Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
1495089_0001.png
NOTAT
6. februar 2015
Vandrende arbejdstageres rettigheder under Be-
skæftigelsesministeriets ressort
Beskæftigelsesministeriet har som opfølgning på møde i Folketingets Europaud-
valg den 22. november 2013 udarbejdet et notat vedrørende vandrende arbejdstage-
res rettigheder i forhold til ydelser, der hører under Beskæftigelsesministeriets res-
sort. Notatet blev oversendt til Europaudvalget den 19. december 2013. Dette notat
er blevet opdateret efter ønske fra Europaudvalget.
Notatet indeholder en gennemgang af regler, omfang og omkostninger til ydelser
for vandrende arbejdstagere i Danmark i perioden 2008-2013, og hvor muligt for
2014.
I forhold til den tidligere version af notatet oversendt til Europaudvalget den 19.
december 2013 er der foretaget følgende væsentlige ændringer:
- Uddannelsesydelse og arbejdsmarkedsydelse er medtaget i opgørelsen af
dagpengemodtagere, ligesom uddannelseshjælp er medtaget i opgørelsen af
kontanthjælpsmodtagere fra 1. januar 2014.
- Der er lavet en opgørelse af EU/EØS-borgere på barseldagpenge.
- Det er i afsnit 2.5. præciseret, at barseldagpenge også dækker dagpenge
udbetalt under forældreorlov, hvor der i tillæg er henvist til de eksisterende
regler i barselbekendtgørelsen om ret til dagpenge ved forældreorlov, når
kun den ene forælder er omfattet af dansk lovgivning.
- Der indgår et nyt afsnit om ressourceforløbsydelse under jobafklaring.
- Der er lavet en opgørelse af EU/EØS-borgere på ressourceforløbsydelse
under ressourceforløb.
- Schweiz og Kroatien indgår i opgørelserne, jf. nedenfor.
- Regeringens initiativer til styrket kontrol med EU-borgere på danske ydel-
ser indgår sidst i notatet.
I det følgende redegøres i
afsnit 1
for det relevante EU-regelsæt for vandrende ar-
bejdstagere og EU/EØS-borgeres adgang til ydelser. Herefter gennemgås i
afsnit 2
regelgrundlaget for de enkelte ydelser sammen med opgørelser over antallet af
modtagere og omkostninger herved for de enkelte ydelser under Beskæftigelsesmi-
nisteriets ressort. Det bemærkes, at EU/EØS-borgere har samme rettigheder og
pligter, som andre ydelsesmodtagere i forhold til at stå til rådighed og til deltagelse
i aktivering.
Det bemærkes generelt, at når der i forbindelse med opgørelserne refereres til
EU/EØS, omfatter dette også EFTA-landet Schweiz, med mindre andet er angivet.
EU11 omfatter de østeuropæiske medlemslande Bulgarien, Polen, Rumænien, Slo-
venien, Tjekkiet, Slovakiet, Ungarn, Estland, Letland, Litauen og Kroatien.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I notatet indgår
alle
EU/EØS-borgere, der har ophold i Danmark. Opgørelserne
omfatter dermed også EU/EØS-borgere, der kan være født og opvokset i Danmark
eller har boet i Danmark i mange år. For sammenlignelighedens skyld indgår stats-
borgere fra alle EU/EØS-landene i alle år, også hvis de først er blevet EU-
medlemmer i løbet af den viste periode. Statsborgerskabet er opgjort ultimo året.
1. Grundlæggende EU-regler
Danmark har med sit medlemskab af EU tilsluttet sig tre grundlæggende retsakter,
der har betydning for vandrende arbejdstageres ret til ydelser:
Forordningen om arbejdskraftens frie bevægelighed i EU (forordning nr.
492/11), der bl.a. fastslår, at vandrende EU/EØS-arbejdstagere har ret til
samme sociale fordele som danske arbejdstagere, jf. afsnit 1.1.
Forordningen om koordinering af EU-landenes sociale sikringsordninger
(forordning nr. 883/04), der har betydning for muligheden for at eksportere
ydelser og muligheden for at medregne beskæftigelsesperioder mv. fra an-
dre EU-lande, jf. afsnit 1.2.
Opholdsdirektivet (2004/38/EF), som ligger under Justitsministeriets res-
sort, fastlægger betingelserne for, hvornår EU-borgere kan færdes og op-
holde sig lovligt i andre medlemslande.
Opholdsdirektivet har indirekte betydning for, hvor længe personer kan have ret til
kontanthjælp, da opholdsdirektivet indeholder bestemmelser om bevarelse af ar-
bejdstagerstatus og dermed ret til de fordele, der følger af arbejdstagerstatus, jf. ne-
denfor. Bortset fra dette aspekt af opholdsdirektivet, berøres direktivet ikke i dette
notat.
De samme regler og principper, som regulerer disse forhold, gælder også for EØS-
landene (Island, Lichtenstein, Norge) og for borgere fra Schweiz.
1.1. Arbejdskraftens frie bevægelighed
Arbejdskraftens frie bevægelighed (forordning nr. 492/11) giver vandrende
EU/EØS-arbejdstagere ret til samme sociale og skattemæssige fordele som inden-
landske (fastboende) arbejdstagere.
Heraf følger bl.a. adgang til sociale ydelser. Baggrunden for dette er primært et øn-
ske om at sikre borgere i EU/EØS-landene reelle muligheder i forhold til at bevæge
sig mellem landene uden at risikere at miste ret til sociale fordele, herunder sociale
ydelser.
Arbejdstagerstatus afhænger af en konkret vurdering. Det er afgørende, om der er
tale om udøvelse af faktisk og reel beskæftigelse. Ved vurderingen af, om der er ta-
le om faktisk og reel beskæftigelse, lægges der vægt på, at den pågældende præste-
rer ydelser mod vederlag for en anden og efter dennes anvisninger. Det anses nor-
malt som en betingelse, at der har været tale om beskæftigelse i minimum 10-12
timer ugentligt. I sidste ende er det dog op til en konkret vurdering.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.2. Koordination af sociale sikringsydelser
Forordning om koordinering af de sociale sikringsydelser (forordning nr. 883/04)
koordinerer EU-landenes regler om social sikring for personer, der udnytter retten
til fri bevægelighed. Der er ikke tale om en harmonisering af reglerne. Der er ikke
krav i EU-retten om, at de enkelte ydelser skal indrettes eller finansieres på en be-
stemt måde.
Det er til gengæld et grundlæggende krav, at man som borger i EU/EØS ikke må
miste ret til ydelser ved at bevæge sig mellem EU/EØS-landene, og krav om lige-
behandling.
En kontantydelse kan i EU-rettens forstand have karakter af en
social fordel
eller
det mere snævre begreb
en social sikringsydelse.
Alle ydelserne er sociale fordele,
men kun sociale sikringsydelser er omfattet af de detaljerede koordineringsregler i
forordning nr. 883/04.
1.2.1. Sociale fordele
Kontanthjælp er en social fordel. Efter EU-Domstolens praksis skal en social fordel
fortolkes bredt, og det omfatter udover kontanthjælp fx SU og ret til pasning af
børn. Sociale fordele har alle
vandrende arbejdstagere (og selvstændige) og deres
familiemedlemmer
ret til.
Spørgsmål om krav om bopæl, mulighed for eksport m.v., afgøres efter EU-rettens
almindelige principper (som sagligt formål og proportionalitet).
Retten til en social fordel opstår, når der er indtrådt arbejdstagerstatus, jf. afsnit 1.1.
1.2.2. Sociale sikringsydelser
Arbejdsløshedsdagpenge og sygedagpenge er eksempler på sociale sikringsydelser.
En ydelse kan anses for en social sikringsydelse, såfremt den tildeles uden nogen
individuel og skønsmæssig bedømmelse af personlige behov, men efter lovbestem-
te kriterier og forudsat, at den vedrører én af de risici, der udtrykkeligt er anført i
forordning nr. 883/04. Koordineringen af sociale sikringsydelser har hjemmel i
EU-traktaten, og området har været reguleret siden 1958.
Forordningen koordinerer følgende sociale sikringsydelser:
ydelser i anledning af sygdom og moderskab (sygehjælp og syge- og bar-
seldagpenge),
ydelser ved invaliditet, herunder ydelser, der tager sigte på at bevare eller
forbedre erhvervsevnen (pension og revalidering),
ydelser ved alderdom (pension),
ydelser til efterladte (pension),
ydelser i anledning af arbejdsulykker og erhvervssygdomme,
ydelser ved dødsfald (begravelseshjælp),
ydelser ved arbejdsløshed,
efterløn,
familieydelser.
Følgende principper regulerer koordinationen af de sociale sikringsydelser:
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ligebehandlingsprincippet
Ligebehandlingsprincippet sikrer, at statsborgere i en medlemsstat i relation til ad-
gangen til de (ovenfor nævnte) sociale sikringsydelser stilles lige med statsborgere
i den medlemsstat, i hvilken de er bosat eller beskæftiget. Det gælder omvendt og-
så, at de skal bidrage til den ordning, de er dækket af. Forordningen medfører der-
for, at krav om statsborgerskab i de nationale sikringslovgivninger ikke kan gøres
gældende over for de personer, der er omfattet af forordningen.
Ligebehandlingsprincippet indebærer desuden et forbud mod både direkte og indi-
rekte diskrimination, f.eks. ved at opstille tildelingskriterier som statens egne stats-
borgere lettere kan opfylde end andre EU/EØS-borgere.
