Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
1426654_0001.png
Dato: 19. november 2014
Opdateret notat om vandrende arbejdstageres rettigheder ef-
ter den lovgivning, der hører under Ministeriet for Børn, Lige-
stilling, Integration og Sociale Forhold,
spørgsmål 10 (EUU Alm. del)
Notatet vedrører vandrende arbejdstageres rettigheder under MBLIS’s ressort,
og indeholder en gennemgang af regler, omfang og omkostninger for vandren-
de arbejdstagere i Danmark i perioden 2009-2013.
I det følgende redegøres i afsnit 1 for det relevante EU-regelsæt for vandrende
arbejdstagere og EU/EØS-borgeres samt borgere fra Schweiz adgang til ydel-
ser. Herefter gennemgås i afsnit 2 regelgrundlaget for de enkelte ydelser sam-
men med opgørelser over antallet af modtagere og omkostninger herved for de
enkelte ydelser under MBLIS ’s ressort.
1. Grundlæggende EU-regler
Danmark har med sit medlemskab af EU tilsluttet sig to grundlæggende retsak-
ter, der har betydning for vandrende arbejdstageres ret til ydelser:
Forordningen om arbejdskraftens frie bevægelighed i EU (forordning
492/11), der bl.a. fastlår, at vandrende EU/EØS-arbejdstagere har ret til
samme sociale fordele som danske arbejdstagere.
Forordningen om koordination af EU-landenes sociale sikringsordnin-
ger (forordning 883/04), der fastslår et ligebehandlingsprincip og har
betydning for muligheden for at eksportere ydelser og forpligtelsen til
at medregne beskæftigelsesperioder mv. fra andre EU-lande.
De samme regler og principper, som regulerer disse forhold, gælder også for
EØS-landene (Island, Lichtenstein, Norge) og for Schweiz.
1.1. Arbejdskraftens frie bevægelighed
Arbejdskraftens frie bevægelighed (forordning 492/11) giver vandrende
EU/EØS-arbejdstagere samt borgere fra Schweiz ret til samme sociale og skat-
temæssige fordele som indenlandske (fastboende) arbejdstagere. Heraf følger
bl.a. ret til adgang til sociale ydelser. Baggrunden for dette er primært et ønske
om at sikre borgere i EU/EØS-landene samt Schweiz reelle muligheder for at
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1426654_0002.png
bevæge sig mellem landene uden at risikere at havne i et rets tom rum med
hensyn til retten til sociale ydelser.
1.2. Koordination af sociale sikringsydelser
Forordning om koordination af sociale sikringsydelser (forordning 883/04)
koordinerer EU-landenes regler om social sikring for personer, der udnytter
retten til fri bevægelighed. Der er ikke tale om en harmonisering af reglerne.
Der er ikke krav i EU-retten om, at de enkelte ydelser skal indrettes eller finan-
sieres på en bestemt måde.
Det er til gengæld et grundlæggende krav, at man som borger i EU/EØS og
Schweiz ikke må miste ret til ydelser ved at bevæge sig mellem EU/EØS-
landene, og der er krav om ligebehandling.
En kontantydelse kan i EU-rettens forstand have karakter af en social fordel
eller det mere snævre begreb en social sikringsydelse. Alle ydelserne er sociale
fordele, men kun sociale sikringsydelser er omfattet af de detaljerede og bin-
dende koordineringsregler i forordning 883/2004.
1.2.1. Sociale fordele
Efter EU-Domstolens praksis skal en social fordel fortolkes bredt, og begrebet
omfatter bl.a. børnepasning, kontanthjælp og SU mv. Sociale fordele har alle
vandrende arbejdstagere (og selvstændige) og deres familiemedlemmer ret til.
1.2.2. Sociale sikringsydelser
Social pension og børnetilskud er eksempler på sociale sikringsydelser. En
ydelse kan anses for en social sikringsydelse, såfremt den tildeles uden nogen
individuel og skønsmæssig bedømmelse af personlige behov, men efter lovbe-
stemte kriterier. Det forudsættes samtidig, at den vedrører én af de sikringsgre-
ne, der udtrykkeligt er anført i forordning 883. Koordineringen af sociale sik-
ringsydelser har sin egen hjemmel i EU-traktaten, og området har været regule-
ret siden 1958 med forordning nr. 3 og 4.
Forordning 883/04 koordinerer følgende sociale sikringsydelser:
ydelser i anledning af sygdom og moderskab (sygehjælp og syge- og bar-
seldagpenge),
ydelser ved invaliditet, herunder ydelser, der tager sigte på at bevare eller
forbedre erhvervsevnen (pension og revalidering),
ydelser ved alderdom (pension),
ydelser til efterladte (pension),
ydelser i anledning af arbejdsulykker og erhvervssygdomme,
ydelser ved dødsfald (begravelseshjælp),
ydelser ved arbejdsløshed,
efterløn,
familieydelser.
Kontanthjælp og SU betegnes som en social fordel, men ydelserne er ikke soci-
ale sikringsydelser, og de er dermed heller ikke omfattet af koordineringsreg-
lerne i forordning 883/04.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forordning 883/04, der både gælder for erhvervsaktive og ikke-erhvervsaktive
EU/EØS – borgere samt borgere fra Schweiz, og deres familiemedlemmer,
uanset nationalitet, hviler på følgende grundlæggende hovedprincipper, som er
blevet lagt til grund i en omfattende praksis fra EU-Domstolen:
Ligebehandlingsprincippet
Ligebehandlingsprincippet sikrer, at statsborgere i en medlemsstat i relation til
adgangen til de (ovenfor nævnte) sociale sikringsydelser stilles lige med stats-
borgere i den medlemsstat, i hvilken de er bosat eller beskæftiget. Det gælder
omvendt også, at de skal bidrage til de ordninger, de er dækket af. Forordnin-
gen medfører derfor, at et eventuelt krav om statsborgerskab i de nationale
sikringslovgivninger ikke kan gøres gældende over for de personer, der er om-
fattet af forordningen.
