Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1435905_0001.png
Folketinget
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. december 2014
Formueretskontoret
Helene Hvid Christensen
2014-0032/05-0004
1421217
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 93 (Alm. del), som Folketin-
gets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg har stillet til justitsministeren
den 11. december 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Ander-
sen (V).
Mette Frederiksen
/
Helga Lund Laursen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvad begrundelsen er for, at strukturen i og de ledelsesmæssige beføjelser for de tre husbesigtigelsesordninger (tilstandsrapporten, energimærket, el-rapporten) er vidt forskellig og dermed bl.a. administrativ tung for virksomhederne, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 93 (Alm. del) fra Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Ek-
sportudvalg:
”Henset til, at strukturen i og de ledelsesmæssige beføjelser for
de tre husbesigtigelsesordninger (tilstandsrapporten, energi-
mærket, el-rapporten) er vidt forskellig og dermed bl.a. admi-
nistrativ tung for virksomhederne, bedes ministeren oplyse be-
grundelsen for, at der gælder forskellige ordninger. Hvad er
ministerens holdning til at ændre reglerne, således at man også
i forhold til huseftersynsordningen (tilstandsrapporter) overgår
til en virksomhedsbeskikkelse frem for den gældende personlig
beskikkelse for derigennem skabe en mere ensartet struktur for
de tre husbesigtigelsesordninger?”
Svar:
1.
Det følger af § 4, stk. 1, i lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse
af fast ejendom mv., at en tilstandsrapport skal være udarbejdet af en be-
skikket bygningssagkyndig. Beskikkelsen som bygningssagkyndig er per-
sonlig. Baggrunden for, at beskikkelsen som bygningssagkyndig er person-
lig og ikke
som det er tilfældet med f.eks. energimærkeordningen
kan
ske som en såkaldt virksomhedsbeskikkelse, dvs. hvor en virksomhed cer-
tificeres til at udarbejde de pågældende rapporter, er, at der dermed kan på-
lægges en bygningssagkyndig disciplinæransvar i tilfælde af fejl i til-
standsrapporten.
I forbindelse med udarbejdelsen af betænkning nr. 1520 om huseftersyns-
ordningen fra juni 2010 blev det i udvalget om huseftersynsordningen
overvejet, om der i stedet for den gældende beskikkelsesordning for byg-
ningssagkyndige burde indføres en certificeringsordning, hvorefter byg-
ningssagkyndigvirksomheder kan certificeres til at udarbejde tilstandsrap-
porter, dvs. en beskikkelsesordning svarende til den, der gælder for ener-
gimærkeordningen.
Udvalget bemærkede imidlertid, at huseftersynsordningen adskiller sig
grundlæggende fra energimærkeordningen ved, at der til huseftersynsord-
ningen knytter sig formueretlige retsvirkninger (sælger frigøres for sit an-
svar for, at bygningernes tilstand er mangelfuld), hvilket øger betydningen
af, at der er mulighed for offentligretlige sanktioner over for den enkelte
bygningssagkyndige. Indførelsen af en certificeringsordning svarende til
den, der gælder på energimærkningsområdet, ville indebære, at det ikke
længere ville være muligt at gøre et offentligretligt disciplinæransvar gæl-
dende over for den enkelte bygningssagkyndige i tilfælde af fejl i en til-
2
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvad begrundelsen er for, at strukturen i og de ledelsesmæssige beføjelser for de tre husbesigtigelsesordninger (tilstandsrapporten, energimærket, el-rapporten) er vidt forskellig og dermed bl.a. administrativ tung for virksomhederne, til justitsministeren
standsrapport, og det ville således ikke længere være muligt at frakende en
bygningssagkyndig dennes beskikkelse. På denne baggrund anbefalede
udvalget, at ordningen med personlig beskikkelse af bygningssagskyndige
blev opretholdt.
Udvalgets anbefaling blev fulgt ved vedtagelsen af forslag til lov om æn-
dring af lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom mv.,
lov om omsætning af fast ejendom og lov om autorisation af elinstallatører
mv. (Revision af huseftersynsordningen mv), nr. L 89 fra folketingsåret
2010-11 (1. samling).
Det bemærkes, at det i forbindelse med ovennævnte udvalgsarbejde blev
besluttet, at der bør arbejdes videre med, hvordan der i fremtiden kan ska-
bes en mere fleksibel adgang til at opnå beskikkelse som bygningssagkyn-
dig. Dette arbejde henhører under ministeren for by-, bolig-, og landdi-
strikter.
2.
Ved besvarelsen af 11. marts 2011 af spørgsmål nr. 20 fra Folketingets
Boligudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af lov om forbrugerbe-
skyttelse ved erhvervelse af fast ejendom mv., lov om omsætning af fast
ejendom og lov om autorisation af elinstallatører mv. (Revision af husef-
tersynsordningen mv.) (L 89) oplyste Justitsministeriet, at man i 1. halvår
af 2017 svarende til 5 år efter lovens ikrafttræden vil evaluere husefter-
synsordningen og afgive en redegørelse herom til Folketingets Boligud-
valg. På denne baggrund finder Justitsministeriet ikke anledning til på nu-
værende tidspunkt at foreslå ændringer af reglerne om huseftersynsordnin-
gen.
3