Sammenlægningsprincippet
Sammenlægningsprincippet sikrer, at personer ikke mister rettigheder, fordi de
flytter til en anden medlemsstat eller får arbejde i en anden medlemsstat.
Sammenlægning for at erhverve ret til en ydelse medfører, at hvor et lands lovgiv-
ning indeholder bestemmelser om, at en person skal være forsikret eller beskæftiget
i en vis tid, inden den pågældende kan opnå ret til ydelser, skal der ved afgørelsen
af, om disse betingelser er opfyldt, tages hensyn til pågældendes bopæls-, forsik-
rings- eller beskæftigelsesperioder (kvalifikationsperiode) i en anden medlemsstat.
Eksportabilitetsprincippet
Eksportabilitetsprincippet indebærer, at de sociale sikringsydelser kan udbetales
overalt inden for EU/EØS.
Princippet går ud på at sikre de berettigede mod indtægtstab som følge af flytning
til (eller ophold i) en anden medlemsstat end den, hvorfra ydelsen udbetales. Ek-
sportabilitetsprincippet beskytter således erhvervede rettigheder. Der kan være
undtagelser fra dette princip, hvilket er særligt relevant for arbejdsløshedsdagpen-
ge. Disse kan alene eksporteres i 3-6 måneder og under særlige betingelser.
Pro rata temporis-princippet
Pro rata temporis-princippet giver den berettigede ret til en forholdsmæssig ydelse,
hvis pågældende - fordi han eller hun skifter arbejdssted - ikke har nået at optjene
tilstrækkelige rettigheder til at kunne få en fuld ydelse.
Princippets anvendelse er begrænset til pensionsordninger og fordelingen af udgif-
terne til visse erstatninger efter lovgivningen om erhvervssygdomme.
2. Regelgrundlag for og EU/EØS-borgeres adgang til de enkelte ydel-
ser under Beskæftigelsesministeriets ressort
EU/EØS-borgeres adgang til forskellige ydelser under Beskæftigelsesministeriets
ressort er i udgangspunkt de samme, som for andre borgere. Eksempelvis gælder
for dagpenge, at borgeren skal være forsikret i en arbejdsløshedskasse og have haft
1.924 timers beskæftigelse inden for de seneste 3 år mv. Og for kontanthjælp, at
der er et behov, der er udløst af en social begivenhed. Gennemgangen i dette afsnit
fokuserer på de særlige forhold, der gør sig gældende i forhold til EU/EØS-
borgere.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495089_0006.png
I de følgende afsnit vil der for hver af ydelserne på Beskæftigelsesministeriets res-
sort blive præsenteret opgørelser over antallet af EU/EØS-borgere, der modtager
ydelsen. Tallene for de enkelte ydelser er opgjort for 2008-2013 (2014 hvor det er
muligt). Der er tale om absolutte tal opgjort for antal helårspersoner på ydelserne.
Disse tal kan dække over flere berørte personer.
Udviklingen i befolkning og beskæftigede fra EU/EØS i Danmark
EU/EØS-borgeres adgang til ydelser i Danmark har ofte sammenhæng til deres be-
skæftigelse i Danmark, da ret til ydelser under Beskæftigelsesministeriets ressort
typisk er betinget af krav om en form for tilknytning til det danske arbejdsmarked,
herunder status som arbejdstager og påbegyndt beskæftigelse.
Tabel 1viser udviklingen i antallet af beskæftigede i Danmark fra EU/EØS og
EU11 fra 2008 til 2013. Tabellen viser en stigning i antallet af beskæftigede, sær-
ligt fra EU11.
Tabel 1. Antallet af fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere med EU/EØS statsborgerskab,
fordelt på herboende og pendlere uden dansk adresse samt antallet af EU/EØS-
statsborgere i aldersgruppen 16-66 år med dansk adresse ultimo året – samt antallet
for Danmark i alt
2008
Danmark i alt
Befol kni ng 16-66 å r*
Bes kæftigede (l ønmodtagere) i a l t
-Heraf EU/EØS/EFTA i alt
Bopæl i DK (16-66 å r)*
-Hera f bes kæfti gede
Pendl ere
Bes kæfti gede i a l t
-Heraf EU11 i alt
Bopæl i DK (16-66 å r)*
-Hera f bes kæfti gede
Pendl ere
Bes kæfti gede i a l t
30.657
13.437
8.249
34.730
16.265
4.954
40.310
17.771
5.019
47.014
20.726
5.607
54.456
24.166
6.096
62.238
27.097
7.464
108.723
38.635
30.827
69.463
114.496
42.197
23.479
65.677
122.413
44.081
21.699
65.779
131.255
48.279
21.438
69.717
141.716
52.944
20.955
73.899
152.974
57.408
22.069
79.477
3.674.080
2.294.707
3.682.815
2.203.476
3.691.782
2.155.334
3.697.016
2.143.706
3.697.813
2.142.712
3.702.747
2.129.697
2009
2010
2011
2012
2013
21.687
21.218
22.791
26.332
30.260
34.562
Anm.: Ekskl. udstationerede i Danmark for udenlandske virksomheder registreret i Registeret for Uden-
landske Tjenesteydere (RUT).
Kilde: Jobindsats.dk, CPR-registeret.
Ultimo 2013 var der knap 153.000 EU/EØS borgere i aldersgruppen 16-66 år, der
var bosat i Danmark, heraf ca. 62.200 fra EU11. Siden 2008 er der kommet ca.
44.000 flere borgere fra EU/EØS til Danmark, svarende til en stigning på ca. 41
pct., heraf er ca. 31.600 fra EU11, svarende til en stigning på ca. 103 pct.
2.1. Arbejdsløshedsdagpenge, herunder midlertidig arbejdsmarkedsydelse
og uddannelsesydelse
Arbejdsløshedsforsikringen er en frivillig forsikringsordning, der administreres af
de statsanerkendte arbejdsløshedskasser, og finansieres dels ved obligatoriske med-
lemsbidrag fra medlemmerne, dels ved skattebetaling.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Arbejdsløshedsdagpenge udbetales ved ledighed, og formålet er at dække en del af
det indkomsttab, der følger af ledigheden.
2.1.1. Kriterier, der knytter sig til ophold, bopæl, statsborgerskab o. lign.
Dagpenge karakteriseres som en social sikringsydelse og dermed gælder EU-
forordningen om koordinering af de sociale sikringsordninger. I det følgende gen-
nemgås derfor de rettigheder og pligter, der følger af koordinationsreglerne på dag-
pengeområdet.
Mulighed for sammenlægning af forsikrings- og arbejdsperioder fra hjemland
EU/EØS-borgere kan under visse betingelser medregne tidligere forsikrings- og ar-
bejdsperioder fra andre EU/EØS-lande ved optagelse i en dansk arbejdsløshedskas-
se. Det er en betingelse, at EU/EØS-borgeren søger om optagelse i en dansk ar-
bejdsløshedskasse inden 8 uger fra det tidspunkt, hvor pågældende ophørte med at
være forsikret i det andet EU/EØS-land.
Det er yderligere en betingelse, at EU/EØS-borgeren inden for de 8 uger påbegyn-
der arbejde i Danmark af mindst 296 timers varighed i løbet af 3 måneder.
Eksport af arbejdsløshedsdagpenge
Det er muligt for et medlem af en a-kasse at tage til et andet EU/EØS-land for at
søge arbejde og samtidig modtage arbejdsløshedsdagpenge fra Danmark (eksport
af EØS-dagpenge) i en periode på 3 måneder.
Perioden med danske EØS-dagpenge kan ikke forlænges ud over 3 måneder. For-
ordningen giver medlemslande mulighed for at tillade eksport ud over 3 måneder
op til 6 måneder, men denne mulighed benytter Danmark ikke.
Rådighed og pligter for modtagere af arbejdsløshedsdagpenge
Alle ledige, der får udbetalt arbejdsløshedsdagpenge i Danmark, skal stå til rådig-
hed for arbejdsmarkedet i Danmark, herunder kunne overtage job med dags varsel,
og have bopæl i Danmark. Der gælder samme krav til ret og pligt for alle modtage-
re af arbejdsløshedsdagpenge.
Det skal bemærkes, at personer, der har medtaget/eksporteret dagpenge til et andet
EU/EØS-land i op til tre måneder, er underlagt de kontrolforanstaltninger, som
gælder i det pågældende land, hvor dagpengene er eksporteret til.
2.1.2.
Midlertidig arbejdsmarkedsydelse
Midlertidig arbejdsmarkedsydelse er en ydelse til ledige, som opbruger deres dag-
pengeret eller retten til uddannelse og særlig uddannelsesydelse. Midlertidig ar-
bejdsmarkedsydelse gives til et fuldtidsforsikret medlem af en arbejdsløshedskasse,
hvis pågældende
1) Opbruger retten til dagpenge fra den 6. januar 2014 til og med
den 3. juli 2016, og
2) Opbruger retten til uddannelse og særlig uddannelsesordning for
ledige, som har opbrugt deres dagpengeret, fra den 30. december
2013 til og med den 5. januar 2015.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Midlertidig arbejdsmarkedsydelse udgør 60 pct. af højeste dagpenge for ikke-
forsørgere og 80 pct. af højeste dagpenge for forsørgere. Ydelsen er ikke afhængig
af ægtefælleindkomst og familieformue.
Den samlede periode med arbejdsløshedsdagpenge, særlig uddannelsesydelse og
midlertidig arbejdsmarkedsydelse kan højst udgøre 208 uger.
Som absolut hovedregel finder dagpengereglerne anvendelse. Der henvises derfor
også til afsnit 2.1.1 om arbejdsløshedsforsikring og arbejdsløshedsdagpenge.
