Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1428317_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
1. december 2014
Besvarelse af spørgsmål 45 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 30. oktober 2014 efter ønske fra Eva Kjer Han-
sen (V).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for hver enkelt anbefaling, som regeringen har
gennemført ud af de anbefalinger modtaget fra Vækstteam for Energi og
Klima. Derudover bedes ministeren redegøre for hver enkelt anbefaling
fra dette vækstteam, som regeringen ikke har gennemført, med ministe-
rens begrundelse for, hvorfor den ikke er gennemført. Der henvises til
publikationen fra februar 2013 ”Vækstteam for Energi og Klima – Anbe-
falinger”.
Svar:
Vækstteamet for Energi og Klima blev nedsat den 1. juni 2012. Vækst-
teamet afleverede sine anbefalinger til regeringen den 28. februar 2013.
Vækstteamet afleverede 18 anbefalinger fordelt på følgende 4 hovedom-
råder:
Øget samspil og fleksibilitet i energiinfrastrukturen der muliggør om-
stilling og styrker vækst og konkurrenceevne
Finansiering og eksport
En mere energieffektiv bygningsmasse som fremmer jobskabelse og
eksport
Forskning, udvikling, demonstration og markeds-modning samt ud-
dannelse skal fasholde og udbygge energikompetencer og -styrker.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
Herefter udarbejdede regeringen sin vækstplan for Energi og Klima med
afsæt i vækstteamets anbefalinger på området. Vækstplanen blev offent-
liggjort den 8. oktober 2013.
Det bemærkes, at enkelte anbefalinger ikke er gennemført i fuld overens-
stemmelse med de handlinger, som vækstteam havde foreslået.
Fsva. anbefaling finanstilsynets bekendtgørelser om værdiansættelse af
pant og lån i fast ejendom tilføjes energieffektivitet som et parameter vur-
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
derer Finanstilsynet, at energieffektivitet allerede er indirekte afspejlet i
vurderingen gennem vurderingen af bygningens stand og kvalitet.
Fsva. anbefaling om størst mulig effekt af midlerne til energiforskning, -
udvikling, -demonstration og markedsmodning ved at de, hvor relevant,
udmøntes til færre og mere effektfulde projekter, er der ikke taget et di-
rekte initiativ, da der generelt søges efter den størst mulige effekt af støt-
teprogrammerne, bl.a. gennem fokus på de effekter, som er forbundet
med at støtte store projekter.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428317_0003.png
GENNEMFØRTE ANBEFALINGER FRA VÆKSTTEAMET FOR ENERGI OG KLIMA
Vækstteamets anbefaling
Initiativer i vækstplaner mv.
Bemærkning
1 Øget samspil og fleksibilitet i energiinfrastrukturen der muliggør omstilling og styrker vækst og konkurrenceevne
Anbefaling #1
Energiafgifterne skal tage høj-
de for, at grøn energi i fremti-
den vil blive transporteret via
elnettet – bl.a. ved at udjævne
forskelle i energiafgifter.
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplan
energi og klima:
Initiativ 1
”Fremme af el som grøn energibærer gennem afgiftslem-
pelser”.
Initiativ 2
”Eftersyn af afgifter og tilskud i energisystemet i forlæn-
gelse af energiaftalen”.
Anbefalingen gennemføres endvidere med
Aftalerne om Vækstplan
DK
fra april 2013, hvor energispareafgiften og eldistributionsbidra-
get på el til proces blev afskaffet fra 2014.
Med
Aftale om tilbagerulning af FSA mv. og lempelser af PSO
fra
juli 2014, hvor det blev aftalt at lempe PSO-tariffen for momsregi-
strerede erhverv.
I forhold til anbefaling om en ligestilling af elafgiften for elpatroner
og varmepumper er der ikke sket en fuldstændig ligestilling, men
afgiftsforskellen er reduceret med finanslov 2013. Der følges op på
anbefalingen med
Analyse af afgifter og tilskud i energisystemet,
som blev aftalt med energiaftalen fra 2012. Analysen skal vurdere
behovet for justeringer i det eksisterende tilskuds- og afgiftssystem.
