse. En anden mulighed for at orientere
Europaudvalget tidligt er under det faste dagsordenspunkt ”siden sidst”.