Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
22. december 2014
Besvarelse af spørgsmål 75 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 24. november 2014 efter ønske fra Torsten
Schack Pedersen (V).
Spørgsmål:
I forlængelse af samråd den 20. november 2014 om regeringens politik på
teleområdet, ERU alm. del – samrådsspm A, bedes ministeren redegøre
for, om den løsning, med omkostninger for branchen til følge, der blev
valgt i forbindelse med Skyline netværkets konkurs i 2012, kendes fra
andre lande samt svare på, om ministeren har kendskab til eksempler i
øvrigt indenfor telebranchen, hvor der stilles nogle særlige krav i Dan-
mark, som ikke stilles i andre lande, og som medfører omkostninger for
branchen?
Svar:
Som konsekvens af Skylines konkurs blev den såkaldte Bredbåndsgaran-
tiordning etableret i 2013 gennem en ændring af teleloven. Bredbåndsga-
rantiordningen giver, såfremt der iværksættes nøddrift, forbrugere og
virksomheder op til 30 dage til at finde en ny bredbåndsudbyder, hvis
deres udbyder går konkurs eller tages under rekonstruktion, så de ikke
risikerer at stå uden bredbåndsforbindelse fra den ene dag til den anden.
Nøddriften skal finansieres af telebranchen. Der har ikke siden lovæn-
dringen været iværksat nøddrift, og derfor har denne ordning til dato ikke
været forbundet med omkostninger for branchen.
Jeg kan oplyse, at der i Norge eksisterer en lignende ordning, hvor Sam-
ferdselsdepartementet har mulighed for at pålægge en bredbåndsudbyder
eller en udbyders konkursbo at fortsætte driften i særlige tilfælde. Be-
stemmelsen er hjemlet i den norske lov om elektronisk kommunikation.
Erhvervsstyrelsen har oplyst, at de danske regler om en maksimal bin-
dingsperiode på 6 måneder, der blev indført i 1996, er et eksempel, hvor
de danske krav adskiller sig fra andre EU-landes krav, herunder også i de
andre nordiske lande, som typisk er 12-24 måneder. Flere teleselskaber er
af den opfattelse, at den kortere danske bindingsperiode svækker deres
muligheder for at planlægge deres investeringer. Overfor dette står imid-
lertid, at en bindingsperiode på 6 måneder fremmer forbrugernes mobili-
tet og valgfrihed samt konkurrencen om kunder i detailledet.
Regeringen har med mandat fra Folketingets Europaudvalg tidligere i år,
lagt vægt på at sikre, at EU’s kommende Telekompakke ikke står i vejen
for de danske regler for bindingsperioder, hvilket også forventes at blive
udfaldet af forhandlingerne. Bindingsperioden på teleområdet er i øvrigt
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
35 29 10 01
10 09 24 85
www.evm.dk