Kriterier der lægger sig til ophold, bopæl, statsborgerskab o. lign.
Det er en betingelse, at pågældende har bopæl og ophold i Danmark, som hovedre-
gel er mellem 18 år og 2 år under folkepensionsalderen og har tilknytning til ar-
bejdsløshedskassens faglige område.
Eksport af arbejdsmarkedsydelse
Den midlertidige arbejdsmarkedsydelse sidestilles med arbejdsløshedsdagpenge i
forhold til reglerne i forordning nr. 883/04. På baggrund heraf får modtagere af
ydelsen samme ret som dagpengemodtagere til at tage ydelsen med i op til 3 måne-
der til et andet EU/EØS-land for at søge arbejde.
Rådighed og pligter for modtagere af midlertidig arbejdsmarkedsydelse
Ledige, der overgår til midlertidig arbejdsmarkedsydelse, skal stille sig til rådighed
for fuldtidsarbejde, herunder kunne overtage job med dags varsel, og have bopæl i
Danmark.
Borgere fra EU/EØS-lande, der modtager arbejdsmarkedsydelse, indgår i opgørel-
sen af arbejdsløshedsdagpenge i afsnit 2.1.4.
2.1.3.
Uddannelsesydelse
Uddannelsesydelse er en arbejdsmarkedsydelse til ledige, som har opbrugt deres
dagpengeret.
Personer, som har opbrugt deres dagpengeret efter lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. fra den 30. december 2012 og senest den 5. januar 2014, har fra det tidspunkt,
hvor dagpengeretten er opbrugt, ret til uddannelse med særlig uddannelsesydelse,
hvis de er ledige og i øvrigt opfylder betingelserne i loven.
Retten til uddannelse eller opkvalificering for ovennævnte gruppe af ledige gælder
i 26 uger efter udløbet af dagpengeperioden. Perioden med ret til uddannelse kan
forlænges med perioder med beskæftigelse, der kan medregnes til opgørelsen af
beskæftigelseskravet, efter principperne i § 53 i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v.
Retten til forsørgelse på 60 pct. af den maksimale dagpengesats for ikke-forsørgere
og 80 pct. af den maksimale dagpengesats for forsørgere i de 26 uger er betinget af,
at den ledige i perioden står til rådighed for job og relevant uddannelse under ord-
ningen, der øger mulighederne for beskæftigelse.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495089_0009.png
Det indebærer, at ledige skal tage imod de job, som den enkelte bliver tilbudt, her-
under akutjob. Det er således alene ledige, som ikke har været i stand til at opnå
ordinær beskæftigelse, som kan benytte ordningen. Retten til forsørgelse i 6 måne-
der efter dagpengeperiodens ophør gælder også, hvis der ikke kan tilbydes relevant
uddannelse, eller hvis uddannelsen ikke fører til beskæftigelse umiddelbart efter
færdiggørelsen.
Formue og ægtefælles indkomst har ingen indflydelse for retten til og størrelsen af
uddannelsesydelsen.
Kriterier der lægger sig til ophold, bopæl, statsborgerskab o. lign.
Det er en betingelse, at pågældende har bopæl og ophold i Danmark. Ydelsen kan
således ikke eksporteres.
Rådighed og pligter for modtagere af uddannelsesydelse
Ledige, der overgår til uddannelsesordning, skal stå til rådighed for arbejde og ak-
tivt udnytte sin ret til uddannelse for at modtage uddannelsesydelse.
Borgere fra EU/EØS-lande, der modtager uddannelsesydelse, indgår i opgørelsen
af arbejdsløshedsdagpenge i afsnit 2.1.4.
1
2.1.4.
Brug af arbejdsløshedsdagpenge
Antallet af borgere fra EU/EØS og EU11, der modtager dagpenge, er steget i de
senere år, og de udgør en stigende andel af alle dagpengemodtagere, jf. tabel 2.
Tabel 2. Dagpenge (inkl. uddannelsesydelse for alle grupper)
Antal statsborgere i året (omregnet til helårsmodtagere)
2008
Alle modtagere
Heraf EU/EØS/EFTA i alt
- som andel af alle modtagere
Heraf EU11
53.277
1.433
2,7%
242
2009
99.119
2.689
2,7%
484
2010
130.758
3.842
2,9%
911
2011
128.022
4.249
3,3%
1.340
2012
128.676
4.975
3,9%
2.067
1,6%
2013
118.529
5.739
4,8%
2.919
2,5%
- som andel af alle modtagere
0,5%
0,5%
0,7%
1,0%
Anm.: Både passiv ledighed og aktivering indgår. Inkl. uddannelsesydelse.
Kilde: RAM, kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer og CPR-registeret.
Stigningstakten skal blandt andet ses i lyset af, at der var relativt få personer fra
EU/EØS-lande, der modtog dagpenge i 2008. Udviklingen afspejler også, at der er
kommet flere borgere fra EU for at arbejde i Danmark.
I tabel 3 fremgår udgifter til dagpenge i perioden 2008-2013.
1
Dette afviger fra opgørelsen af den registrerede ledighed i Danmarks Statistik, hvor ud-
dannelsesydelse indgår i opgørelsen af kontanthjælpsmodtagere.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495089_0010.png
Tabel 3. Udgifter dagpenge inkl. uddannelsesydelse (mio. kr. 2014- priser)
Mio. kr.
Alle omkostninger
Heraf EU/EØS/EFTA i alt
Heraf EU11
2008
8.102
219
35
2009
16.415
440
77
2010
22.689
671
159
2011
21.808
730
230
2012
22.783
880
361
2013
21.191
1.019
513
Kilde: RAM, kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer og CPR-registeret.
Brug af dagpenge i forhold til arbejdsstyrke
Stigningen i antallet af dagpengemodtagere fra EU/EØS skal ses i lyset af, at flere
EU-borgere bidrager til den danske arbejdsstyrke, og bør derfor ses i forhold til
denne.
Arbejdsstyrken for EU11- og øvrige EU/EØS-borgere er opgjort på baggrund af
Danmarks Statistiks opgørelse af den registerbaserede arbejdsstyrke (RAS). Der er
usikkerhed omkring de beregnede ledighedsprocenter for EU/EØS-borgere fra
2013 og frem. Det skyldes, at senest kendte tal for arbejdsstyrken af EU/EØS-
borgere er opgjort ultimo 2012. Der er derfor foretaget skøn for arbejdsstyrken på
baggrund af den kendte befolkningsudvikling. Især udviklingen for EU11-borgere
er følsom over for de anvendte antagelser i fremskrivningen.
Antallet af dagpengemodtagere fra EU11 er i forhold til arbejdsstyrken steget fra at
udgøre 1,3 pct. i 2008 til at udgøre 7,2 pct. i 2013. Andelen af arbejdsstyrken på
arbejdsløshedsdagpenge for alle EU/EØS-borgere var i 2013 på 6,0 pct., mens an-
delen for alle i Danmark var 4,4 pct.
Tabel 4. Antal dagpengemodtagere som andel af arbejdsstyrke (inkl. uddannelses-
ydelse )
Pct.
Ydelsesmodtagere i alt
Heraf EU/EØS/EFTA i alt
2008
1,9%
2,1%
2009
3,6%
3,6%
2010
4,8%
5,0%
2011
4,7%
5,2%
2012
4,8%
5,6%
2013
4,4%
6,0%
Heraf EU11
1,3%
2,1%
3,5%
4,5%
5,9%
7,2%
Anm: Arbejdsstyrken er opgjort efter principperne i Danmarks Statistiks registerbaserede arbejdsstyrke
(RAS), som dækker beskæftigede plus de ledige, der betragtes som arbejdsmarkedsparate, og som
anvendes til de officielle ledighedstal. For alle ydelsesmodtagere er RAS-arbejdsstyrken opgjort ultimo
året anvendt for det pågældende år og fastholdt på 2012-niveau i 2013. For EU/EØS borgere (herunder
også EU11) er arbejdsstyrken kraftigt stigende i de seneste år, og der er derfor for disse grupper an-
vendt en ”medioficeret” arbejdsstyrke, som er et gennemsnit af ultimo-opgørelserne for to på hinanden
følgende år. Desuden er der foretaget skøn for EU11- og EU/EØS-arbejdsstyrken ultimo 2013.
Kilde: RAM, kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer og CPR-registeret.
For så vidt angår arbejdsløshedsdagpenge er desuden opgjort de senest mulige tal
for 2014. De er opgjort som fuldtidspersoner på baggrund af perioden januar til
september 2014. For at kunne sammenligne den senest tilgængelige udvikling i
2014 med niveauet i 2013, er antallet af fuldtidspersoner opgjort på samme måde
for 2013. Tallene er ikke direkte sammenlignelige med helårstallene i tabel 2, idet
der er tale om foreløbige opgørelser.
Tallene i tabel 5 viser, at stigningen i antallet af dagpengemodtagere fra EU/EØS
og EU11 er fortsat ind i 2014.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495089_0011.png
Tabel 5. Antal dagpengemodtagere opgjort januar-september 2013 og 2014 (inkl. ud-
dannelsesydelse og arbejdsmarkedsydelse)
Jan-sep 2013 Jan-sep 2014
Ydelsesmodtagere i alt
Heraf EU/EØS/EFTA i alt
Heraf EU11
120.868
5.680
2.843
107.249
6.031
3.340
Anm.: Inkl. uddannelsesydelse og inkl. arbejdsmarkedsydelse i 2014. Der er taget udgangspunkt i RAM-
udbetalingsåret og bruttoledigheden. Sidstnævnte betyder, at både passiv ledighed og aktivering indgår.
