Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1423560_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
KUN DET TALTE ORD GÆLDER
Besvarelse af spørgsmål A alm. del stillet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 20. november 2014 efter
ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Spørgsmål A:
Ministeren bedes redegøre for regeringens politik på teleområdet i for-
hold til at tiltrække investeringer og gøre det attraktivt for private selska-
ber at anlægge infrastruktur og udbyde tjenester på det danske telemarked
samt redegøre for, hvilke konkrete initiativer ministeren vil tage for at
stimulere investeringer i den digitale infrastruktur i lyset af de seneste
Økonomiske Nøgletal for Telebranchen 2013 fra Erhvervsstyrelsen, der
viser markante fald i telebranchens omsætning, beskæftigelse og investe-
ringer.
Svar:
Tak for invitationen til at komme i dag og redegøre for
regeringens politik i forhold til at tiltrække investeringer
og gøre det attraktivt for telebranchen at anlægge digital
infrastruktur.
Emner:
[Indledning om regeringens politik]
Regeringen er optaget af, at udbygningen af bredbånds –
og mobildækningen fortsætter, så alle danskere får ad-
gang til en tidssvarende og velfungerende digital infra-
struktur.
Udgangspunktet er, at det skal ske ved en markedsdrevet
udvikling, hvor de nødvendige investeringer foretages af
telebranchen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/9
Regeringen er derfor meget opmærksom på, at branchen
skal have gode, stabile og forudsigelige rammer for at
investere i den fortsatte udbygning.
Vi har allerede gjort meget for at skabe gode rammer for
investeringer.
Det vender jeg tilbage til. Først vil jeg kort skitsere,
hvad de Økonomiske Nøgletal for 2013 siger om inve-
steringerne i telebranchen.
[Om investeringstallene]
Vi følger løbende udviklingen i bredbånds- og mobil-
dækningen i Danmark.
Her er telebranchens årlige investeringer en af flere in-
dikatorer for udviklingen.
De økonomiske nøgletal for telebranchen, som Er-
hvervsstyrelsen offentliggjorde i september i år viser, at
investeringerne i 2013 var på ca. 5,5 mia. kr. De viser
også, at investeringerne er faldet hvert år siden 2008,
hvor de var på et meget højt niveau.
Hvis vi sammenligner telebranchen med dansk økonomi
samlet set, viser nøgletallene en investeringsgrad over de
seneste tre år på 17 pct. af telebranchens omsætning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/9
Dermed ligger de helt på niveau med dansk økonomis
samlede investeringer, hvor vi også har set et tilsvarende
lavt niveau.
I international sammenligning viser nøgletallene, at den
danske telebranches investeringer faktisk er på et højt
niveau sammenlignet med det øvrige Europa. Set over
perioden 2008 til 2012 har den danske telebranche den
tredjehøjeste investeringsgrad i Europa, kun overgået af
Belgien og Luxembourg.
Der er mange forskellige forhold, der påvirker de enkel-
te selskabers incitament til at investere.
Det gælder fx forbrugerpriserne, som har været faldende
og dermed medvirket til, at teleselskaberne er presset på
deres indtjening, hvilket også påvirker investeringerne.
De seneste ti år er priserne på mobiltelefoni faldet helt
op til 70 pct., og bredbånd har haft et realprisfald på ikke
mindre end 76,5 pct.
Et andet eksempel er adgangen til finansiering. Energi-
selskaberne har fx haft billig adgang til finansiering,
mens andre selskaber skal hente penge eksternt.
Endvidere skal det bemærkes, at for selskaber, der også
opererer i andre lande, vil investeringer i Danmark skul-
le konkurrere med den potentielle indtjening ved at inve-
stere uden for Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/9
Endelig kan den teknologiske udvikling og faldende
teknologipriser betyde, at det løbende bliver billigere for
selskaberne at opgradere og forbedre de eksisterende
net. Det er derfor ikke nødvendigvis sådan, at faldende
investeringer er lig med en mindre udvikling i den digi-
tale infrastruktur.
[Status på mobil- og bredbåndsdækningen i Danmark]
Vi kan konstatere, at flere og flere borgere og virksom-
heder i disse år får adgang til forbedret mobildækning og
til bredbånd med høje hastigheder.
For eksempel er andelen af husstande og virksomheder,
der har adgang til højhastighedsbredbånd med hastighe-
der på 30 Mbit/s eller mere, steget fra 71 pct. i 2010 til
81 pct. i 2013. Og vi kan se den samme udvikling på an-
dre hastigheder.
Samtidig ser vi, at efterspørgslen ikke følger med det
stigende udbud på de højeste hastigheder. Det er således
kun 1 pct. af husstandene og virksomhederne, der køber
mindst 100 Mbit/s. De nye velfærdsteknologiske mulig-
heder, som fx telemedicin kræver også kun ganske lave
hastigheder.
På mobilområdet var der i 2013 en samlet dækning på
99,2 pct. Det var vel at mærke dækningen for en telefon
med god antennekvalitet. For en telefon med mindre go-
de modtageegenskaber er tallet 96 pct. i 2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423560_0005.png
5/9
Når det er sagt, er der stadig områder i Danmark, hvor
der er behov for forbedret dækning, og kapaciteten i net-
tene skal fortsat udvides.
[Regeringens politik]
Regeringen har derfor gennem de seneste år taget en
lang række initiativer for at forbedre rammerne for tele-
branchens fortsatte investeringer.
