Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1428313_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
1. december 2014
Besvarelse af spørgsmål 47 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 30. oktober 2014 efter ønske fra Eva Kjer Han-
sen (V).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for hver enkelt anbefaling, som regeringen har
gennemført ud af de anbefalinger modtaget fra Vækstteamet for Turisme
og Oplevelsesøkonomi. Derudover bedes ministeren redegøre for hver
enkelt anbefaling fra dette vækstteam, som regeringen ikke har gennem-
ført, med ministerens begrundelse for, hvorfor den ikke er gennemført.
Der henvises til publikationen fra juni 2013 ”Vækstteamet for Turisme og
Oplevelsesøkonomi – Anbefalinger”.
Svar:
Vækstteamet for Turisme og Oplevelsesøkonomi blev nedsat i september
2012. Vækstteamet afleverede sine anbefalinger til regeringen i juni 2013.
Vækstteamets 8 anbefalinger er:
1. En stærk organisering og en samlet national strategi
2. Revitalisering af dansk kystturisme
3. Fælles strategisk markedsføring og branding
4. Styrket international tilgængelighed
5. Flere kultur-, viden- og sportsbegivenheder til Danmark
6. Service og produktivitet i dansk turisme skal være i top
7. Digitalisering og ny markedskommunikation
8. Rammebetingelser for lige konkurrencevilkår
Herefter udarbejdede regeringen vækstplanen for dansk turisme med af-
sæt i vækstteamets anbefalinger på området. Vækstplanen blev offentlig-
gjort i januar 2014.
Efterfølgende har regeringen sammen med Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti ind-
gået en politisk aftale den 20. juni 2014 om Vækstplan for dansk turisme,
der bygger videre på Vækstplanen.
1
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er i nedenstående skema en oversigt over gennemførte anbefalinger
fra Vækstteamet for Turisme og Oplevelsesøkonomi med udgangspunkt i
de 8 anbefalingers hovedelementer.
Det bemærkes, at enkelte hovedelementer i anbefalingerne ikke er gen-
nemført i fuld overensstemmelse med vækstteamets forslag.
Dette gælder fx "Danmark skal koble sig på Europas højhastighedsnet for
tog", da dette ikke kunne imødekommes inden for de eksisterende øko-
nomiske rammer.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428313_0003.png
GENNEMFØRTE INITIATIVER FRA VÆKSTTEAMET FOR TURISME OG OPLEVELSESØKONOMI
Vækstteamets anbefaling
Initiativer i vækstplaner mv.
Bemærkninger
Anbefaling #1
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplanen for
En stærk organisering og en dansk turisme:
samlet national strategi.
Initiativ 20
”Etablering af et nationalt turismeforum”
Initiativ 21
”Styrkelse af udviklingsindsatsen for Dansk Kyst- og Naturtu-
risme, Dansk Erhvervs- og Mødeturisme og Dansk Storbyturisme”
Initiativ 22
”Fælles national turismestrategi”
Initiativ 9
”Udvikling af det danske kulturturismeprodukt rettet mod et
internationalt publikum”
Initiativ 10
”Styrket indsats for at tiltrække flere kinesiske og russiske
turister”
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i den politiske aftale
om vækstplanen for dansk turisme:
Initiativ 1.1
”Lov om dansk turisme”
Initiativ 3.1
”H.C. Andersen skal tiltrække flere udenlandske turister”
Initiativ 3.2
”Kulturoplevelser målrettes udenlandske turister.
Anbefaling #2
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplanen for
Revitalisering af dansk kyst- dansk turisme:
turisme
Initiativ 13
”Udvikling af dansk kystturisme på Vestkysten og omkring
Østersøen”
Initiativ 14
”Naturen skal udnyttes mere aktivt som del af turismeproduk-
tet, herunder de nye nationalparker”
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428313_0004.png
Initiativ 15
”Udvikling af cykelturisme af international klasse”
Initiativ 16
”Turisternes tilfredshed med madoplevelser skal øges”
Initiativ 17
”Styrke småskalaturisme på øer og i landområder”
Initiativ 21
”Styrkelse af udviklingsindsatsen for Dansk Kyst- og Naturtu-
risme, Dansk Erhvervs- og Mødeturisme og Dansk Storbyturisme”
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i den politiske aftale
om vækstplanen for dansk turisme:
Initiativ 4
”Kyst- og naturturismen skal udvikles”
Initiativ 4.1
”Vestkystpartnerskab”
Initiativ 4.2
”Østersøpartnerskab”
Initiativ 4.3
”Udvidelse af flexboligordningen”
Appendiks 1
”Forsøgsordning til fremme af den fysiske udvikling af dansk
kyst- og naturturisme inden for strandbeskyttelseslinjen og kystnærheds-
zonen”.