Ligebehandlingsprincippet indebærer et forbud mod både direkte og indirekte
diskrimination, f.eks. ved at opstille tildelingskriterier, som uanset at disse for-
melt fremstår som neutrale, reelt gør det lettere for statens egne statsborgere at
opfylde dem end for andre EU/EØS-borgere og borgere fra Schweiz.
Sammenlægningsprincippet
Sammenlægningsprincippet sikrer, at personer ikke mister rettigheder, fordi de
flytter til en anden medlemsstat eller får arbejde i en anden medlemsstat. Sam-
menlægningsprincippet anvendes både ved åbning af ret til ydelser og ved be-
regning af ydelser.
Sammenlægningsprincippet bidrager dermed til at sikre, at en familie ikke hav-
ner i en situation, hvor ydelser fra fraflytningslandet ophører, samtidig med at
der ikke er adgang til ydelser i det nye land.
Sammenlægning for at erhverve ret til en ydelse medfører, at hvor et lands
lovgivning indeholder bestemmelser om, at en person skal være forsikret eller
beskæftiget i en vis tid, inden den pågældende kan opnå ret til ydelser, skal der,
ved afgørelsen af om disse betingelser er opfyldt, tages hensyn til pågældendes
bopæls-, forsikrings- eller beskæftigelsesperioder (kvalifikationsperiode) i en
anden medlemsstat.
Eksportabilitetsprincippet
Eksportabilitetsprincippet indebærer, at kontantydelser, som er social sikring,
kan udbetales overalt inden for EU/EØS samt Schweiz. Dette har fx relevans
for pensionister, som tager ophold i en anden medlemsstat. Reglen om eksport
sikrer, at de kan få udbetalt deres optjente pension, uanset i hvilket EU/EØS-
land eller Schweiz de tager ophold.
Eksportabilitetsprincippet beskytter erhvervede rettigheder og sikrer mod ind-
tægtstab som følge af flytning til eller ophold i en anden medlemsstat end den,
hvorfra ydelsen udredes.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Pro rata temporis-princippet
Pro rata temporis-princippet giver den berettigede ret til en forholdsmæssig
ydelse, hvis pågældende - fordi han eller hun skifter arbejdssted - ikke har nået
at optjene tilstrækkelige rettigheder til at kunne få en fuld ydelse.
Princippets anvendelse er hovedsageligt begrænset til pensioner, idet idéen er,
at en person, som arbejder successivt i flere lande indtil pensionsalderen ind-
træder, kan optjene brøkpensioner i de enkelte EU/EØS lande eller Schweiz.
Dette princip sikrer sammenholdt med eksportabilitetsprincippet, at en pensio-
nist kan sammenstykke sin pension fra de medlemsstater, i hvilke pågældende
har optjent rettigheder og efterfølgende få den således sammenstykkede pensi-
on udbetalt overalt i EU/EØS-området eller i Schweiz.
2. Adgang til de enkelte ydelser
EU/EØS - borgeres eller borgere fra Schweiz adgang til de forskellige ydelser
under MBLIS’s område er som udgangspunkt de samme som for danske stats-
borgere. Eksempelvis gælder for retten til folkepension, at den enkelte person
skal have boet eller været beskæftiget her i riget i mindst 3 år.
Det følger af forordning 883/04, at en person alene kan være omfattet af lov-
givningen om social sikring i én medlemsstat (lovvalg). Dette betyder også, at
det er al lovgivning om social sikring, der henføres til denne medlemsstat. Det-
te indebærer endvidere, at retten til ydelser i det enkelte medlemsland er betin-
get af, at personen opfylder betingelserne i medlemsstatens nationale lovgiv-
ning for ret til ydelser.
I det følgende afsnit er der for ydelserne under ministeriets område en opgørel-
se over det skønnede antal EU/EØS – borgere samt borgere fra Schweiz, der
modtager de forskellige ydelser. For hver af ydelserne er der skøn over antallet
af EU/EØS-borgere samt borgere fra Schweiz, der modtager ydelsen i 2009-
2013. Der er tale om skønnet antal helårspersoner, der modtager ydelserne og
der kan følgelig være flere personer, der har modtaget ydelsen i en kortere pe-
riode i løbet af et kalenderår. Grundlaget for skønnene er lovmodellens årlige
modelbefolkninger.
Det bemærkes, at alle EU/EØS-borgere samt borgere fra Schweiz, der har bo-
pæl i Danmark, indgår i datagrundlaget. Opgørelserne omfatter dermed
EU/EØS-statsborgere samt borgere fra Schweiz, der enten kan være født og
opvokset i Danmark eller som blot har boet i Danmark et kortere antal år.
Statsborgerskabet er opgjort ultimo året.
2.1. Folkepension
Overordnet formål med ydelsen
Folkepension er en varig forsørgelsesydelse, der udbetales til personer, som har
nået folkepensionsalderen. Folkepension sikrer personer over pensionsalderen
et løbende forsørgelsesgrundlag.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Folkepensionen består af et grundbeløb og et pensionstillæg. Der kan endvidere
ydes supplerende pensionsydelse (ældrecheck). Folkepensionister har herud-
over mulighed for at søge om forskellige udgiftsbestemte tillæg (personligt
tillæg, helbredstillæg, petroleumstillæg og varmetillæg) efter lov om social
pension. Disse tillæg er ikke omfattet af lovens optjeningsregler.