Opgjort som fuldtidspersoner.
Kilde: RAM, kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer og CPR-registeret.
Eksport af arbejdsløshedsdagpenge
Det er, som beskrevet i afsnit 2.1.1., muligt at medtage arbejdsløshedsdagpenge i
forbindelse med jobsøgning i et andet EU/EØS-land i op til 3 måneder.
I tabel 6 herunder ses antallet af dagpengemodtagere, der har medtaget arbejdsløs-
hedsdagpenge fra Danmark til et andet EU/EØS-land og i tabel 7 fremgår, hvortil,
der er medtaget dagpenge.
Tabel 6. Antallet af dagpengemodtagere, der har medtaget dagpenge fra Danmark
til et andet EU/EØS-land, fordelt på statsborgerskab
2010
2011
2012
2013 1. halvår 2014
EU/EØS-borgere i alt
- Heraf EU11-
borgere
Danske statsborgere
241
49
802
297
107
810
432
203
933
576
354
718
368
242
274
Anm: Ledige a-kassemedlemmer kan efter en vis periode søge arbejde i et andet EU/EØS-land på dan-
ske dagpenge.
Kilde: STAR udstedte PD U2 tilladelser.
Tabel 7. Antallet af EU/EØS-borgere, der opholder sig i et andet EU/EØS-land med
danske dagpenge, fordelt på opholdsland
2010
2011
2012
2013 1 halvår 2014
Ophold i EU/EØS-lande i alt
Heraf ophold i EU11
1.043
74
1.108
122
1.365
226
1.300
354
643
227
Anm: Som til tabel 6. Den lille uoverensstemmelsen i antallet af personer imellem tabel 6 og 7 skyldes
registrering som ”ukendt” eller registrering som ikke-EU/EØS-statsborger (der kan evt. være tale om
personer med dobbelt statsborgerskab).Kilde: STAR udstedte PD U2 tilladelser.
Medlemskab af a-kasse
Der er krav om at være medlem af en a-kasse i forhold til at kunne modtage ar-
bejdsløshedsdagpenge. I tabel 8 ses antallet af a-kassemedlemmer for de forskelli-
ge grupper. Antallet af medlemmer fra EU/EØS og særligt EU10 er steget hvert år
siden 2009.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495089_0012.png
Tabel 8. A-kasse-tilknytningen for EU/EØS borgere i årene 2009-2012
2009
2010
2011
2012
A-kassemedlemmer i alt
Heraf EU/EØS i alt
Heraf EU10
41.283
9.229
45.289
12.286
49.838
15.842
56.466
20.617
2013
62.544
24.763
2.065.140 2.055.036 2.107.286 2.121.184 2.125.133
Anm: A-kasse medlemskabet er opgjort ultimo året. Opgørelsen omfatter dagpengeforsikrede herunder
kontingentfritagede medlemmer, men er ekskl. efterlønsmodtagere. Fsva. ”a-kassemedlemmer i alt” er
der tale om databrud, da antallet af kontingentfritagede først indgår i tallene fra 2011 og frem. De kon-
tingentfritagede medlemmer udgjorde ca. 64.000 medlemmer i 2011 og ca. 111.000 i 2013.Opgørelsen
er endvidere ekskl. Kroatien og EFTA-landet Schweiz i alle årene.
Kilde: CPR-registeret, Hamr-registeret og STAR (a-kassernes afregnede medlemsbidrag).
2.2. Kontanthjælp, herunder uddannelseshjælp.
Formålet med kontanthjælp er at skabe et økonomisk sikkerhedsnet, der sikrer for-
sørgelse til den, der ikke kan forsørge sig selv. Ret til kontanthjælp kommer af et
objektivt kriterium, der alene bygger på, om vedkommende har mistet sit forsørgel-
sesgrundlag eller ej. Der skal med andre ord være indtrådt en social begivenhed,
der bevirker, at den pågældende ikke længere kan forsørge sig selv.
2.2.1. Kriterier der lægger sig til ophold, bopæl, statsborgerskab o. lign.
Modtageren skal desuden som altovervejende hovedregel opholde sig lovligt i
Danmark. Kontanthjælpen er i forhold til EU-retten kategoriseret som en social
fordel og forsørgelsesydelse, der ikke er eksportabel. Der skal i forhold til
vandrende arbejdstageres ret til kontanthjælp være godtgjort status som ”arbejdsta-
ger”, jf. definition i afsnit 1.1.
Kontanthjælpsmodtagere skal udnytte deres arbejdsmuligheder (stå til rådighed for
arbejdsmarkedet) for at have ret til kontanthjælp. Dette gælder også EU/EØS-
statsborgere.
Hvis der er tvivl om rådighed for arbejdsmarkedet, kan kontanthjælpsmodtagerens
rådighed afprøves fx ved indkaldelse til møder, aktivering, eller der kan pålægges
at søge job.
Hvor længe en EU-statsborger, der mister sit arbejde, kan opretholde status som
arbejdstager, beror på en konkret vurdering af, om den pågældende opfylder de
EU-retlige betingelser herfor. Efter EU-opholdsbekendtgørelsens § 3, stk. 2 kan en
EU-statsborger bevare sin status som arbejdstager eller selvstændig erhvervsdri-
vende i tilfælde af midlertidig sygdom, overgang til erhvervsuddannelse og i tilfæl-
de af uforskyldt arbejdsløshed. I tilfælde af uforskyldt arbejdsløshed efter beskæf-
tigelse af under 12 måneders varighed bevares status som arbejdstager eller selv-
stændig erhvervsdrivende i 6 måneder.
En EU-statsborger, der har haft lovligt ophold her i landet uafbrudt i 5 år, har ret til
tidsubegrænset ophold her i landet. Det vil derfor ikke længere være relevant at un-
dersøge, om vedkommende har bevaret sin status som arbejdstager.
2.2.2. Brug af kontanthjælp
Antallet af EU/EØS-borgere på kontanthjælp er steget i perioden fra 2008 til 2013.
EU11-borgeres brug af ydelsen er også steget set over hele perioden, jf. tabel 9.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495089_0013.png
Tabel 9. Kontanthjælp
Antal statsborgere i året (omregnet til helårsmodtagere)
2008
Alle modtagere
Heraf EU/EØS/EFTA i alt
- som andel af alle modtagere
Heraf EU11
92.681
2.231
2,4%
502
2009
109.044
3.291
3,0%
889
2010
120.470
3.961
3,3%
1331
2011
127.466
4.099
3,2%
1.408
2012
137.570
4.480
3,3%
1.622
2013
147.110
4.921
3,3%
1.878
- som andel af alle modtagere
0,5%
0,8%
1,1%
1,1%
1,2%
1,3%
Anm: Både passiv ledighed og aktivering indgår.
Kilde: Jobindsats.dk på baggrund af kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer, samt CPR-
registeret.
I tabel 10 fremgår udgifter forbundet med kontanthjælp i perioden 2008-2013.
Tabel 10. Udgifter kontanthjælp (mio. kr. 2014-priser)
Mio. kr.
Alle omkostninger
Heraf EU/EØS/EFTA i alt
2008
12.366
297
2009
14.294
427
2010
15.551
504
2011
16.267
513
2012
17.907
586
2013
19.161
644
Heraf EU11
67
116
170
176
208
239
Kilde: Jobindsats.dk på baggrund af RAM, kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer, AMFO-
RA samt CPR-registeret.
Brug af kontanthjælp i forhold til befolkningen (16-66 år)
Antallet af EU11 og EU/EØS-borgere med kontanthjælp er steget i perioden fra
2008 til 2013, ligesom antallet af kontanthjælpsmodtagere under ét er steget.
Set i forhold til hele befolkningen i aldersgruppen 16-66 år er andelen af EU/EØS-
borgere og herunder EU11-borgere på kontanthjælp i 2013 dog fortsat lavere end
den generelle andel for alle kontanthjælpsmodtagere i Danmark, ligesom andelen
siden 2010 har været omtrent uændret modsat en stigning for alle ydelsesmodtage-
re, jf. tabel 11.
Tabel 11. Antal kontanthjælpsmodtagere som andel af befolkningen 16-66 år
Pct.
Ydelsesmodtagere i alt
Heraf EU/EØS/EFTA i alt
2008
2,5%
2,2%
2009
3,0%
2,9%
2010
3,3%
3,3%
2011
3,4%
3,2%
2012
3,7%
3,3%
2013
4,0%
3,3%
Heraf EU11
1,9%
2,7%
3,5%
3,2%
3,2%
3,2%
Anm: Befolkningen omfatter samtlige personer i aldersgruppen 16-66 år, der har dansk adresse ultimo
året. Befolkningen er medioficeret for EU11 og EU/EØS, jf. anmærkning til tabel 4.
Kilde: Kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer og CPR-registeret.
For så vidt angår kontanthjælp er der desuden opgjort de seneste mulige tal for
2014.
Disse er opgjort som fuldtidspersoner på baggrund af perioden januar til september
2014. Der er til brug for sammenligning ligeledes opgjort antal fuldtidspersoner på
baggrund af samme periode i 2013. Tallene er ikke direkte sammenlignelige med
helårstallene i tabel 9, idet der er tale om foreløbige opgørelser.