Analysen er ikke afrapporteret.
Energistyrelsen har endvidere evalueret bruttoenergifaktoren for el i
bygningsreglementet og finder på den baggrund ikke grundlag for at
reducere den nuværende faktor på 2,5 (1,8 i lavenergibyggeri i klas-
se 2020) i beregningen af det samlede energiforbrug i nybyggeri.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428317_0004.png
Anbefaling #2
Det skal gøres økonomisk at-
traktivt at flytte sit elforbrug i
forhold til ændringerne i el-
markedsprisen.
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplan
energi og klima:
Initiativ 3
”Smart Grid-strategi – udvikling af et intelligent elsy-
stem”.
Initiativ 4
”Industrial Energy Partnerskab vedr. fleksibelt elforbrug
i virksomheder”.
Initiativ 5
”Smart Energy - Pilotpartnerskab vedr. udvikling af et
sammenhægende energisystem”.
Anbefalingen gennemføres endvidere med Regeringens
Smart Grid-
Strategi - fremtidens intelligente energisystem
fra april 2013, som
indeholder initiativer vedr. en model for variable nettariffer, forbed-
ret indpasning af små forbrugsenheder på regulerkraftmarkedet, en
lokal markedsplatform for fleksibilitetsydelser for netvirksomheder.
Modellen forventes udrullet i forbindelse med implementeringen af
engrosmodellen i marts 2016. Endvidere indeholdt strategien krav
om, at der udrulles fjernaflæste timeelmålere til hele landet.
Regeringens
Smart Grid-Strategi - fremtidens intelligente energisy-
stem
fra april 2013. Pilotpartnerskabet skal fokusere på muligheder-
ne for fleksibilitet på tværs af el-, gas- og varmesystemerne, herun-
der for at fremme fleksibelt elforbrug.
Analyse af afgifter og tilskud i energisystemet
som blev aftalt med
energiaftalen fra 2012. Analysens formål er bl.a. at vurdere afgifts-
og tilskudssystemets virkning på indpasningen af grøn energi, her-
under dynamiske elafgifter og understøttelse af udbredelsen af smart
grids. Analysen er endnu ikke afrapporteret.
Anbefaling #3
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativ i vækstplan energi
Der må ikke ske dobbeltbe- og klima:
skatning i forbindelse med Initiativ 6
”Afdækning af hvordan dobbeltbeskatning ved lagring af
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428317_0005.png
lagring af el.
el undgås”.
Der følges endvidere op på anbefalingen med
Analyse af afgifter og
tilskud i energisystemet,
som blev aftalt med energiaftalen fra 2012.
Analysens formål er bl.a. at vurdere afgifts- og tilskudssystemets
virkning på indpasningen af grøn energi, herunder lagring af energi.
Analysen er ikke afrapporteret.
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativ i vækstplan energi
og klima:
Initiativ 7
”Fokus på en mere effektiv og sammenhængende energi-
infrastruktur for virksomhederne i tilskudspuljen til grøn omlægning
af virksomhedernes procesenergiforbrug (VE-proces-ordningen)”.
Anbefaling #4
Tilskudspuljen til grøn om-
lægning af virksomhedernes
procesenergiforbrug (VE i
proces-ordningen) skal bidrage
til en mere effektiv og sam-
menhængende
energiinfra- Anbefalingen er endvidere gennemført med
Lovforslag L203 om
struktur for virksomhederne.
tilskud til fremme af vedvarende energi i virksomhedernes produkti-
onsprocesser.
Der følges endvidere op på anbefalingen med
Analyse af afgifter og
tilskud i energisystemet,
som blev aftalt med energiaftalen fra 2012.