Kriterier der lægger sig til ophold, bopæl, statsborgerskab og lignende
En person skal være dansk statsborger og have fast bopæl i Danmark for at
være berettiget til folkepension. Personen skal desuden have haft fast bopæl her
i riget i 3 år mellem det fyldte 15. år og folkepensionsalderen. Der gælder dog
en række undtagelser herfor, jf. nedenfor.
Dansk indfødsret
Kravet om dansk statsborgerskab er bl.a. fraveget for personer omfattet af EF-
forordning 883/2004.
Bopæl i Danmark
Bopælskravet betyder, at pensionister som hovedregel skal have bopæl i Dan-
mark både på det tidspunkt, hvor personen får tilkendt pension og ved udbeta-
ling af pensionen. Kravet om fast bopæl i Danmark er bl.a. fraveget for perso-
ner omfattet af EF-forordning 883/04.
Mindst 3 års bopæl
Kravet om mindst 3 års bopæl i Danmark er bl.a. fraveget for personer, der er
omfattet af EF-forordning 883/04, som kan nøjes med 1 års beskæftigelse eller
bopæl i Danmark, som følge af muligheden for at sammenlægge med optje-
ningsperioder fra andre lande (det gælder ikke visse personer, der aldrig har
været erhvervsaktiv i et medlemsland, bortset fra studerende og familiemed-
lemmer). Det skal bemærkes, at reglen om et års ophold i Danmark for åbning
af ret til pension fremgår direkte af forordningen og gælder alene for pensions-
optjening og ikke andre sikringsydelser.
Borgere i EU/EØS-lande og Schweiz med ophold i et andet EU/EØS-land og
Schweiz får udbetalt den danske pension med samme beløb, som udbetales
under bopæl i Danmark.
Optjeningsprincippet
Pensionens størrelse afhænger af bopælstiden, det vil sige, hvor mange år mod-
tageren har haft fast bopæl her i riget eller har haft hyre på dansk skib i optje-
ningsperioden.
Fuld folkepension er betinget af 40 års bopæl her i riget i perioden fra det 15. år
til folkepensionsalderen (65 år i dag). Ved en kortere bopælsperiode fastsættes
folkepensionen efter forholdet mellem bopælsperioden og 40 år (brøkpension
eller pro rata pension). Førtidspensionister, der overgår til folkepension, får
beregnet folkepensionen efter samme brøk som deres hidtidige førtidspension
har været fastsat efter.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1426654_0006.png
For personer, der er omfattet af forordning 883/2004 ligestilles beskæftigelse i
Danmark med bopæl i landet. Det betyder, at en person, der fx bor i Tyskland,
men arbejder i Danmark, optjener ret til pension i Danmark.
Personer, der tilflytter Danmark, og som allerede er tillagt en social pension
efter forordning 883/2004’s regler fra et andet EU/EØS – land eller Schweiz,
optjener ikke yderligere social pension fra Danmark.
Brug af ydelsen
I 2013 modtog knap 993.000 personer folkepension i Danmark. EU/EØS-
statsborgere eller statsborgere fra Schweiz udgjorde cirka 9.700 pensionister,
hvoraf godt 390 var statsborgere fra EU-10 lande. Dermed vurderes det, at der i
forhold til 2009 har været en stigning på knap 2.300 EU/EØS statsborgere og
statsborgere fra Schweiz samt godt 140 statsborgere fra EU-10 lande.
Tabel 1a. Antal modtagere af folkepension (bosiddende i Danmark)
Antal (helårspersoner)
2009
2010
2011
2012
2013
EU/EØS/Schweiz i alt
7.368
7.836
8.403
8.986
9.666
- andel af alle modtagere (pct.)
0,85
0,87
0,90
0,93
0,97
1
Heraf EU-10
253
275
295
335
394
- andel af alle modtagere (pct.)
0,03
0,03
0,03
0,03
0,04
3. lande/uoplyst
7.130
7.581
7.830
8.255
8.686
- andel af alle modtagere (pct.)
0,82
0,84
0,84
0,85
0,88
Danske modtagere
855.502 885.487 915.906 948.302 974.220
Udenlandske modtagere
14.498
15.417
16.233
17.241
18.351
Alle modtagere
870.000 900.904 932.139 965.544 992.571
1.
EU-10 omfatter Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovaki-
et, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen.
De samlede offentlige udgifter i 2013 til folkepensionister i Danmark var 109,3
mia. kr. (2013-PL). Det skønnes, at udgifterne til ikke-danske EU/EØS-
statsborgere samt statsborgere fra Schweiz i Danmark udgjorde 850 mio. kr.,
hvoraf 27 mio. kr. var udgifter til statsborgere fra EU-10 lande. Disse tal er
vokset fra hhv. 641 mio. kr. og 18 mio. kr. i 2009.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1426654_0007.png
Tabel 1b. Udbetalt folkepension (bosiddende i Danmark)
Mio. kr. (2013-niveau)
2009
2010
2011
2012
2013
EU/EØS/Schweiz i alt
641
692
744
793
850
- andel af alle modtagere (pct.)
0,66
0,68
0,71
0,73
0,77
1
Heraf EU-10
18
20
21
23
27
- andel af alle modtagere (pct.)
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
3. lande/uoplyst
695
745
768
814
863
- andel af alle modtagere (pct.)
0,71
0,73
0,73
0,75
0,78
Danske modtagere
96.121 100.223 103.348 106.342 109.296
Udenlandske modtagere
1.336
1.437
1.512
1.607
1.713
Alle modtagere
97.457 101.660 104.860 107.949 111.009
1.
EU-10 omfatter Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovaki-
et, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn.
Anm.: Inkl. den supplerende pensionsydelse. Andelen (og dermed udgiftsskønnet) for
’3. lande/uoplyst’ i 2012 er korrigeret fra 0,85 til 0,75.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen.