Som det fremgår af tabel 12, ses der en tendens til et svagt stigende antal modtage-
re af kontanthjælp for alle grupper.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495089_0014.png
Tabel 12. Kontanthjælpsmodtagere opgjort januar-september 2013 og 2014
Jan-sep 2013 Jan-sep 2014
146.275
148.508
Ydelsesmodtagere i alt
Heraf EU/EØS/EFTA i alt
Heraf EU11
4.863
1.852
5.024
1.921
Anm.: Inkl. uddannelseshjælp i 2014. Der er taget udgangspunkt i kalenderåret og bruttoledigheden.
Sidstnævnte betyder, at både passiv ledighed og aktivering indgår. Opgjort som fuldtidspersoner.
Kilde: Kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer, samt CPR-registeret.
2.3. Sygedagpenge
Det overordnede formål med sygedagpengeloven er at yde økonomisk kompensati-
on ved fravær fra beskæftigelse på grund af sygdom samt at medvirke til, at den
sygemeldte genvinder sin arbejdsevne og vender tilbage til arbejdsmarkedet så hur-
tigt som muligt.
2.3.1. Kriterier der knytter sig til ophold, bopæl, statsborgerskab o. lign.
I kraft af sammenlægningsprincippet i forordning nr. 883/04 vil kravet om en til-
knytning til arbejdsmarkedet kunne opfyldes af EU/EØS-statsborgere, der kommer
direkte fra beskæftigelse i et andet EU/EØS-land, hvis de er påbegyndt arbejde i
Danmark, og dermed er blevet omfattet af dansk lovgivning om sygedagpenge før
sygdommen.
Tilsvarende vil en periode, hvor den sygemeldte EU/EØS-borger eventuelt har
modtaget sygedagpenge i udlandet, også tælle med ved opgørelsen af varighedsbe-
grænsningen i forhold til sygedagpenge.
Eksportabilitet af sygedagpenge
EU/EØS-borgere, der har opnået ret til sygedagpenge i Danmark, kan i medfør af
reglerne i forordning nr. 883/04 medtage sygedagpenge fra Danmark under ophold
i et andet EU/EØS-land.
Der er i sygedagpengeloven fastsat regler om opfølgning på sager om sygedagpen-
ge til personer, der bor i udlandet. Opfølgningen sker som
hovedregel
i det
EU/EØS-land, hvor den sygemeldte opholder sig, og der kan ikke generelt stilles
krav om, at den sygemeldte kommer til Danmark i forbindelse med opfølgning, el-
ler at den sygemeldte bliver her i landet i hele sygeperioden.
Efter sygedagpengeloven kan kommunen dog efter en konkret vurdering af oplys-
ningerne om sygeforløbet indkalde en sygemeldt, der opholder sig eller har bopæl i
udlandet, til drøftelse af forløbet og mulige hensigtsmæssige initiativer, der kan
medvirke til en hurtigere raskmelding og fortsat beskæftigelse. Det forudsættes, at
deres sygdom ikke forværres. Kommunen skal afholde udgifterne ved at indkalde
sygemeldte til samtale her i landet. Det vil være i strid med EU-rettens krav om
mulighed for eksportabilitet, hvis kommunen stiller krav om, at sygedagpengemod-
tageren selv skal afholde denne udgift.
Det er desuden fastsat, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering kan yde
kommunen rådgivning og vejledning i forbindelse med gennemførelsen af opfølg-
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495089_0015.png
ningen overfor en sygemeldt, der modtager sygedagpenge under ophold eller ved
bopæl i et andet EU/EØS-land.
Krav til sygemeldte, der modtager sygedagpenge
Det forudsættes generelt, at den sygemeldte medvirker i opfølgningen, ikke mod
lægens opfordring afviser nødvendig lægebehandling
2
eller genoptræning eller ved
sin adfærd forhaler helbredelsen. I modsat fald bortfalder ydelsen.
2.3.2 Brug af sygedagpenge
Antallet af EU/EØS-borgere på sygedagpenge har været relativt stabilt over hele
perioden, men er dog faldet en smule siden 2009, jf. tabel 13.
Tabel 13. Sygedagpenge
Antal statsborgere i året (omregnet til helårsmodtagere)
2008
Alle modtagere
Heraf EU/EØS/EFTA i alt
- som andel af alle modtagere
Heraf EU11
92.837
2.247
2,4%
378
2009
90.119
2.348
2,6%
451
2010
89.629
2.345
2,6%
495
0,6%
2011
86.292
2.310
2,7%
597
0,7%
2012
81.287
2.246
2,8%
667
0,8%
2013
75.604
2.195
2,9%
713
0,9%
- som andel af alle modtagere
0,4%
0,5%
Kilde: KMD's sygedagpengeregister og CPR-registeret.
I tabel 14 fremgår udgifter til sygedagpenge i perioden 2008-2013.
Tabel 14. Udgifter sygedagpenge (mio. kr. 2014-priser)
Mio. kr.
Alle omkostninger
Heraf EU/EØS/EFTA i alt
2008
16.767
411
2009
16.234
429
2010
16.058
421
2011
15.504
418
2012
14.539
404
2013
13.770
398
Heraf EU11
70
83
89
108
120
131
Anm. 1: Sygedagpengeudgifterne er ikke direkte sammenlignelige med udgiftstallene på jobindsats på
grund af forskellige opgørelsesmetoder. De årlige udgifter til sygedagpenge er foreløbige og vil kunne
blive revideret efterfølgende ifm overgang til ny datakilde, hvor der gives mulighed for mere korrekt pe-
riodisering af sygedagpengeudgifterne.
Kilde: KMD's sygedagpengeregister og CPR-registeret.
Brug af sygedagpenge i forhold til befolkningen (16-66 år)
Det overordnede billede er, at EU/EØS-borgere er forholdsmæssigt sjældnere på
sygedagpenge end andre på det danske arbejdsmarked.
Det gælder især EU11-borgere, der i mindre grad er på sygedagpenge end både
EU/EØS-borgere og alle sygedagpengemodtagere under ét, jf. tabel 15.
2
I en forsøgsperiode på 2 år fra 1. juli 2014 til 30. juni 2016 har en sygemeldt ret til at afslå
den foreslåede lægebehandling uden at det får den konsekvens, at udbetaling af sygedag-
penge ophører.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495089_0016.png
Tabel 15. Antal sygedagpengemodtagere som andel af befolkningen 16-66 år (pct.)
Pct.
Ydelsesmodtagere i alt
Heraf EU/EØS/EFTA i alt
2008
2,5%
2,2%
2009
2,4%
2,1%
2010
2,4%
2,0%
2011
2,3%
1,8%
2012
2,2%
1,6%
2013
2,0%
1,5%
Heraf EU11
1,4%
1,4%
1,3%
1,4%
1,3%
1,2%
Anm: Befolkningen omfatter samtlige personer i aldersgruppen 16-66 år, der har dansk adresse ultimo
året. Befolkningen er medioficeret for EU11 og EU/EØS, jf. anmærkning til tabel 4.
Kilde: CPR-registeret.
Der er for 2014 opgjort de seneste mulige tal for sygedagpengemodtagere. Disse er
opgjort som fuldtidspersoner på baggrund af perioden januar til september 2014.
Der er til brug for sammenligning med 2013 ligeledes opgjort antal fuldtidsperso-
ner på baggrund af samme periode januar-september. Tallene er således ikke direk-
te sammenlignelige med helårstallene i tabel 13, idet der er tale om foreløbige op-
gørelser.
Tallene for sygedagpenge viser en stigning for EU11 og et mindre fald for alle sy-
gedagpengemodtagere under ét.
Tabel 16. Sygedagpengemodtagere opgjort januar-september 2013 og 2014
Jan-sep 2013 Jan-sep 2014
75.310
73.323
Ydelsesmodtagere i alt
Heraf EU/EØS/EFTA i alt
Heraf EU11
2.166
692
2.259
796
Anm.:Opgjort som fuldtidspersoner.
Kilde: KMD’s sygedagpengeregister og CPR-registeret.
Eksport af sygedagpenge
Det er, som beskrevet i afsnit 2.3.1., muligt at medtage sygedagpenge til et andet
EU/EØS-land.
I tabel 17 herunder ses antallet af sygedagpengemodtagere, der har modtaget syge-
dagpenge uden at de ifølge CPR-registeret har en samtidig registreret bopæl i
Danmark.
Tabel 17. Antallet af EU/EØS-borgere, der har modtaget sygedagpenge og ikke har en
samtidig registreret bopæl i Danmark
Helårspersoner
2008
2009
2010
2011
2012
2013
EU/EØS i alt
445
426
405
375
311
270
heraf EU11
39
35
32
33
25
18
Anm.1: Opgørelsen af antallet af helårspersoner, der har modtaget sygedagpenge uden en samtidigt
registreret bopæl i DK er foretaget juni 2014. Opgørelsen af ekskl. Schweiz.
Anm.2: Statsborgerskab og bopæl er opgjort den første hver måned.
Kilde: KMD's sygedagpengeregister og CPR-registeret.
2.4. Ressourceforløbsydelse under jobafklaring
Formålet med reglerne om ressourceforløbsydelse er at syge personer skal have
økonomisk tryghed under hele sygeforløbet, og udbetaling af ydelsen skal følge pe-
rioden med uarbejdsdygtighed og ikke stoppe ved en bestemt dato. Derfor har sy-
gemeldte personer, der ikke kan få forlænget sygedagpengene, og som fortsat er
uarbejdsdygtige på grund af sygdom, ret til at overgå til et jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse og med en tværfaglig indsats rettet mod at bringe personen
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tilbage til arbejdsmarkedet og et liv, hvor personen kan forsørge sig selv og sin fa-
milie.
