Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Finansministeren
10. december 2014
Svar på spørgsmål 60 pr. 14. november 2014 (Erhvervs- Vækst-
og Eksportudvalget alm. del.)- stillet af Joachim B. Olsen (LA)
Spørgsmål
På baggrund af lovkravet om tilslutning til offentlig digital post i lov nr. 528 af
11. juni 2012 bedes ministeren svare på, hvor mange offentlige myndigheder,
der anvender henholdsvis ikke anvender den digitale postkasse i dag, og hvor
langt myndighederne, herunder SKAT, er i overgangen fra almindelig til digital
post.
Svar
Lov om Offentlig Digital Post slår fast, at myndighederne er berettigede til at
sende Digital Post til borgerne, samt at de borgere, som ikke er blevet fritaget, er
forpligtigede til at kunne modtage Digital Post. Dog har myndighederne ikke pligt
til at sende digitalt, og ligeledes pålægges borgerne ikke en pligt til at henvende sig
til myndighederne via Digital Post.
Myndighederne skal dog, jf. den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, sørge for, at
80 pct. af deres kommunikation med borgere og virksomheder ved udgangen af
2015 kan foregå digitalt. Dette er ikke ensbetydende med, at myndighederne er
forpligtede til altid at anvende Digital Post som digital forsendelseskanal, da der
vil være kommunikation, som i konkrete tilfælde egner sig bedre til andre digitale
kanaler. Indgår der f.eks. ikke følsomme personoplysninger i den borger- og
virksomhedsrettede kommunikation, kan myndighederne vælge at opfylde 80 pct.-
målsætningen på andre måder; fx ved fortsat at anvende e-mails eller eksisterende
selvbetjeningsløsninger (skat.dk, forældreintra ect).
Det er vurderingen, at alle relevante offentlige myndigheder som har skriftlig
kommunikation med borgere og virksomheder, hvori der indgår følsomme
personoplysninger, så som cpr-numre og lign., er tilsluttet Digital Post-løsningen.
Dags dato omfatter dette 270 myndigheder; herunder alle kommuner, regioner
samt 167 statslige myndigheder. Blandt sidstnævnte indgår de statslige
institutioner indenfor hvert ressortområde, som, ifølge det tilhørende
departement, skal kunne sende og modtage Digital Post.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk