Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
1489214_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2014-9172
Den 26. januar 2015
Folketingets Europaudvalg har i brev af 31. oktober 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 14 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål nr. 14 (alm. del)
Ministeren bedes sende en liste over de seneste tre års implementeringer af
EU-direktiver og forordninger, både for så vidt angår forskrifter, der er
implementeret i Danmark gennem lovgivning og gennem administrative
forskrifter. Listen skal have en opdeling, der angiver, hvilke krav der i
implementeringen er baseret på EU-lovgivning, og hvilke krav der rækker ud over
EU-lovgivningen, dvs. strengere danske krav. Listen skal, i overensstemmelse med
Justitsministeriets vejledning om lovkvalitet, også beskrive konsekvenserne af
denne overopfyldelse.
Svar
Regeringen har generelt fokus på at skabe de bedst mulige rammer for dansk
erhvervsliv. Regeringen har derfor heller ikke et ønske om, at de danske regler som
udgangspunkt skal være mere vidtrækkende, end det EU har tiltænkt.
Af mit foreløbige svar på spørgsmålet, der blev oversendt til Folketingets
Europaudvalg d. 10. december 2014, fremgår det, at overopfyldelse i lovteknisk
forstand i almindelighed defineres ved, at der ved gennemførelsen af en EU-retlig
minimumsforpligtelse i dansk ret fastsættes strengere krav, end hvad der er
nødvendigt efter den pågældende EU-retsakt.
Hvorvidt der i de enkelte tilfælde er tale om strengere krav eller ej, kan dog være
vanskeligt at vurdere.
Flere direktiver består i vidt omfang af nogle overordnede bestemmelser og mål,
som det er op til medlemsstaterne nærmere at udmønte. Her kan valget af metode
og instrumenter afhænge af forskelle i nationale strukturer og styringsredskaber
på det område eller i den sektor, som et givent direktiv vedrører. Forskelle i
implementeringen af EU-retsakter på tværs af medlemsstaterne kan derfor hidrøre
fra valg af forskellige instrumenter i gennemførslen eller divergerende syn på,
hvad der skal til for, at et mål eller et krav i et direktiv er opfyldt, og der vil i
sådanne tilfælde ikke vil være en fast pæl at måle op imod, når man skal vurdere,
om et direktiv er overimplementeret.
Der kan også politisk stilles spørgsmålstegn ved, om der er tale om
”overopfyldelse” i tilfælde, hvor Danmark bibeholder eksisterende standarder, der
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
er højere end de minimumsstandarder, som et givent direktiv på et senere
tidspunkt pålægger EU-medlemslandene.
Som oplyst i mit foreløbige svar, fremsender jeg derfor også som endeligt svar på
spørgsmålet en oversigt over de seneste tre års lovforslag på Miljøministeriets
område, der implementerer EU-direktiver, samt en oversigt over lovforslag, hvori
det i lovforslagets bemærkninger er anført, at der er tale om overopfyldelse.
Liste 1
omfatter alle vedtagne lovforslag, der er fremsat af miljøministeren, og som
implementerer EU-direktiver. Listen omfatter lovforslag, der er vedtaget i
perioden fra d. 1. januar 2012 til 31. december 2014. Det er i listen anført, hvilke
direktiver de enkelte lovforslag implementerer, og om de pågældende direktiver er
minimumsdirektiver.
Liste 2
omfatter de lovforslag fra liste 1, hvori det i forbindelse med
implementeringen i dansk ret i lovforslagets bemærkninger har været anført, om
der ved den foreslåede implementering er tale om ”overopfyldelse”, jf.
Justitsministeriets vejledning om lovkvalitet.
Af bemærkningerne til det lovforslag, der fremgår af liste 2, fremgår det, at ”det er
hensigten at øge eller opretholde det høje danske BAT-niveau for de omfattede
virksomheder, når nye BAT-konklusioner bliver offentliggjort. Dette vil også ske,
hvor BAT-niveauet i nye BAT-konklusioner måtte blive lavere end det danske
niveau, idet det fortsat vil være muligt nationalt at fastlægge et BAT-niveau, der
går længere end niveauet i BAT-konklusionerne”.
Udgangspunktet for det danske niveau for BAT er, at det skal flugte med EU-
niveauet. Det fremgår også af miljøministerens udtalelse til betænkningen til
lovforslaget.
Regeringen har endvidere afsat ressourcer til en styrket BAT/BREF indsats for at
sætte danske fingeraftryk på den løbende forhandlingsproces af disse BAT
konklusioner i meget tæt samarbejde med relevante interessenter såsom Dansk
Industri, Landbrug & Fødevarer, Danmarks Naturfredningsforening med flere.
Der er ikke udstedt administrative forskrifter, der udmønter ovenstående
hjemmel, men reglerne om brugen af EU’s BAT-konklusioner fremgår generelt af
bekendtgørelse nr. 669 af 18. juni 2014 om godkendelse af listevirksomhed.
Kirsten Brosbøl
/
Paolo Perotti
2