Figur 1 Antal modtagere af folkepension i udlandet med ophold i et EU/EØS-land
eller Schweiz
38.000
37.000
36.000
35.000
34.000
33.000
32.000
2011
Ophold i EU/EØS øvrige
2012
2013
Ophold i EU-10 land
Note:
Anm.:
Kilde:
EU-10 omfatter Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovaki-
et, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn.
Opgørelsen indeholder såvel danske som ikke-danske statsborgere, der modta-
ger dansk folkepension i udlandet.
Udbetaling Danmark.
I 2013 var der cirka 37.000 pensionister – både danske og udenlandske stats-
borgere - med ophold i et andet EU/EØS land eller Schweiz, der modtog dansk
folkepension. Heraf knap 400 pensionister i et EU-10 land. Hovedparten af de
pensionister, der modtager folkepension i udlandet, opholder sig enten i Sveri-
ge, Norge, Tyskland eller i Spanien, jf. nedenstående tabel.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1426654_0008.png
Tabel 1c. Antal modtagere af folkepension i udlandet -
i procent i forhold til opholdsland i 2013
Land
Belgien
Bulgarien
Cypern
Estland
Finland
Frankrig
Grækenland
Holland
Irland
Island
Italien
Letland
Liechtenstein
Litauen
Luxembourg
Anm.:
Kilde:
Pct.
0,6
0,1
0,1
0,1
0,9
5,2
0,5
1,5
0,2
0,5
1,3
0,1
0,1
0,1
0,4
Land
Malta
Norge
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Storbritannien
Sverige
Tjekkiet
Tyskland
Ungarn
Østrig
Schweiz
Pct.
0,1
12,0
0,4
0,4
0,1
0,1
0,1
8,7
5,5
28,2
0,1
12,8
0,1
0,8
2,1
Procentfordelt i forhold til samtlige modtagere af folkepension i udlandet.
Udbetaling Danmark.
Den supplerende pensionsydelse
Folkepensionen består af et grundbeløb, et pensionstillæg og den supplerende
pensionsydelse (ældrechecken).
Folkepensionister, som inden den 1. januar i det pågældende år er berettiget til
folkepension, får i januar måned uden ansøgning udbetalt en supplerende pen-
sionsydelse, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
Retten til den supplerende pensionsydelse er bl.a. betinget af, at pensionistens
og en eventuel ægtefælles eller samlevers samlede likvide formue ikke oversti-
ger en formuegrænse på 80.300 kr. pr. 1. januar i det pågældende år.
Den supplerende pensionsydelse udgør 16.200 kr. Ydelsen nedsættes, hvis
pensionisten og dennes ægtefælle eller samlever har supplerende indkomster,
der overstiger fastsatte beløb. Den supplerende pensionsydelse udbetales efter
størrelsen af pensionistens personlige tillægsprocent.
Den personlige tillægsprocent for en enlig folkepensionist fastsættes til 100,
hvis pensionisten har supplerende indkomster på mindre end 19.100 kr. årligt.
For hver 474 kr. pensionistens indkomst overstiger 19.100 kr. nedsættes den
personlige tillægsprocent med 1. Ved en supplerende indkomst på mindst
66.500 kr. årligt er den personlige tillægsprocent 0, og dermed er ældrechecken
bortreguleret.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1426654_0009.png
Hvis pensionisten ikke har optjent ret til en fuld folkepension, men alene en
brøkpension, nedsættes den beregnede supplerende pensionsydelse i forhold til
den fastsatte brøk.
De ovenfor nævnte tal, er gældende satser for 2014.
Efter lov om social pension er der ikke ret til den supplerende pensionsydelse
ved bopæl i udlandet.
Efter EU-forordning 883/04 kan den supplerende pensionsydelse dog udbetales
til pensionister, der modtager dansk folkepension ved bopæl i et andet
EU/EØS-land eller Schweiz. Ved bopæl i et andet EU/EØS-land eller Schweiz
skal der indgives ansøgning om den supplerende pensionsydelse til Udbetaling
Danmark.
Brug af den supplerende pensionsydelse
Tabel 1d. Antal modtagere af ældrechecken (bosiddende i Danmark)
Antal pensionister
2009
2010
2011
2012
2013
EU/EØS/Schweiz i alt
2.100
2.500
2.500
2.900
3.000
- andel af alle modtagere (pct.)
0,9
1,0
1,0
1,1
1,1
1
Heraf EU-10
170
210
220
240
240
- andel af alle modtagere (pct.)
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
3. lande/uoplyst
5.200
5.700
5.800
6.000
6.200
- andel af alle modtagere (pct.)
2,3
2,3
2,3
2,3
2,3
Danske modtagere
220.600 239.800 246.000 252.400 261.500
Udenlandske modtagere
7.300
8.200
8.300
8.900
9.200
Alle modtagere
227.900 248.000 254.300 261.300 270.700
1.
EU-10 omfatter Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovaki-
et, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn.
Anm.: Skøn på baggrund af målgruppen for ældrechecksmodtagere.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af lovmodellens datagrundlag.
I 2013 modtog godt 270.000 folkepensionister den supplerende pensionsydelse
i Danmark og de samlede offentlige udgifter hertil var cirka 3,8 mia. kr. (2013-
pl.). Af de godt 270.000 ældrechecksmodtagere i 2013 udgjorde statsborgere
fra andre EU/EØS lande eller Schweiz 1,1 pct., svarende til knap 3.000 ældre-
checksmodtagere. Heraf var cirka 240 statsborgere fra EU-10 lande. Dette er
en stigning i forhold til 2009 på i alt cirka 900 pensionister fra andre EU/EØS
lande eller Schweiz, herunder 70 fra EU-10 lande. Procentuelt har gruppen af
modtagere været forholdsvis konstant over den 5-årige periode.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1426654_0010.png
Tabel 1e. Gennemsnitlig brøk-optjening for modtagere af ældrechecken i forhold til
statsborgerskab (bosiddende i Danmark)
Brøk-optjening ud af 40 år
2009
2010
2011
2012
2013
Danske modtagere
40
40
40
40
40
1
EU-10
21
22
22
22
22
Øvrige EU/EØS/Schweiz
30
30
30
30
30
3. lande
32
32
32
32
32
1.