For det første stillede regeringen i forbindelse med 800
MHz-auktionen i 2012 krav om, at 207 postnumre med
dårlig dækning senest i 2015 skal have adgang til mobilt
bredbånd med mindst 10 Mbit/s.
For det andet kom regeringen i 2013 med et omfattende
udspil, ”Bedre bredbånd og mobildækning i hele Dan-
mark” med 22 initiativer. En række initiativer i udspillet
havde fokus på rammerne for investeringer. Lad mig
nævne et par eksempler.
Vi har gennem en ændring af planloven gjort det nem-
mere at få tilladelse til at udbygge mobilnettet i landom-
råder således, at der ikke længere kræves landzonetilla-
delse til etablering af mobilantenner på eksisterende ma-
ster og bygninger.
Samtidig har vi ændret teleloven, så der kan fastsættes
en meget lav lejepris for grunde til mobilmaster i tyndt-
befolkede områder, hvor det ellers ikke kunne betale sig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423560_0006.png
6/9
for teleselskaberne at investere. Det er en mulighed, som
en række kommuner allerede har taget i brug.
For det tredje ser regeringen et styrket samarbejde mel-
lem teleselskaber, offentlige myndigheder og lokale
borgere og virksomheder som et vigtigt middel til at
fremme lokale løsninger i områder, hvor der er udfor-
dringer med mobil- og bredbåndsdækningen.
I den forbindelse har regeringen skabt klare rammer for,
hvordan kommunerne kan spille en aktiv rolle i at
fremme bredbånd, der hvor markedet ikke dækker til-
strækkeligt fx ved at stille passiv infrastruktur til rådig-
hed for telebranchen.
Aktive forbrugere kan selv skabe grobund for forret-
ningsdygtige investeringer. Det er fx sket på Hjarnø,
hvor beboerne er gået sammen og i en fælles aftale med
et teleselskab har forpligtet sig til at købe en bredbånds-
forbindelse, mod at selskabet forbedrer nettet.
Det offentlige kan også påvirke selskabernes samlede
investeringer gennem dækningskrav.
Staten kan stille dækningskrav i frekvenstilladelser, når
der holdes frekvensauktioner. Vi vil fortsætte med at
stille dækningskrav i udvalgte områder med mindre god
dækning i de kommende store auktioner frem mod 2020
på samme måde som vi gjorde med 800 MHz-auktionen
i 2012.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423560_0007.png
7/9
Desuden kan kommuner i forbindelse med indkøb af
bredbånd og mobiltelefoni stille krav om bedre dækning
i områder, hvor dækningen er dårlig. Regeringen har i
2014-2016 afsat lånepuljer på i alt 150 mio. kr. til at fi-
nansiere omkostninger ved dækningskrav.
Endvidere har 65 kommuner tilsluttet sig den nye SKI-
aftale, og for nylig gik yderligere seks kommuner i Jyl-
land sammen om et fælles mobiludbud. Disse aftaler har
givet kommunerne bedre geografisk dækning, bedre in-
dendørs dækning samt lavere priser.
For det fjerde vil regeringen i starten af 2015 lancere en
ny hjemmeside (tjekditnet.dk), hvor det for første gang
bliver muligt for borgere, virksomheder og offentlige
myndigheder at se mobil- og bredbåndsdækningen helt
lokalt og se, hvilke selskaber og hastigheder der er ad-
gang til på den enkelte adresse.
Hjemmesiden skal gøre det lettere for aktive forbrugere
at vælge det selskab, der giver den bedste løsning, og
den vil give et bedre planlægningsgrundlag for kommu-
ner og regioner.
Forbrugerne får hermed større mulighed for at presse på
og tvinge selskaberne til at investere i bedre dækning, og
jeg forventer, at de griber den mulighed aktivt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423560_0008.png
8/9
For det femte er arbejdet med implementering af infra-
strukturdirektivet allerede i gang.
De nye regler vil styrke mulighederne for samgravning.
Gravearbejdet udgør de største omkostninger ved at ud-
rulle infrastruktur. Derfor giver det god mening, hvis fle-
re aktører kan deles om disse omkostninger. Reglerne
om samgravning er taget med i den nye vejlov.
Det bliver også muligt at udnytte den passive infrastruk-
tur, som allerede er i jorden. På den måde kan gravear-
bejdet spares de steder, hvor der allerede ligger tomrør i
jorden, der kan bruges.
Det er min forventning, at selskaberne vil udnytte de
muligheder, der ligger i, at det gøres nemmere og billi-
gere at få bredbåndskabler i jorden.
Endelig er det regeringens målsætning, at alle husstande
og virksomheder senest i 2020 skal have adgang til en
bredbåndsforbindelse med mindst 100 megabit per se-
kund download og 30 megabit per sekund upload.
[Regeringens kommende vækstplan for digitalisering i Dan-
mark]
Regeringen kommer inden udgangen af året med en
vækstplan for digitalisering i Danmark. Jeg kan allerede
nu sige, at den kommer til at indeholde en lang række
initiativer, der vil fremme telebranchens investeringer og
skabe endnu bedre dækning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9/9
I må vente lidt endnu med de konkrete initiativer, men
der kommer til at være målrettede tiltag, der adresserer
specifikke udfordringer vedr. fx konkurrence, kapaci-
tetsproblemer og finansieringsmuligheder.
[Afslutning]
Samlet set har regeringen taget en lang række initiativer,
som skal medvirke til at gøre det attraktivt for private
selskaber at anlægge infrastruktur og udbyde tjenester på
det danske telemarked. Både på kort sigt og på langt
sigt.
Tak for ordet.