Anbefaling #5
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativ i vækstplan energi
Ændret regulering af fjernvar- og klima:
mesektoren for at sikre øget Initiativ 9
”En mere effektiv fjernvarmesektor”.
markedsgørelse.
Anbefalingen er endvidere gennemført med
Aftale om en Vækstpak-
ke
fra juni 2014 med initiativ vedr. effektivisering af fjernvarmesek-
toren for 0,5 mia. kr. i 2020.
Anbefaling #6
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativ i vækstplan energi
Fjernvarme og fjernkøling skal og klima:
reguleres efter ens principper.
Initiativ 10
”Undersøgelse af mulighederne for at udnytte synergi-
erne mellem fjernvarme og fjernkøling”.
Der er endvidere fulgt op på anbefalingen med Lov nr. 345 af 8.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428317_0006.png
april 2014,
Lov om ændring af lov om fremme af besparelser i ener-
giforbruget, lov om varmeforsyning, lov om kommunal fjernkøling
og forskellige andre love,
der muliggør, at kombinerede varme-
/køleanlæg etableres og drives som kollektive varmeforsyningsan-
læg reguleret efter varmeforsyningsloven.
I december 2014 forventes fremsat forslag til
Lov om ændring af
kildeskatteloven, kursgevinstloven, selskabsskatteloven, virksom-
hedsskatteloven og forskellige andre love,
hvor der stilles forslag om
at gøre det muligt, at fjernkøling udøves i et datterselskab til et var-
meselskab, uden at varmeselskabets skattefritagelse bortfalder.
En analyse der foretages af Rambøll for Energistyrelsen af det dan-
ske kølepotentiale og barrierer for udnyttelse af potentialet. Analy-
sen er ikke afrapporteret.
2 Finansiering og eksport
Anbefaling #7
Styrket
eksportfinansiering
sikrer bedre vilkår for system-
eksport.
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativ i vækstplan energi
og klima:
Initiativ 12
”Styrket systemeksport i regi af Eksport Kredit Fonden
inden for blandt andet projektselskabers eksport af energiteknolo-
gi”.
I EKF’s arbejde med systemløsninger har der indtil
nu ikke været projekter, hvor en del af løsningen
har været garantier mod tab af egenkapital i projekt-
selskabet. I systemeksport er behovet fleksible løs-
ninger på det finansielle felt, og indtil videre har
EKF's eksisterende basisprodukter været tilstrække-
ligt. Løsningerne skræddersyes ud fra de konkrete
behov med eventuelle tilpasninger til vores produk-
ter.
Anbefaling #8
Fokuseret og strategisk indsats
for eksport, investeringsfrem-
me og markedsføring af ener-
giteknologi.
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativ i vækstplan energi
og klima:
Initiativ 13
”Fremme af strategiske virksomhedsalliancer og relati-
onsopbygning på eksportmarkederne”.
Initiativ 16
”Eksport af den danske energimodel med henblik på
øget vækst for virksomheder inden for grøn energiteknologi”.
Initiativ 17
”Styrket offentlig-privat markedsføring af grønne løs-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428317_0007.png
ninger i regi af State of Green”.
Anbefalingen gennemføres endvidere med Programmet for strategi-
ske virksomhedsalliancer, der hjælper virksomheder på eksportmar-
kederne. Initiativet fokuserer på effektiv energi produktion, energi-
besparelse og grøn energi (vind). Der er indledt dialog med relevan-
te myndigheder i Storbritannien, Tyskland og Kina med henblik på
indgåelse af energisamarbejde. Samarbejdet sker i tæt dialog med
danske brancheorganisationer for at sikre størst mulig erhvervsrele-
vans.
State of Greens markedsføring, eksportfremstød og fremvisning af
danske test- og demonstrationsfaciliteter inden for klima- og energi-
området.
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativ i vækstplan energi
skal og klima:
Initiativ 18
”Styrket indsats for reduktion af handelsbarrierer for
klima- og miljøvenlige energiprodukter”.
Anbefaling #9
Færre handelsbarrierer
fremme eksporten.
Anbefalingen understøttes endvidere med Regeringens løbende ar-
bejde med reduktion af handelsbarrierer i regi af blandt andet EU,
WTO og Green Global Growth Forum (3GF).
Anbefaling #10
Der følges op på anbefalingen med følgende initiativ i vækstplan
Fremme af investeringer i VE- energi og klima:
infrastruktur og ny produkti- Initiativ 11
”Fjernelse af utilsigtede barrierer for finansielle inve-
onskapacitet.
storers muligheder for ejerskab af større elproduktionsanlæg”.
Der følges endvidere op på anbefalingen med El-
reguleringsudvalget, der blev nedsat som led i energiaftalen fra
marts 2012. Udvalget forventes at afslutte sit arbejde ultimo 2014.
Endvidere opfordrer Danmark løbende EU til at opstille klare og
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428317_0008.png
præcise guidelines og mål, der giver tilstrækkelig investortillid for at
fremme VE-infrastruktur og -produktion, bl.a. i forbindelse med
fastlæggelsen af EU's klimamål frem mod 2030.
3 En mere energieffektiv bygningsmasse som fremmer jobskabelse og eksport
Anbefaling #11
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplan
Energieffektivitet skal tydelig- energi og klima:
gøres i bygningernes markeds- Initiativ 20
”Fremme af finansiering til energirenovering ved at
værdi
tydeliggøre bygningers energitilstand på ejendomsmarkedet og lå-
nemarkedet”.
Initiativ 21
”Energimærkningsordningens beregningsmetode styrkes
og data gøres lettere tilgængelig”.
Anbefalingen gennemføres endvidere med Initiativet Grøn Bolig-
kontrakt fra aftalerne om Vækstplan DK fra 2013.
Analyse af ejendomsmæglerreguleringen der undersøger, hvordan
købere i forbindelse med en ejendomshandel bruger de nuværende
oplysninger om varmeudgifter i salgsopstillingen, og på den bag-
grund vurdere, hvorvidt varmeudgifterne kan tydeliggøres i salgs-
/købsprocessen.
Energistyrelsen forventer at udsende nye retningslinjer med henblik
på styrkelse af beregningsgrundlaget i 2015.
Anbefaling #12
Anbefaling en er gennemført med
Aftalerne om Vækstplan DK
fra
Indførelse af et energirenove- april 2013, hvor regeringen genindførte Bolig-Jobordningen med
ringsfradrag for husholdninger fuld virkning i 2013 og 2014. Bolig-Jobordningen omfatter bl.a.
fradrag for energirenoveringer. Ordningen er dog ikke videreført i
2015.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428317_0009.png
Anbefaling #13
Energisparepotentialet i det
offentlige skal udnyttes og
fremme nye og innovative
løsninger
Anbefalingen er gennemført med følgende initiativ i vækstplan
energi og klima:
Initiativ 22
”Øget brug af totaløkonomiske vurderinger og professi-
onalisering i offentlige bygningers renovering og drift”.
Anbefalingen er endvidere gennemført med Strategien for intelligent
offentligt indkøb, der blev offentliggjort i oktober 2013.
Der følges op på anbefalingerne vedr. synliggørelse af energifor-
brug, fjernaflæste energimålere og videndeling af energieffektive
løsninger i offentligt byggeri med regeringens
Strategi for energire-
novering af bygninger
fra maj 2013 og regeringens
Smart Grid-
Strategi - fremtidens intelligente energisystem
fra april 2013.
Anbefaling #14
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativ i vækstplan energi
Landsbyggefonden skal frem- og klima:
me energirenoveringer i alme- Initiativ 23
”Øget fokus på energieffektiviseringer i Landsbyggefon-
ne boliger
dens renoveringsordning for almene boliger”.