EU-10 omfatter Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovaki-
et, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn.
Note: Den fulde ældrecheck udgjorde for årene 2009, 2010, 2011, 2012 og 2013 hhv.
10.300 kr., 10.700 kr., 10.900 kr., 11.200 kr. og 15.900 kr. (løbende pl.). 1/40-
brøk af den fulde ældrecheck for samme årrække udgjorde dermed hhv. 258
kr., 268 kr., 273 kr., 280 kr. og 398 kr.
Anm.: Skøn på baggrund af målgruppen for ældrechecksmodtagere.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af lovmodellens datagrundlag.
For at få udbetalt den fulde folkepension, herunder ældrechecken, skal man
have boet i Danmark i 40 år i optjeningsperioden fra det fyldte 15 år til folke-
pensionsalderen. Har man boet i Danmark i kortere tid, nedsættes pensionen
svarende til forholdet mellem bopælstiden og de 40 år, dvs. i henhold til pensi-
onistens brøk-optjening.
Modtagere af ældrechecken i Danmark, som er ikke-danske statsborgere, får
som følge af deres brøk-optjening i gennemsnit en lavere ældrecheck, jf. oven-
stående tabel. Heraf fremgår det, at ældrechecksmodtagere med et EU-10 stats-
borgerskab i gennemsnit har en brøk-optjening på godt 20 ud af 40 år, og at
statsborgere fra de øvrige EU/EØS lande eller Schweiz i gennemsnit har en
brøk-optjening på cirka 30 ud af 40 år.
Tabel 1f. Antal modtagere af ældrechecken i forhold til opholdsland (Pensionister i
udlandet)
Antal pensionister
2009
2
2010
2011
2012
2013
1
EU-10 lande
-
50
64
89
119
Øvrige EU/EØS/Schweiz
-
2.444
2.791
2.886
3.152
EU/EØS i alt
-
2.494
2.855
2.975
3.271
1.
EU-10 omfatter Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovaki-
et, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn.
2.
Data for 2009 er mangelfulde og fremgår derfor ikke i opgørelsen.
Anm.: Opgørelsen indeholder såvel danske som ikke-danske statsborgere, der modta-
ger dansk folkepension i udlandet.
Kilde: Udbetaling Danmark.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1426654_0011.png
Tabel 1g. Udbetalt ældrecheck i forhold til opholdsland (Pensionister i udlandet)
Mio. kr. (2013-niveau)
2009
2
2010
2011
2012
2013
1
EU-10 lande
-
0,3
0,4
0,6
1,1
Øvrige EU/EØS/Schweiz
-
13,4
15,1
15,7
24,3
EU/EØS/Schweiz i alt
-
13,7
15,5
16,3
25,3
1.
EU-10 omfatter Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovaki-
et, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn.
2.
Data for 2009 er mangelfulde og fremgår derfor ikke i opgørelsen.
Anm.: Opgørelsen indeholder såvel danske som ikke-danske statsborgere, der modta-
ger dansk folkepension i udlandet. Stigningen i udgiftsniveauet fra 2012 til 2013
kan først og fremmest henføres til forhøjelsen af ældrechecken i 2013 med
4.500 kr.
Kilde: Udbetaling Danmark.
Tabel 1f og 1g viser hhv. udviklingen i antal modtagere af ældrechecken og det
udbetalte beløb til pensionister i udlandet (både danske og udenlandske stats-
borgere). Det fremgår heraf, at der i alt var knap 3.300 pensionister med ophold
i et andet EU/EØS land eller Schweiz, der modtog den supplerende pensions-
ydelse i 2013. Heraf 119 pensionister i EU-10 lande og 3.152 pensionister i et
af de øvrige EU/EØS lande samt Schweiz. De samlede offentlige udgifter hertil
var i 2013 cirka 25,3 mio. kr., heraf 1,1 mio. kr. til ældrechecksmodtagere i
EU-10 lande (2013-pl.).
Fra 2010 til 2013 har der været en stigning på cirka 800 ældrechecksmodtagere
med ophold i et andet EU/EØS land og Schweiz. Denne udvikling afspejler en
generel udvikling i antallet af pensionister, der får udbetalt deres folkepension i
udlandet. Herudover bemærkes det, at den betydelige stigning i udgiftsniveauet
fra 2012 til 2013 på 9,0 mio. kr. først og fremmest kan henføres til forhøjelsen
af ældrechecken i 2013 med 4.500 kr.
2.2. Førtidspension
Overordnet formål med ydelsen
Førtidspensionen skal sikre personer med væsentlig og varig nedsat arbejdsev-
ne et forsørgelsesgrundlag frem til folkepensionsalderen.
For at blive tilkendt førtidspension skal personens arbejdsevne være varigt
nedsat i et sådant omfang, at den pågældende, uanset mulighederne for støtte
efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke
vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde. Per-
soner under 40 år kan ikke tilkendes førtidspension, medmindre det er helt
åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres.
Kriterier, der lægger sig til ophold, bopæl, statsborgerskab og lignende.
En person skal have dansk indfødsret og fast bopæl i Danmark for at være be-
rettiget til førtidspension. Personen skal desuden have haft fast bopæl her i riget
i 3 år mellem det fyldte 15. år og tidspunktet for tilkendelse af førtidspensio-
nen. Der gælder dog en række undtagelser herfra.
Dansk indfødsret
Kravet om dansk indfødsret er bl.a. fraveget for personer omfattet af EF-
forordning 883/2004.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bopæl i Danmark
Bopælskravet betyder, at pensionister som hovedregel skal have bopæl i Dan-
mark både på det tidspunkt, hvor personen får tilkendt pension, og ved udbeta-
ling af pensionen. Kravet om fast bopæl i Danmark er bl.a. fraveget for perso-
ner omfattet af EF-forordning 883/04.
Mindst 3 års bopæl
Kravet om mindst 3 års bopæl i Danmark er bl.a. fraveget for personer, der er
omfattet af EF-forordning 883/04, som kan nøjes med 1 års beskæftigelse eller
bopæl i Danmark som følge af muligheden for at sammenlægge med optje-
ningstider fra andre lande (det gælder ikke visse personer, der aldrig har været
erhvervsaktiv i et medlemsland, bortset fra studerende og familiemedlemmer).
Optjeningsprincippet
Pensionens størrelse afhænger af bopælstiden, dvs. af, hvor mange år modtage-
ren har haft fast bopæl her i riget eller har haft hyre på dansk skib i optjenings-
perioden. Optjeningsperioden for førtidspensionister begynder ved det fyldte
15. år og slutter på det tidspunkt, hvorfra der ydes førtidspension. Personen
skal have boet her i riget i mindst 4/5 af optjeningsperioden. Hvis bopælstiden
er mindre, fastsættes en brøkpension, der svarer til forholdet mellem bopælsti-
den og 4/5 af optjeningsperioden.
For personer omfattet af EF-forordning 883/2004 ligestilles beskæftigelse i
Danmark med bopæl.
Personer, der tilflytter Danmark, og som allerede er tillagt en social pension
efter forordning 883/2004’s regler fra et andet EU/EØS-land og Schweiz, op-
tjener ikke yderligere social pension fra Danmark. Statsborgere fra EU/EØS-
lande og Schweiz med ophold i et andet EU/EØS-land og Schweiz får udbetalt
førtidspensionen med samme beløb, som udbetales under bopæl i Danmark.
Brug af ydelsen
I 2013 var der knap 234.000 førtidspensionister i Danmark, og de samlede of-
fentlige udgifter var 40,1 mia. kr. (2013-pl).
De herboende førtidspensionister med et ikke-dansk EU/EØS-statsborgerskab
eller statsborgerskab i Schweiz er faldet med godt 0,9 pct. de seneste 5 år, nem-
lig fra 2.272 i 2009 til 2.251 personer i 2013. Gruppen udgør knap 1 pct. af
samtlige førtidspensionister bosiddende i Danmark.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1426654_0013.png
Tabel 2a. Antal modtagere af førtidspension (bosiddende i Danmark)
Antal (helårspersoner)
2009
2010
2011
2012
2013
EU/EØS/Schweiz i alt
2.272
2.325
2.370
2.380
2.251
- andel af alle modtagere (pct.)
0,95
0,97
0,98
0,99
0,96
1
Heraf EU-10
312
325
352
375
398
- andel af alle modtagere (pct.)
0,13
0,14
0,15
0,16
0,17
3. lande/uoplyst
12.198
13.337
14.218
14.730
14.856
- andel af alle modtagere (pct.)
5,11
5,54
5,90
6,15
6,35
Danske modtagere
224.141 225.060 224.294 222.439 216.763
Udenlandske modtagere
14.470
15.662
16.588
17.110
17.107
Alle modtagere
238.611 240.722 240.882 239.549 233.870
1.
EU-10 omfatter Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovaki-
et, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen.
En stigning i antallet af førtidspensionister med udenlandsk statsborgerskab ses
dog blandt EU10-landene. Denne gruppe omfatter i 2013 cirka 400 modtagere,
knap 100 flere pensionister sammenlignet med 2009. Forholdsmæssig udgør
gruppen imidlertid en ret beskeden størrelse på under 0,2 pct. af samtlige før-
tidspensionister bosiddende i Danmark.
Udviklingen i udgifter for herboende førtidspensionister afspejler ovenstående
udvikling i antallet af modtagere med et ikke-dansk EU/EØS-statsborgerskab
eller statsborgerskab i Schweiz. Siden 2009 har der samlet set målt på denne
gruppe været en nedgang på 4 pct., nemlig fra 300 mio. kr. i 2009 til 288 mio.
kr. i 2013. For gruppen af førtidspensionister med et EU10-land statsborgskab
har der været en mindre stigning i udgiftsniveauet fra 40 mio. kr. i 2009 til 47
mio. kr. i 2013.
Tabel 2b. Udbetalt førtidspension (bosiddende i Danmark)
Mio. kr. (2013-niveau)
2009
2010
2011
2012
2013
EU/EØS/Schweiz i alt
300
311
316
312
288
- andel af alle modtagere (pct.)
0,73
0,74
0,74
0,74
0,72
1
Heraf EU-10
40
40
44
46
47
- andel af alle modtagere (pct.)
0,10
0,10
0,10
0,11
0,12
3. lande/uoplyst
1.954
2.155
2.298
2.373
2.312
- andel af alle modtagere (pct.)
4,74
5,12
5,41
5,66
5,77
Danske modtagere
38.976
39.636
39.894
39.236
37.480
Udenlandske modtagere
2.253
2.465
2.614
2.684
2.599
Alle modtagere
41.229
42.102
42.509
41.920
40.079
1.
EU-10 omfatter Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovaki-
et, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen.
2.3. Børnetilskud
Overordnet formål med ydelsen
Børnetilskud tilkommer barnet og udbetales som hovedregel til moderen.