2.4.1. Kriterier der knytter sig til ophold, bopæl, statsborgerskab o. lign.
Ressourceforløbsydelse under jobafklaring gives efter lov om aktiv socialpolitik og
stiller efter lovens § 5 krav om ophold her i landet. Det betyder, at borgere bosat i
et andet EU/EØS land som udgangspunkt ikke har ret til ressourceforløbsydelse
under et jobafklaringsforløb, da ydelsen ikke er eksportabel.
En person, som bor i et andet EU/EØS-land, kan dog under visse omstændigheder
være berettiget til et jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse. Det gælder,
hvis følgende betingelser er opfyldt:
1. Den sygemeldte fortsat er i et ansættelsesforhold hos en ar-
bejdsgiver i Danmark.
2. Aktiviteterne i jobafklaringsforløbet skal foregå i Danmark.
3. Den sygemeldte skal deltage aktivt i jobafklaringsforløbet i
Danmark.
Dermed stilles der samme krav til en sygemeldt, der fortsat er i et ansættelsesfor-
hold i Danmark, men som har bopæl uden for Danmark, som der stilles til andre
sygemeldte med bopæl i Danmark.
Når den sygemeldte med bopæl i et andet land ikke længere er i et ansættelsesfor-
hold hos en arbejdsgiver i Danmark, er personen ikke længere berettiget til et job-
afklaringsforløb med ressourceforløbsydelse og kommunen skal derfor stoppe med
at udbetale ressourceforløbsydelse.
Krav til sygemeldte, der modtager ressourceforløbsydelse under jobafklaring
Det er en betingelse for at modtage ressourceforløbsydelse, at personen deltager
aktivt i jobafklaringsforløbet, genoptager sit arbejde delvis, når det er muligt, tager
imod rimelige tilbud om arbejde og møder til samtaler, som kommunen indkalder
til som led i jobafklaringsforløbet.
Da reglerne om ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb først er trådt i
kraft pr. 1. juli 2014, foreligger der endnu ikke tal på området.
2.5. Barseldagpenge
Det overordnede formål med barseldagpengeloven er at sikre forældre ret til fravær
i forbindelse med graviditet, fødsel, adoption og forældreorlov samt at sikre foræl-
dre med tilknytning til arbejdsmarkedet ret til barseldagpenge under fravær i for-
bindelse med graviditet, fødsel og adoption samt under forældreorlov.
2.5.1. Kriterier der knytter sig til ophold, bopæl, statsborgerskab o. lign.
I kraft af sammenlægningsprincippet i forordning nr. 883/04 vil kravet om en til-
knytning til arbejdsmarkedet kunne opfyldes af EU/EØS-statsborgere, der kommer
direkte fra beskæftigelse i et andet EU/EØS-land, hvis de blot er påbegyndt arbejde
i Danmark, og dermed er blevet omfattet af dansk lovgivning om barseldagpenge
før fødslen.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495089_0018.png
Eksportabilitet af barseldagpenge
Alle, der ved barselorlovsperiodens start har opnået ret til barseldagpenge, har ret
til at tage disse med til udlandet. Retten fremgår af barsellovens § 3, stk. 5, og er
ikke begrænset til EU/EØS-lande.
Hvis en person opholder sig i udlandet ved orlovsperiodens start, har den pågæl-
dende ret til barseldagpenge fra Danmark, hvis denne efter forordning nr. 883/04 er
omfattet af den danske lovgivning om social sikring. Dette vil bl.a. være tilfældet,
hvis den pågældende er beskæftiget i Danmark.
Tilsvarende vil en person, der opholder sig i Danmark ved orlovens start, ikke have
ret til barseldagpenge fra Danmark, hvis den pågældende efter forordning nr.
883/04 er omfattet af et andet lands lovgivning om social sikring, f.eks. fordi den
pågældende er beskæftiget i et andet EU/EØS-land.
Hvis en kvinde forud for en fødsel tager ophold i Danmark for at føde her, er retten
til barseldagpenge fra Danmark betinget af, at hun ved orlovsperiodens start opfyl-
der barsellovens beskæftigelseskrav, som for lønmodtagere indebærer 13 ugers
forudgående beskæftigelse i Danmark eller, at den pågældende er berettiget til ar-
bejdsløshedsdagpenge i Danmark. Ved opgørelse af 13-ugers perioden kan beskæf-
tigelse i et andet EU/EØS-land tælles med, jf. afsnittet ovenfor om øvrige kriterier.
Retten til barseldagpenge fra Danmark forudsætter imidlertid, at den pågældende
umiddelbart forud for orlovens start har været beskæftiget i Danmark.
I bekendtgørelsen om barsel er der fastsat nærmere regler for ret til dagpenge ved
forældreorlov, når kun den ene forælder er omfattet af dansk lovgivning. Perioden
med dagpenge afhænger bl.a. af, hvem der har barnet boende, og hvad den anden
forælder har ret til i det andet land.
Krav til forældre, der modtager barseldagpenge
Det forudsættes, at forælderen har barnet hos sig og ikke genoptager arbejdet i det
omfang, der modtages fulde barseldagpenge.
2.5.2. Brug af barseldagpenge
Antallet af EU/EØS-borgere på barseldagpenge er steget i perioden 2008-2013.
Den relative andel ift. det samlede antal modtagere er også steget set over hele pe-
rioden. Det samme gør sig gældende for EU11-borgere, jf. tabel 18.
Tabel 18. Barseldagpenge
Antal statsborgere i året (omregnet til helårsmodtagere)
2008
Alle modtagere
Heraf EU/EØS/EFTA i alt
- som andel af alle modtagere
Heraf EU11
60.147
2.063
3,4%
460
2009
60.136
2.336
3,9%
640
2010
60.099
2.587
4,3%
770
1,3%
2011
57.552
2.606
4,5%
859
1,5%
2012
54.461
2.684
4,9%
981
1,8%
2013
54.274
2.938
5,4%
1.150
2,1%
- som andel af alle modtagere
0,8%
1,1%
Kilde: KMD's sygedagpengeregister og CPR-registeret.
I tabel 19 fremgår udgifter forbundet med ydelsen.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495089_0019.png
Tabel 19. Udgifter barseldagpenge (mio. kr. 2014- priser)
Mio. kr.
Alle omkostninger
Heraf EU/EØS/EFTA i alt
2008
11.214
394
2009
11.101
447
2010
11.110
493
148
2011
10.428
491
161
2012
9.856
502
181
2013
9.089
508
199
Heraf EU11
90
125
Kilde: KMD's sygedagpengeregister og CPR-registeret.
Brug af barseldagpenge i forhold til befolkning
Det overordnede billede er, at EU/EØS-borgere og herunder EU11-borgere er for-
holdsmæssigt oftere på barseldagpenge end andre på det danske arbejdsmarked, jf.
tabel 20. Dette hænger bl.a. sammen med, at alderssammensætningen blandt
EU/EØS-borgere adskiller sig fra øvrige borgere, idet EU/EØS-befolkningen gene-
relt er yngre. For alle grupper er andelen omtrent uændret i perioden.
Tabel 20. Antal barseldagpengemodtagere som andel af befolkning
Pct.
Ydelsesmodtagere i alt
Heraf EU/EØS/EFTA i alt
2008
1,6%
2,0%
2009
1,6%
2,1%
2010
1,6%
2,2%
2011
1,6%
2,1%
2012
1,5%
2,0%
2013
1,5%
2,0%
Heraf EU11
1,8%
2,0%
2,1%
2,0%
1,9%
2,0%
Anm. 1: Befolkningen omfatter samtlige personer i aldersgruppen 16-66 år, der har dansk adresse ulti-
mo året. Befolkningen er medioficeret for EU11og EU/EØS, jf. anmærkning til tabel 4.
Anm. 2: Statsborgerskab og bopæl er opgjort præcist i forhold til registreringerne i CPR-registeret, dvs.
at skift af statsborgerskab eller bopæl markerer et nyt forløb.
Kilde: KMD's sygedagpengeregister og CPR-registeret.
Eksport af barseldagpenge
Det er, som beskrevet i afsnit 2.5.1., muligt at medtage barseldagpenge til et andet
EU/EØS-land.
I tabel 21 herunder ses antallet af barseldagpengemodtagere, der har modtaget bar-
seldagpenge uden, at de ifølge CPR-registeret har en samtidig registreret bopæl i
Danmark.
Tabel 21. Antallet af EU/EØS-borgere, der har modtaget barseldagpenge og ikke har
en samtidig registreret bopæl i Danmark
Helårspersoner
2008
2009
2010
2011
2012
2013
EU/EØS i alt
364
436
485
498
454
463
heraf EU11
12
16
21
24
29
24
Anm.: Opgørelsen af antallet af helårspersoner, der har modtaget barseldagpenge uden samtidigt regi-
streret bopæl i DK er foretaget juni 2014. Opgørelsen af ekskl. Schweiz.
Kilde: KMD's sygedagpengeregister og CPR-registreret.
2.6. Ledighedsydelse
Formålet med ledighedsydelse er at give hjælp til forsørgelse under ledighed efter
visitation til et fleksjob eller ved ledighed mellem to fleksjob. Der kan udbetales
ledighedsydelse med en sats på 89 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb
til en person, der er visiteret til fleksjob, afhængig af hvad personen har været be-
rettiget til forud for visitationen til fleksjob. Hvis en person ikke opfylder kriterier-
ne herfor, modtager den pågældende ledighedsydelse på henholdsvis kontant-
hjælpssatsen for forsørgere eller ikke-forsørgere.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495089_0020.png
2.6.1. Kriterier der lægger sig til ophold, bopæl, statsborgerskab o. lign.
Hvis EU/EØS-borgeren opfylder betingelserne for at modtage ledighedsydelse, ud-
betales dette i lighed med hvad der ellers gælder.