Anbefalingen gennemføres endvidere med udarbejdelsen af en mo-
del, hvor der via boligorganisationernes dispositionsfonde kan stilles
garanti for energibesparelsen som supplement til en garanti fra tek-
nisk rådgiver eller evt. anden part i byggeriet. Arbejdsgruppens rap-
port udarbejdes i regi af Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter,
Boligselskabernes Landsforening/Landsbyggefonden og KL.
Anbefaling #15
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativ i vækstplan energi
Øget kommercialisering og og klima:
eksport med afsæt i energispa- Initiativ 16
”Eksport af den danske energimodel med henblik på
reindsatsen
øget vækst for virksomheder inden for grøn energiteknologi”.
Initiativet fokuserer på effektiv energi produktion, energibesparelse
og grøn energi (vind). Der er indledt dialog med relevante myndig-
heder i Storbritannien, Tyskland og Kina med henblik på indgåelse
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428317_0010.png
af energisamarbejde. Samarbejdet sker i tæt dialog med danske
brancheorganisationer for at sikre størst mulig erhvervsrelevans.
Der følges endvidere op på anbefalingen med El-
reguleringsudvalget, der blev nedsat som led i energiaftalen fra
marts 2012. Udvalget forventes at afslutte sit arbejde ultimo 2014.
4 Forskning, udvikling, demonstration og markeds-modning samt uddannelse skal fasholde og udbygge energikompetencer og -styrker.
Anbefaling #16
Anbefalingen er gennemført med følgende initiativer i vækstplan I forhold til anbefaling vedr. støtte til større projek-
Støtten til energiforskning, energi og klima:
ter, er der ikke taget et direkte initiativ, da der gene-
udvikling, demonstration og Initiativ 25
”Fortsat høj prioritering af investeringer i forskning,
relt søges efter den størst mulige effekt af støttepro-
markedsmodning skal være
udvikling og demonstration inden for energiområdet”.
grammerne, bl.a. gennem fokus på de effekter, som
stabil, mere sammenhængende Initiativ 26
”Fokus på koordineringen mellem støtteordninger og
er forbundet med at støtte store projekter.
og let tilgængelig for virksom-
øget gennemsigtighed i forhold til de administrative regler”.
heder
Initiativ 27
”Nemmere adgang til EU-støtteprogrammer for virk-
somhederne”
Anbefaling #17
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplan
Flere kandidater inden for na- energi og klima:
tur og ingeniørvidenskab samt Initiativ 28
”Flere dimittender inden for natur- og ingeniørviden-
større fokus på efteruddannelse
skab”.
Initiativ 29
ӯget efter- og videreuddannelse inden for energitekno-
logi”.
Anbefalingen gennemføres endvidere med Handlingsplan for inter-
nationalisering af de videregående uddannelser, med fokus på til-
trækning og fastholdelse af internationale studerende.
Anbefaling #18
Der følges op på anbefalingen med følgende initiativ i vækstplan
Etablering af et Smart Grid energi og klima:
demonstrationsprojekt, hvor el, Initiativ 5
”Smart Energy – Pilotpartnerskab vedr. udvikling af et
gas og fjernvarme kobles og
sammenhængende energisystem”.
muligheder for lagring af
energi afprøves
Der følges endvidere op på anbefalingen med Regeringens
Smart
Grid-Strategi - fremtidens intelligente energisystem
fra april 2013.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428317_0011.png
Pilotpartnerskabet skal fokusere på mulighederne for fleksibilitet på
tværs af el-, gas- og varmesystemerne.
Analyse af afgifter og tilskud i energisystemet
som blev aftalt med
energiaftalen fra 2012. Analysens formål er bl.a. at vurdere afgifts-
og tilskudssystemets virkning på indpasningen af grøn energi, her-
under understøttelse af udbredelsen af smart grids. Analysen er end-
nu ikke afrapporteret.
11