Anbefalingen gennemføres endvidere med Vækstpakke 2014 initiativ 96,
der igangsætter et arbejde med henblik på at afdække, om reglerne vedr.
kystnærhedszonen og strandbeskyttelseslinjen indeholder barrierer for
strukturudviklingen og værditilvæksten i kystnære erhverv, der går længe-
re end hensynet til natur og miljø tilsiger. Endvidere afsættes der 10 mio.
kr. årligt i perioden 2016-17 til VisitDenmark med henblik på at styrke
markedsføringen af danske kyst- og naturområder i udlandet, herunder
særligt i Tyskland.
Anbefaling #3
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplanen for
Fælles strategisk markedsfø- dansk turisme:
ring og branding
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428313_0005.png
Initiativ 23
”Bedre muligheder for langsigtet strategisk markedsføring”
Initiativ 11
”Fremme omtalen af Danmark i udlandet”
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i den politiske aftale
om vækstplanen for dansk turisme:
Initiativ 3.4
”Internationale journalister og Danmark som rejsemål”
Anbefaling #4
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplanen for
Styrket international tilgæn- dansk turisme:
gelighed
Initiativ 21
”Styrkelse af udviklingsindsatsen for Dansk Kyst- og Naturtu-
risme, Dansk Erhvervs- og Mødeturisme og Dansk Storbyturisme”
Endvidere gennemgøres anbefalingen via Projektet Global Connected, der
har til formål at tiltrække og fastholde eksisterende flyruter fra vigtige
destinationer, har et selvstændigt budget og sekretariatsbetjenes af Won-
derful Copenhagen (Dansk Storbyturisme). Der er afsat 13 mio. kr. i 2014
og 11 mio. kr. i 2015 til Global Connected. Det vurderes, at den nuværen-
de finansiering til Global Connected kan dække aktiviteter til og med
2018.
I øvrigt kan det bemærkes, at der på visumområdet, umiddelbart forud for
vækstteamet anbefalinger afleveredes til regeringen, indførtes en Red
Carpet-ordning, der giver smidigere visum til forretningsrejsende, turister
og søfolk.
Anbefaling #5
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplanen for
Flere kultur-, viden- og dansk turisme:
sportsbegivenheder til Dan-
mark
Initiativ 12
”Internationale events skal sætte Danmark på verdenskortet”
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428313_0006.png
Initiativ 8
”Tiltrækning af flere udenlandske turismeinvesteringer til
Danmark”
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i den politiske aftale
om vækstplanen for dansk turisme:
Initiativ 3.3
”MeetDenmark (Dansk Erhvervs- og Mødeturisme) skal styr-
kes med henblik på at tiltrække flere internationale kongresser og møder
til Danmark”
Initiativ 3.5
”Danmark markedsføres ved internationale events i udlan-
det”
Anbefaling #6
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplanen for
Service og produktivitet i dansk turisme:
dansk turisme skal være i top
Initiativ 1
”Der udvikles en standard for dansk kvalitetsturisme”
Initiativ 5
”Uddannelses- og kompetenceniveauet i bl.a. turismeerhvervet
skal løftes”
Initiativ 6
”Udveksling af viden mellem turismeerhvervet og de videregå-
ende uddannelser fremmes”
Initiativ 7
”Turismeerhvervet bliver et indsatsområde for GTS- og er-
hvervsfremmesystemet”
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i den politiske aftale
om vækstplanen for dansk turisme:
Initiativ 2.1
”Udvikling af kvalitetsstandard”
Initiativ 2.2
”Digital booking-platform ’Denmark Direct’”
Anbefaling #7
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplanen for
Digitalisering og ny mar- dansk turisme:
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428313_0007.png
kedskommunikation
Initiativ 2
”Partnerskab om at drive og udvikle den digitale turismeinfra-
struktur”
Initiativ 3
”Udvikling af en online bookingplatform ’Denmark Direct’”
Initiativ 4
”Evaluering af mulighederne for at udbrede kommunale hots-
pots til flere kommuner”
Initiativ 18
”Styrkelse af den generelle digitale infrastruktur, herunder
bedre bredbånds- og mobildækning i sommerhusområder”
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i den politiske aftale
om vækstplanen for dansk turisme:
Initiativ 2.3
”Kommunalt wifi i byrummet med turismeformål”
Anbefaling #8
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativ i vækstplanen for dansk
Rammebetingelser for lige turisme:
konkurrencevilkår.
Initiativ 19
”Forenkling af regler”
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i den politiske aftale
om vækstplanen for dansk turisme:
Initiativ 4.3
”Udvidelse af flexboligordningen”
Anbefalingen er endvidere gennemført ved Vækstpakke 2014 initiativ 95,
der indeholder en forbedring af turisterhvervets rammebetingelser, idet der
bl.a. blev givet fuldt momsfradrag for hotelovernatninger fra 1. januar
2015, der også generelt forbedrer erhvervslivets vækstvilkår.
7