Udbetaling af ydelser efter reglerne om børnetilskud har til formål at udjævne
forskelle i børnefamiliers økonomiske muligheder.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Generelle kriterier i forhold til adgang til ydelsen
De væsentligste ydelser efter børnetilskudsloven er:
Ordinært børnetilskud til børn af enlige forsørgere og af forældre,
der begge modtager folkepension (eller førtidspension efter ordnin-
gen fra før 1. januar 2003);
Ekstra børnetilskud, der sammen med det ordinære børnetilskud
ydes til enlige forsørgere, der har barnet hos sig;
Særligt børnetilskud, der bl.a. ydes, hvis kun den ene eller ingen af
forældrene lever, hvis faderskabet ikke kan fastslås, eller hvis den
ene eller begge forældre modtager folkepension (eller førtidspensi-
on efter ordningen fra før 1. januar 2003).
Desuden findes en række specielle børnetilskudsydelser i form af flerbørnstil-
skud, adoptionstilskud og særligt børnetilskud til uddannelsessøgende forældre.
Øvrige kriterier der lægger sig til ophold, bopæl, statsborgerskab og lignende.
Barnet eller den, der skal have børnetilskud udbetalt, skal have dansk indføds-
ret eller have haft fast bopæl her i landet i 1 år (for ordinært og ekstra børnetil-
skud, flerbørnstilskud og adoptionstilskud) eller 3 år (for særligt børnetilskud).
Modtageren skal endvidere have fast bopæl i Danmark. Barnet skal som ud-
gangspunkt opholde sig i Danmark, og barnet må ikke være forsørget af det
offentlige eller have indgået ægteskab.
Endvidere er der pr. 1. januar 2012 indført et optjeningsprincip for retten til
børnetilskud. Optjeningsprincippet medfører, at mindst en af de personer, der
har forsørgelsespligten over for barnet, skal have haft bopæl eller beskæftigelse
her i riget i mindst 2 år inden for de seneste 10 år forud for den periode, som
udbetalingen vedrører, for at der er ret til fuldt børnetilskud. Hvis kravet om en
to-årsperiode inden for de seneste 10 år ikke er opfyldt, vil ydelsen blive udbe-
talt med et forholdsmæssigt beløb.
Kravene om indfødsret, bopæl og ophold gælder ikke for personer fra EU/EØS-
lande og Schweiz og deres familiemedlemmer, når disse er omfattet af forord-
ning 883/04
Disse personer har således ret til børnetilskud uden forudgående bopælstid,
ligesom de kan have ret til børnetilskud, mens de eller deres familiemedlemmer
og børn opholder sig eller bor i et andet EU/EØS-land eller Schweiz. Disse
personer har endvidere ret til at sammenlægge bopæls- og beskæftigelsesperio-
der fra andre EU/EØS-lande og Schweiz ved opgørelsen af optjeningsperioden
på 2 år efter optjeningsprincippet.
Kravet om fast bopæl og kravet om forudgående bopælstid i Danmark kan her-
udover være fraveget i en række andre tilfælde, f.eks. hvis en person har ret til
at modtage dansk folkepension under bopæl i et andet EU/EØS-land eller
Schweiz.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1426654_0015.png
Brug af ydelsen
Blandt ikke-danske EU/EØS-statsborgere eller statsborgere fra Schweiz bosid-
dende i Danmark var der i 2013 cirka 4.000 modtagere af det almindelige bør-
netilskud til enlige, og det var 800 flere end i 2009 (+25 pct.). Antallet af
EU10-borgere, der modtager børnetilskuddet, tegner sig for den største del af
stigningen med 500 flere modtagere, jf. tabel 3a.
Tabel 3a. Antal modtagere af børnetilskud (herboende EU/EØS-borgere)
Antal (helårspersoner)
2009
2010
2011
2012
2013
1
EU-10
900
1.000
1.600
1.000
1.400
Øvrige EU/EØS/Schweiz
2.300
2.600
2.300
2.500
2.600
EU/EØS/Schweiz i alt
3.200
3.600
3.900
3.500
4.000
1.
EU-10 omfatter Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovaki-
et, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af lovmodellens datagrundlag.
Børnetilskud kan kun udbetales til modtagere med bopæl i et andet EU/EØS-
land eller i Schweiz, hvis modtageren har arbejde i Danmark, eller der udbeta-
les social pension fra Danmark.
Udbetaling Danmark har nu oplyst, at der i 2013 udbetales børnetilskud til ca.
100 borgere, som har et udenlandsk statsborgerskab, og bor i et andet EU/EØS-
land eller Schweiz. Det kan fx være enlige forsørgere, som er svenske statsbor-
gere og bor i Sverige, men arbejder i Danmark. Derudover er der ca. 300 dan-
ske statsborgere, der bor i et andet EU/EØS-land eller Schweiz, og som modta-
ger børnetilskud. Udbetaling af børnetilskud til borgere fra andre EU-lande
eller Schweiz, som ikke bor i Danmark, er således yderst begrænset.
Det er ikke muligt at skønne tilstrækkeligt kvalificeret over tilgangen af mod-
tagere i udlandet over den omhandlede 5-års periode, idet Udbetaling Danmark
først overtog myndighedsansvaret 1. oktober 2012.
Udbetalingerne af almindeligt børnetilskud til enlige (ordinært og ekstraordi-
nært) fremgår af tabel 3b, der omfatter alle modtagere, der er bosiddende i
Danmark uanset statsborgerskab.
Tabel 3b. Udbetalt almindeligt børnetilskud (bosiddende i Danmark)
Mio. kr. (2013-niveau)
2009
2010
2011
2012
2013
EU/EØS/Schweiz i alt
51
53
60
48
62
- som andel af alle (pct.)
