Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1437827_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
18. december 2014
Besvarelse af spørgsmål 84 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 27. november 2014 efter ønske fra Lars Dohn
(EL).
Spørgsmål:
Er ministeren enig i den vurdering af Nykredits hensættelsesbehov, der
fremgår af henvendelsen fra Foreningen af andelsboligforeninger i krise,
ERU alm. del – bilag 44, og hvad er efter ministerens opfattelse årsag til,
at Nykredits nedskrivninger kommer drypvis over tid - enten initieret af
Finanstilsynet eller af Nykredit selv?
Svar:
Jeg kan ikke kommentere på konkrete sager, men jeg har forelagt
spørgsmålet for Finanstilsynet, som har udtalt følgende om henvendelsen
fra Foreningen af andelsboligforeninger i krise i relation til nedskrivnin-
ger i Nykredit, som jeg henholder mig til:
”I brevet fra Foreningen af andelsboligforeninger i krise anføres, at Fi-
nanstilsynet har haft svært ved at finde frem til hensættelsesbehovet for
gældsplagede andelsboligforeninger for Nykredit, som er markedets stør-
ste långiver. Endvidere anføres følgende om udviklingen i Nykredits hen-
sættelser på andelsboligforeninger:
”I oktober 2013 pålagde Finanstilsynet fx Nykredit at hensætte 619 mio.
kroner til imødegåelse af eventuelle tab på engagementer med andelsbo-
ligforeninger. I forbindelse med stresstesten af EU's banker i oktober
2014 konstaterede Finanstilsynet, at især Nykredit ikke var ret god til at
vurdere OIV og pålagde igen koncernen at foretage hensættelser, denne
gang 337 mio. kroner. Mindre end en måned senere, i november 2014,
besluttede Nykredits ledelse selv at hensætte 2.000 millioner, således at
koncernens samlede hensættelser på andelsboligforeninger nu udgør 4,1
mia. kroner. Forskellen mellem Finanstilsynets seneste krav om hensæt-
telse på 337 mio. kr. og Nykredits egen hensættelse på 2 mia. kr. tyder på,
at også Finanstilsynet har svært ved at konstatere OIV”.
I brevet bruges betegnelsen hensættelser for de beløb, som Nykredit har
udgiftsført. Regnskabsmæssigt er der tale om nedskrivninger på udlån og
kursreguleringer af renteswaps.
Beløbet på 619 mio. kr. stammer fra Finanstilsynets offentliggjorte rede-
gørelse om inspektion i Nykredit Bank A/S. Det fremgår således, at in-
spektionen viste et samlet behov for nedskrivninger og kursreguleringer
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/3
på 788 mio. kr., hvoraf der i bankens regnskab pr. 30. juni 2013 var taget
højde for 169 mio. kr. af disse nedskrivninger og kursreguleringer. De
619 mio. kr. udtrykker det samlede behov for nedskrivninger på udlån og
kursreguleringer af renteswapaftaler for alle typer kunder og dermed ikke
alene andelsboligforeninger. Inspektionen omfattede kun Nykredit Bank
og ikke Nykredit Realkredit.
Beløbet på 337 mio. kr. vedrører derimod alene andelsboligforeninger og
fremgår af Finanstilsynets offentliggjorte redegørelse om inspektion i
Nykredit-koncernen (vurdering af aktivkvalitet og stresstest). Denne in-
spektion af både Nykredit Realkredit og Nykredit Bank blev foretaget
efter anbefaling fra Den Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA), og
ligesom ved de tilsvarende inspektioner i de øvrige EU lande blev opgø-
relserne foretaget pr. 31. december 2013.
Beløbet på 2.000 mio. kr. må stamme fra Nykredit-koncernens regnskab
pr. 30. september 2014. Det fremgår således heraf, at
”Værdiregulering af
renteswaps blev en udgift på 1.993 mio. kr., hvoraf 632 mio. kr. var en
effekt af et fald i renteniveauet. Den øvrige værdiregulering på knap 1,4
mia. kr. skyldes en mere forsigtig vurdering af kundernes fremtidige øko-
nomiske situation. Det skal ses i sammenhæng med en forventning om
fortsat lav vækst, inflation og rente i Europa”.
Tilsvarende må gælde beløbet på 4,1 mia. kr. Af Nykredit-
koncernens regnskab pr. 30. september 2014 fremgår således, at
”Hertil
kommer reservationer på 4.130 mio. kr. vedrørende værdireguleringer af
renteswaps mod 2.229 mio. kr. primo året”.
Det er her væsentligt at være opmærksom på, at oplysningerne i Nykredit-
koncernens regnskab vedrører alle renteswaps og ikke kun renteswaps
indgået med andelsboligforeninger. Endvidere indgår nedskrivninger på
udlån til andelsboligforeninger eller andre kunder ikke i beløbet.
Finanstilsynet er ikke enig i, at ovenstående indikerer, at Finanstilsynet
har svært ved at konstatere OIV (objektiv indikation for værdiforringel-
se). Der er således ikke én måned, men ni måneder mellem opgørelses-
tidspunkterne for Finanstilsynets seneste offentliggjorte vurdering og Ny-
kredits regnskab pr. 30. september 2014. Som anført i Nykredits regnskab
har et fald i renteniveauet i denne periode forøget kurstabet på renteswap-
aftaler, og forventningerne til den makroøkonomiske udvikling har udvik-
let sig negativt. Det er derfor ikke overraskende, at der i denne periode
har været forøgede kurstab og nedskrivninger. Som det fremgår oven for,
kan man ikke ud fra de offentliggjorte oplysninger se, hvor stor en del af
kurstabene og nedskrivningerne der vedrører andelsboligforeninger.
Finanstilsynet er endvidere ikke enig i Foreningen af andelsboligforenin-
ger i krises vurdering af, at det reelle behov for nedskrivninger og kursre-
guleringer på andelsboligforeninger er flere gange så stort, som det følger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/3
af Finanstilsynets vejledning om individuelle nedskrivninger og hensæt-
telser. Finanstilsynet finder derimod, at anvendelse af vejledningen fører
til opgørelse af det reelle behov, således at pengeinstitutters og realkredit-
institutters regnskaber bliver retvisende. Behovet for nedskrivninger og
kursreguleringer vil blive forøget eller formindsket, når der sker ændrin-
ger i renteniveauet, øvrige makroøkonomiske forhold, domstolsprak-
sis eller forhold vedrørende de enkelte andelsboligforeninger.”