Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1439671_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
22. december 2014
Besvarelse af spørgsmål 98 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 5. december 2014 efter ønske fra Joachim B.
Olsen (LA).
Spørgsmål:
Ministeren bedes forklare, hvordan Nationalbanken og Finanstilsynet har
hjemmel til at indhente og opbevare detaljerede oplysninger om alle dan-
skers finansielle forhold og samkøre dem med øvrige registeroplysninger
om den enkelte borger.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet om Nationalbankens hjemmel for National-
banken, som har oplyst følgende, hvilket jeg i det hele kan henholde mig
til:
"Nationalbanken har i henhold til lov om Danmarks Nationalbank § 14 a,
stk. 1, hjemmel til at indsamle, bearbejde og offentliggøre statistiske op-
lysninger inden for dens kompetenceområde. § 14 a, stk. 1, i lov om
Danmarks Nationalbank blev indført med lov nr. 579 af 1. juni 2010 om
ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om realkreditlån og realkre-
ditobligationer m.v., lov om Danmarks Nationalbank og forskellige andre
love. Lovændringen blev enstemmigt vedtaget i Folketinget.
I forbindelse med behandlingen af ændringsloven blev denne sendt i hø-
ring. I høringen var der alene bemærkninger fra Realkreditrådet og Real-
kreditforeningen, der anførte, at det er i sektorens interesse, at Danmarks
Nationalbank kan agere på et så oplyst grundlag som muligt.
Nationalbankslovens § 14 a, stk. 1, præciserer endvidere, at Nationalban-
ken kan anvende oplysninger indsamlet under § 14 a til udførelsen af
dens opgaver, herunder til overvågningen af den finansielle stabilitet, når
det er nødvendigt for opfyldelsen af Nationalbankens formål.
Hjemmelen giver adgang til at anmode juridiske og fysiske personer om
relevante oplysninger, som vedkommende er i besiddelse af. Hjemmelen
omfatter dermed også mulighed for at kræve fx oplysninger om institut-
ternes kundeengagementer.
Samkøring med indkomst- og formueoplysninger for privatpersoner vil
ske ved, at de indsamlede oplysninger videregives til Danmarks Statistik,
som vil samkøre de indberettede oplysninger med de omtalte registerdata.
Samkøringen vil ske med tilladelse fra Datatilsynet, jf. Persondataloven §
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/2
10, stk. 3. Der vil efterfølgende være adgang til at foretage analyser og
udarbejde statistiske opgørelser på anonymiserede data via Danmarks
Statistiks særlige forskerordning gældende for ministerier mv.
Kreditregisteret skal endvidere inden dette tages i anvendelse anmeldes til
Datatilsynet."
Jeg har forelagt spørgsmålet om Finanstilsynets hjemmel for Finanstilsy-
net, som har oplyst følgende, hvilket jeg i det hele kan henholde mig til:
”Finanstilsynet kan efter § 347, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed,
indhente oplysninger, der er nødvendige for tilsynets virksomhed. Der er
tale om en bred hjemmel, som blandt andet skal ses i lyset af situationen i
samfundet og den finansielle sektor i dag. Ved lov nr. 549 af 3. juni 2010,
blev der indsat en bestemmelse, § 344, stk. 3, i lov om finansiel virksom-
hed, hvoraf det fremgår, at Finanstilsynet blandt andet er til for at sikre
finansiel stabilitet.
Det er vurderingen, at § 347, stk. 1, kan anvendes til at indhente oplys-
ninger til brug for et kreditregister, så længe de oplysninger, som indhen-
tes, er nødvendige for tilsynets virksomhed.
Oplysningerne vil styrke Finanstilsynets muligheder for at tilrettelægge
sin tilsynsvirksomhed med henblik på at sikre tidligere indgriben og
holdbarheden af institutternes forretningsmodel samt fremme den finan-
sielle stabilitet, jf. § 344, stk. 3.
Det er derfor vurderingen, at der inden for den gældende lovgivning er
hjemmel til at indhente oplysninger til brug for et kreditregister.”