2,1
2,2
2,6
2,1
2,9
1
Heraf EU-10
13
15
21
14
19
- Som andel af alle (pct.)
0,5
0,6
0,9
0,6
0,8
3. lande/uoplyst
181
196
168
167
146
- Som andel af alle (pct.)
7,5
8,2
7,2
7,4
6,9
Danske modtagere
2.195
2.137
2.095
2.051
1.912
Udenlandske modtagere
232
249
228
214
208
Alle modtagere
2.426
2.386
2.323
2.266
2.120
1.
EU-10 omfatter Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovaki-
et, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af lovmodellens datagrundlag.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1426654_0016.png
Der blev i 2013 udbetalt 2.120 mio. kr., heraf 208 mio. kr. til modtagere med
udenlandsk statsborgerskab. Udbetalingerne viser samlet set faldende tendens
målt i 2013-priser, dette gælder også for modtagere med et udenlandsk stats-
borgerskab, hvor der ses et fald fra 232 mio. kr. i 2009 til 208 mio. kr. i 2013.
I tabel 3c er andelen af EU/EØS-modtagere og borgere fra Schweiz fordelt ud
på de enkelte EU/EØS-lande. Der er tale om skøn baseret på en stikprøve på
33,3 pct. af befolkningen opregnet til hele befolkningen. Skønnene er derfor
behæftet med en grad af usikkerhed, fordi der er tale om små tal, når man ser
på de ”små” lande.
Tabel 3c. Udbetalt børnetilskud i 2013 til borgere med visse uden-
landske statsborgerskaber - procentfordelt på lande
Land
Belgien
Bulgarien
Cypern
Estland
Finland
Frankrig
Grækenland
Holland
Irland
Island
Italien
Kroatien
Letland
Litauen
Luxembourg
Pct.
0,6
2,2
-
1,1
1,1
2,6
0,3
3,2
0,9
7,6
1,5
0,7
3,5
4,4
-
Land
Malta
Norge
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Storbritannien
Sverige
Tjekkiet
Tyskland
Ungarn
Østrig
Schweiz
Pct.
-
10,4
16,6
0,8
4,6
0,4
0,1
2,2
8,3
11,3
0,5
13,0
0,7
0,6
0,4
100
Kilde: Egne beregninger på baggrund af lovmodellens datagrundlag.
*EU/EØS-lande indeholder EU’s medlemslande (inkl. Kroatien) samt Island,
Norge og Schweiz.
Det bidrager til usikkerheden i den landeopdelte tabel 3c, at børnetilskud oftest
udbetales kvartalsvist. Vandrende arbejdstagere vil således kun få udbetalt
børnetilskud for et helt år, såfremt de arbejder eller opholder sig i Danmark i
hele året.
2.4. Boligstøtte
Overordnet formål med ydelsen
Det overordnede formål boligstøtten er at bidrage med hjælp til en lejeres ud-
gifter til husleje.
Kriterier der lægger sig til ophold, bopæl, statsborgerskab og lignende.
Boligstøtte kan udbetales til en person, der har fast bopæl her i landet og bor i
en lejebolig. Visse ansøgere i ejerboliger og andelsboliger kan få boligstøtte
som lån. Boligstøtte kan ikke udbetales til personer med bopæl i udlandet.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1426654_0017.png
Brug af ydelsen
Der er 3.100 herboende EU10-borgere, der modtager boligstøtte i 2013 mod
1.750 i 2009, jf. tabel 4a, dvs. en stigning på 1.350. Antallet af øvrige herboen-
de EU/EØS-borgere og borgere fra Schweiz er steget fra 6.350 til 6.800, dvs.
en stigning på 450 husstande eller 7 pct.
Tabel 4a. Antal modtagere af boligstøtte (herboende EU/EØS-borgere samt borgere fra
Schweiz)
Antal (helårspersoner)
2009
2010
2011
2012
2013
EU-10
1
1.750
2.550
2.600
3.150
3.100
Øvrige EU/EØS/Schweiz
6.350
6.350
7.050
6.850
6.800
EU/EØS og Schweiz i alt
8.100
8.900
9.650
10.000
9.900
1.
EU-10 omfatter Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovaki-
et, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen.
Samlet set skønnes der i Danmark i 2013 at bo cirka 9.900 familier som mod-
tager boligstøtte, og hvor støtten udbetales til en ikke-dansk EU/EØS-
statsborger eller en statsborger fra Schweiz. Sammenlignet med 2009 er der
1.800 modtagere flere, hvilket svarer til en stigning på 22 pct.
Udgifterne til boligstøtte ligger på cirka 13,9 mia. kr. i 2013, jf. nedenstående
tabel. Over de seneste fem år er udgifterne, opgjort i faste 2013-priser, steget
fra 12,6 mia. kr. til 13,9 mia. kr., svarende til en stigning på 1,3 mia. kr. eller
knap 10 pct. Stigningen er i det væsentlige sket blandt borgere med dansk
statsborgerskab.
Tabel 4b. Udbetalt individuel boligstøtte (bosiddende i Danmark)
Mio. kr. (2013-niveau)
2009
2010
2011
2012
2013
EU/EØS/Schweiz i alt
173
191
193
211
204
- som andel af alle (pct.)
1,4
1,5
1,5
1,6
1,5
1
Heraf EU-10
35
40
45
59
61
- Som andel af alle (pct.)
0,3
0,3
0,3
0,4
0,4
3. lande/uoplyst
538
562
598
596
598
- Som andel af alle (pct.)
4
4
5
5
4
Danske modtagere
11.890
12.097
12.338
12.585
13.049
Udenlandske modtagere
711
753
792
807
802
Alle modtagere
12.601
12.850
13.130
13.392
13.851
1.
EU-10 omfatter Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovaki-
et, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen.
17