Ledighedsydelse er i princippet omfattet af samme regler i forordning nr. 883/04,
som gælder for arbejdsløshedsdagpenge, men ifølge bilag XI til forordningen, kan
ledighedsydelsen kun tages med til jobsøgning i et andet land (i op til 3 måneder),
hvis det andet medlemsland har en lignende beskæftigelsesordning for den samme
personkategori.
Der er ikke krav til længden af beskæftigelse eller ophold i Danmark, før man kan
få ledighedsydelse, men det er et krav, at man er visiteret til fleksjob for at kunne
modtage ydelsen.
2.6.2 Brug af ledighedsydelse
Antallet af EU/EØS-borgere på ledighedsydelse er steget i perioden 2008-2013.
Den relative andel ift. det samlede antal modtagere er også steget en smule set over
hele perioden. Det samme gør sig gældende for EU11-borgere, jf. tabel 22.
Tabel 22. Ledighedsydelse
Antal statsborgere i året (omregnet til helårsmodtagere)
2008
Alle modtagere
Heraf EU/EØS/EFTA i alt
- som andel af alle modtagere
Heraf EU11
10.698
160
1,5%
26
2009
13.002
206
1,6%
40
2010
14.571
231
1,6%
50
2011
16.034
249
1,6%
55
2012
16.513
264
1,6%
57
0,3%
2013
16.772
287
1,7%
68
0,4%
- som andel af alle modtagere
0,2%
0,3%
0,3%
0,3%
Kilde: Kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer og CPR-registeret.
I tabel 23 fremgår udgifter forbundet med ydelsen.
Tabel 23. Udgifter ledighedsydelse (mio. kr. 2014-priser)
Mio. kr.
Alle omkostninger
Heraf EU/EØS/EFTA i alt
2008
2.008
30
2009
2.440
39
2010
2.738
44
2011
3.032
47
2012
3.115
50
11
2013
3.060
52
12
Heraf EU11
5
8
10
10
Kilde: Kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer og CPR-registeret.
2.7 Revalidering
Revalideringsydelse som indkomsterstattende ydelse gives i forbindelse med delta-
gelse i revalidering. Formålet er, at personer med begrænsninger i arbejdsevnen,
hvis problemer ikke kan løses gennem deltagelse i andre erhvervsrettede aktivite-
ter, kan hjælpes til at blive fastholdt på eller komme ind på arbejdsmarkedet, såle-
des at pågældendes mulighed for at forsørge sig selv og sin familie forbedres.
Udgangspunktet er således at kvalificere revalidenden til – efter endt revaliderings-
forløb – at klare et job på normale vilkår eller, hvis det ikke er muligt, til et fleks-
job.
2.7.1. Kriterier der knytter sig til ophold, bopæl, statsborgerskab o. lign.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495089_0021.png
Det følger af § 3 i lov om aktiv socialpolitik, at enhver, der opholder sig lovligt her
i landet, har ret til hjælp efter denne lov – herunder også til revalidering med reva-
lideringsydelse – hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. Det er en således en
betingelse for at modtage hjælpen, at man opholder sig i landet, dvs. at man er bo-
siddende i landet.
Der er ikke mulighed for at gennemføre en revalidering i udlandet efter danske re-
valideringsregler, og ydelsen er således ikke eksportabel.
En person, som anses som lønmodtager i forhold til forordning nr. 492/11 om ar-
bejdskraftens frie bevægelighed, kan dog under visse omstændigheder være beret-
tiget til revalidering, hvis pågældende opfylder de almindelige betingelser herfor,
og revalideringen skal foregå i Danmark. Der henvises i øvrigt til Ankestyrelsens
principafgørelse D-17-02.
Opholdskommunen vil dog kunne beslutte, at en revalidend, der bor i Danmark, vil
kunne bevare revalideringsydelsen under kortere ophold i udlandet, såfremt ophol-
det er et led i revalideringen. Det er en betingelse, at personen er bosat her i landet
på det tidspunkt, hvor uddannelsen iværksættes, og at kommunen kan følge uddan-
nelsesforløbet under udlandsopholdet.
Der er ikke krav til længden af beskæftigelse eller ophold i Danmark, før man kan
få revalideringsydelse. Der er til gengæld krav om visitation til ydelsen.
2.7.2. Brug af revalidering
Antallet af EU/EØS-borgere på revalidering er fra 2008-2013 faldet, jf. tabel 24.
Da det samlede antal modtagere dog er faldet mere, er andelen af EU/EØS-borgere
på revalidering dog steget en smule.
Det absolutte antal EU11-borgere på revalidering er faldet i perioden, mens den re-
lative andel har været nogenlunde konstant.
Tabel 24. Revalidering
Antal statsborgere i året (omregnet til helårsmodtagere)
2008
Alle modtagere
Heraf EU/EØS/EFTA i alt
- som andel af alle modtagere
Heraf EU11
14.307
232
1,6%
39
2009
13.570
228
1,7%
43
2010
12.729
221
1,7%
34
2011
11.229
197
1,8%
27
2012
9.688
176
1,8%
23
0,2%
2013
8.657
156
1,8%
28
0,3%
- som andel af alle modtagere
0,3%
0,3%
0,3%
0,2%
Kilde: Kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer og CPR-registeret.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495089_0022.png
I tabel 25 fremgår udgifter forbundet med revalidering 2008-2013.
Tabel 25. Udgifter revalideringsydelse (mio. kr. 2014-priser)
Mio. kr.
Alle omkostninger
Heraf EU/EØS/EFTA i alt
Heraf EU11
2008
2.786
46
7
2009
2.661
45
8
2010
2.507
44
7
2011
2.196
39
6
2012
1.865
35
5
2013
1.653
31
6
Kilde: Kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer og CPR-registeret.
2.8 Efterløn
Efterløn giver personer med en langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet mulighed
for via a-kassemedlemskab helt eller delvist at trække sig tilbage fra arbejdsmarke-
det 5 år før folkepensionsalderen.
2.8.1. Kriterier der lægger sig til ophold, bopæl, statsborgerskab o. lign.
Man skal have bopæl i Danmark eller i et andet EU/EØS-land for at modtage efter-
løn.
I særlige tilfælde kan arbejdsløshedsforsikringsperioder under ophold i et andet
EU/EØS-land medregnes i anciennitetskravet – mod efterbetaling af efterlønsbi-
draget – men generelt er efterlønsordningen undtaget fra sammenlægning, jf. arti-
kel 66 i forordning nr. 883/04.
Efter overgang til efterløn kan man frit tage ophold i et andet EU/EØS-land og få
udbetalt efterløn.
Det er muligt at få udbetalt efterløn, hvis man opholder sig uden for EU/EØS-land i
sammenlagt op til 3 måneder pr. kalenderår. Hvis opholdet i udlandet uden for
EU/EØS-området overstiger 3 måneder, kan der ikke modtages efterløn for den pe-
riode, der overstiger de 3 måneder. Man kan dog bevare retten til efterløn ved op-
hold ud over 3 måneder, hvis opholdet strækker sig hen over et årsskifte.
Hvis en efterlønsmodtager tager fast ophold uden for EU/EØS-området, kan perso-
nen ikke modtage efterløn.
2.8.2. Brug af efterløn
Antallet af EU/EØS-borgere på efterløn er faldet i perioden 2008-2013, jf. tabel 26.
Andelen af EU/EØS-borgere på efterløn har været konstant.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495089_0023.png
Tabel 26. Efterløn
Antal statsborgere i året (omregnet til helårsmodtagere)
2008
Alle modtagere
Heraf EU/EØS/EFTA i alt
- som andel af alle modtagere
Heraf EU11
- som andel af alle modtagere
Kilde: RAM og CPR-registeret.
140.550
1.237
0,9%
40
0,0%
2009
134.429
1.168
0,9%
42
0,0%
2010
126.696
1.093
0,9%
49
0,0%
2011
117.110
1.056
0,9%
53
0,0%
2012
106.489
985
0,9%
56
0,1%
2013
99.874
932
0,9%
54
0,1%
I tabel 27 fremgår udgifter forbundet med ydelsen.
Tabel 27. Udgifter efterløn (mio. kr. 2014-priser)
Mio. kr.
Alle omkostninger
Heraf EU/EØS/EFTA i alt
Heraf EU11
Kilde: RAM og CPR-registeret
2008
24.757
227
8
2009
23.298
211
8
2010
22.083
199
9
2011
20.437
193
10
2012
18.557
180
11
2013
17.248
170
10
Eksport af efterløn
Det er, som beskrevet i afsnit 2.8.1., muligt at medtage efterløn til et andet
EU/EØS-land.
I tabel 28 herunder ses antallet af EU/EØS-borgere, der har modtaget efterløn uden
at de ifølge CPR-registeret har en samtidig registreret bopæl i Danmark.
Tabel 28. Antallet af EU/EØS-borgere, der har modtaget efterløn og ikke har en sam-
tidig registreret bopæl i Danmark
Helårspersoner
2008
2009
2010
2011
2012
2013
EU/EØS i alt
heraf EU11
48
0
42
1
35
1
27
1
24
1
23
1
Anm. 1: Opgørelsen af antallet af helårspersoner, der har modtaget efterløn uden samtidigt registreret
bopæl i DK er foretaget juni 2014. Opgørelsen af ekskl. Schweiz.
Anm.2: Statsborgerskab og bopæl er opgjort den første hver måned.
Kilde: RAM og CPR-registeret
2.9. Fleksydelse
Formålet med fleksydelsesordningen er så vidt muligt at give personer, der er visi-
teret til fleksjob, samme muligheder for frivilligt at trække sig tilbage fra arbejds-
markedet som personer på det ordinære arbejdsmarked.
Fleksydelsesordningen svarer derfor som overvejende hovedregel til efterlønsord-
ningen.
2.9.1. Kriterier der lægger sig til ophold, bopæl, statsborgerskab o. lign.
Alle, uanset nationalitet, kan få fleksydelse, hvis de opfylder de almindelige betin-
gelser herfor.
Arbejdsløshedsforsikringsperioder under ophold i et andet EU/EØS-land (før visi-
tationen til fleksjob) medregnes kun i anciennitetskravet, hvis den a-kasse, man var
medlem af på tidspunktet for tilbagevenden til Danmark, har medregnet den uden-
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
landske forsikringsperiode til anciennitetskravet i efterlønsordningen. Generelt er
fleksydelsesordningen undtaget fra sammenlægning, jf. artikel 66 i forordning nr.
883/04.
Efter overgang til fleksydelse kan man frit tage ophold i et andet EU/EØS-land og
få udbetalt fleksydelse.
Det er muligt at få udbetalt fleksydelse, hvis man opholder sig uden for EU/EØS-
land i sammenlagt op 3 måneder pr. kalenderår. Hvis opholdet i udlandet uden for
EU/EØS-området overstiger 3 måneder, kan der ikke modtages fleksydelse for den
periode, der overstiger de 3 måneder. Man kan dog bevare retten til fleksydelse ved
ophold ud over 3 måneder, hvis opholdet strækker sig hen over et årsskifte.
Hvis man tager fast ophold uden for EU/EØS-området, kan man ikke modtage
fleksydelse.
2.9.2. Brug af fleksydelse
Det er ikke muligt at opgøre udgifterne til fleksydelse på baggrund af de forelig-
gende data. Det skyldes dels, at flere kommuner slet ikke registrerer fleksydelses-
modtagere i det kommunale sagsbehandlings- og økonomistyringssystem, KMD
Aktiv, dels at flere kommuner kun registrerer bevillingen af fleksydelse i KMD
Aktiv, men ikke selve udbetalingen.
3.0. Ressourceforløbsydelse under ressourceforløb
Alle, der deltager i ressourceforløb, får en ydelse – ressourceforløbsydelse – på
samme niveau som deres hidtidige ydelse. Fx vil kontanthjælpsmodtagere, der får
et ressourceforløb, modtage en ressourceforløbsydelse på kontanthjælpsniveau.
Målgruppen for ressourceforløb vil typisk være personer, der kommer fra kontant-
hjælp eller sygedagpenge, og hvis arbejdsevne er så begrænset, at de er i risiko for
at få tilkendt førtidspension, hvis der ikke gøres en ekstra, tværfaglig indsats for at
understøtte vejen mod job eller uddannelse.
3.1. Kriterier der knytter sig til ophold, bopæl, statsborgerskab o. lign.
Ressourceforløbsydelse er en kontanthjælpslignende ydelse, og dette afspejles også
i, at ydelsen i videst muligt omfang følger samme regler som kontanthjælp. Dette
understøttes af, at sanktionsreglerne følger kontanthjælp, at den ydelse man hidti-
digt har modtaget ophører, når man bliver visiteret til ressourceforløb, samt at res-
sourceforløbsydelsen tildeles på baggrund af en individuel skønsmæssig vurdering,
hvor der lægges vægt på den enkelte persons problemer og behov.
Ressourceforløbsydelsen må derfor i EU-retlig sammenhæng karakteriseres som en
forsorgsydelse i lighed med kontanthjælp, og den er således ikke omfattet af for-
ordningen om koordinering af de sociale sikringsordninger og er derfor ikke ek-
sportabel.
3.1.2. Brug af ressourceforløbsydelse
Ressourceforløbsydelsen blev indført 1. januar 2013 som en del af reformen af før-
tidspension og fleksjob.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495089_0025.png
Antallet af EU/EØS-borgere på ressourceforløbsydelse var i 2013 på 727 helårs-
personer, heraf var 4 helårspersoner fra EU11, jf. tabel 29.
Tabel 29. Ressourceforløbsydelse
Antal statsborgere i året (omregnet til helårsmodtagere)
2013
Alle modtagere
Heraf EU/EØS/EFTA i alt
- som andel af alle modtagere
Heraf EU11
- som andel af alle modtagere
727
11
1,5%
4
0,6%
Kilde: Kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer og CPR-registeret
4.0. Regeringens initiativer til styrket kontrol med EU-borgere på danske
ydelser
Statsministeren fremlagde den 11. marts 2014 på vegne af regeringen fem initiati-
ver vedr. styrket kontrol med EU/EØS-borgere på kontanthjælp eller dagpenge. Ini-
tiativerne er løbende blevet gennemført i 2014, jf. punkt 4.1. nedenfor
Regeringen har desuden skærpet kontrollen og registreringen i forbindelse med ek-
sport af danske dagpenge til et andet EU/EØS-land, jf. punkt 4.2. nedenfor.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495089_0026.png
4.1. Status på de fem forslag om skarpere kontrol med EU-borgere på danske
ydelser
Status på de fem initiativer
Forslag
Forslag 1
Øget kontrol af arbejdstagersta-
tus for kontanthjælpsmodtagere
Bemærkninger
I princippet vil EU/EØS-borgere med beskæftigelse i en samlet periode på under et
år ikke have arbejdstagerstatus efter seks måneder på kontanthjælp og dermed ikke
længere have ret til kontanthjælp.
Regeringen har foreslået, at Statsforvaltningen efter anmodning fra kommunen skal
foretage en konkret vurdering af, om den pågældende EU/EØS-borger reelt har ar-
bejdet i et omfang, der berettiger til arbejdstagerstatus.
Forslaget er trådt i kraft per 1. juli 2014.
Forslag 2
Oprettelse af særlig enhed med
henblik på styrket kontrol af op-
lysninger om borgere fra andre
EU/EØS-lande
I dag rejses der ofte tvivl om, hvilke muligheder kommuner har, og om de er tiltræk-
kelige til at kontrollere, om de oplysninger om indtægt og formue, som borgere fra
andre EU/EØS-lande opgiver ved en ansøgning om fx kontanthjælp, er korrekte.
Regeringen har foreslået, der oprettes en central enhed, som fra dansk side kan
samarbejde med eventuelle centrale samarbejdsmyndigheder i de relevante lande
og videregive de indhentede oplysninger til kommunerne.
Forslaget er trådt i kraft per 1. januar 2015, idet enheden er nedsat. Der arbejdes
fortsat på udarbejdelse af lovforslag, som tilvejebringer den nødvendige hjemmel til
indhentning af udenlandske registeroplysninger.
Forslag 3
Målrettet indsats for kontant-
hjælpsmodtagere med kort til-
knytning til det danske arbejds-
marked og dårlige danskkund-
skaber
For borgere med en kort tilknytning til det danske arbejdsmarked kan der dog være
særlige udfordringer med at finde et arbejde, især hvis borgerne samtidig har ringe
danskkundskaber. Derfor kan der være brug for en målrettet indsats, der kan styrke
denne gruppes muligheder for at komme i arbejde og sikre, at de står til rådighed.
Regeringen har derfor foreslået, at der bliver indført et krav om, at borgere på kon-
tanthjælp med kort tilknytning til det danske arbejdsmarked og dårlige danskkund-
skaber skal deltage i arbejdsmarkedsrettet danskundervisning (introdansk) og have
en øget indsats i form af hyppige samtaler i jobcentret.
Forslaget er trådt i kraft per 1. oktober 2014.
Forslag 4
Øget fokus på EU/EØS-borgeres
bopæl ved ledighed på dagpenge
A-kasserne får øget adgang til at kontrollere medlemmernes bopælsoplysninger.
Ændringen kræver lovændring. Lovforslaget indgår i L 58, der udmønter beskæfti-
gelsesreformen, og som forventes endeligt vedtaget ultimo december 2014.
Forslaget er trådt i kraft per 1. januar 2015.
Forslag 5
Målrettet indsats for dagpenge-
modtagere med kort tilknyt til det
danske arbejdsmarked og dårlige
danskkundskaber
Samme som forslag 3 men målrettet dagpengemodtagere.
Forslaget er trådt i kraft per 1. oktober 2014.
4.2. Øget registrering og kontrol med medlemmer af danske a-kasser på EØS-
dagpenge
Fra og med 1. januar 2015 har danske a-kasser, der har medlemmer, som har ek-
sporteret dagpengene til et andet EU/EØS-land under arbejdssøgning i op til 3 må-
neder, pligt til at anmode den kompetente myndighed i opholdslandet om en må-
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
nedlig opfølgning for at sikre sig, at medlemmet lever op til gældende kontrolfor-
anstaltninger i opholdslandet.
Fra og med 1. januar 2015 har danske a-kasser ydermere pligt til særskilt at regi-
strere alle underretninger fra udenlandske myndigheder angående medlemmer, der
har eksporteret dagpengene i op til 3 måneder under arbejdssøgning i et andet
EU/EØS-land. A-kasserne har nu ligeledes pligt til at registrere resultatet af even-
tuelle efterfølgende rådighedsvurdering, samt hvilke lande underretningerne kom-
mer fra.
27