Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1428319_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
1. december 2014
Besvarelse af spørgsmål 44 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 30. oktober 2014 efter ønske fra Eva Kjer Han-
sen (V).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for hver enkelt anbefaling, som regeringen har
gennemført ud af de anbefalinger modtaget fra Vækstteamet for Sund-
heds- og velfærdsløsninger. Derudover bedes ministeren redegøre for
hver enkelt anbefaling fra dette vækstteam, som regeringen ikke har gen-
nemført, med ministerens begrundelse for, hvorfor den ikke er gennem-
ført. Der henvises til publikationen fra januar 2013 ”Vækstteamet for
sundheds- og velfærdsløsninger – Anbefalinger”.
Svar:
Vækstteamet for sundheds- og velfærdsløsninger blev nedsat i april 2012.
Vækstteamet afleverede sine anbefalinger til regeringen i januar 2013.
Herefter udarbejdede regeringen sin vækstplan for sundheds- og velfærds-
løsninger med afsæt i vækstteamets anbefalinger på området. Vækstpla-
nen blev offentliggjort i juni 2013.
Hovedindsatsområderne i vækstplanen er:
1. Bedre rammer for forskning og udvikling
2. Styrket indsats for vækstvirksomheder og kommercialisering af
forskning
3. Et velfungerende og udviklingsorienteret hjemmemarked
4. Offensiv udnyttelse af det internationale markedspotentiale
Der er i nedenstående skema en oversigt over gennemførte anbefalinger
fra Vækstteamet for sundheds- og velfærdsløsninger med udgangspunkt i
de 15 anbefalingers hovedelementer.
Det bemærkes, at enkelte hovedelementer i anbefalingerne ikke er gen-
nemført i fuld overensstemmelse med vækstteamets forslag.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fsva. forslaget om at ”Universiteterne skal prioritere proof-of-concept-
midler” fremgår det af Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering
af universiteternes erhvervssamarbejde og teknologioverførsel fra oktober
2014, at flere universiteter i dag af egen ramme har afsat ”proof of con-
cept”-midler, som forskere kan søge. Universiteterne har i henhold til sit
lovgrundlag selvstyre og frihed til at prioritere anvendelsen af sine ind-
tægter, og det er således ikke op til ministeriet at bestemme, hvor mange
midler der bør afsættes til de enkelte opgaver.
Fsva. forslaget om ”Højst én teknologioverførselsenhed i hver region med
styrket kompetenceniveau” gælder, at en evaluering af universiteternes
erhvervssamarbejde og teknologioverførsel, som Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet har fået gennemført i 2014, ikke peger på, at der kun bør
være én teknologioverførselsenhed i hver region. Der er i dag samarbejde
om teknologioverførsel på tværs af institutioner, men da både de regiona-
le og de institutionelle behov kan variere mellem regioner og mellem små
og store universiteter og sygehuse, er vurderingen, at man bør bibeholde
en fleksibilitet i organiseringen af teknologioverførselsenheder på institu-
tionerne.
Fsva. forslaget om ”Genindførsel af ubegrænset underskudsfremførsel”
gælder, at der i forbindelse med FL12 blev indført en begrænsning for
underskudsfremførsel for at sikre skattebetaling fra erhvervslivet, herun-
der multinationale virksomheder. En afskaffelse af begrænsningen for
underskudsfremførsel vil på kort sigt have store negative provenueffekter
(over 800 mio. kr. i finansieringsbehov i 2015). I stedet blev det med afta-
le om Vækstplan DK aftalt at hæve grænsen for skattekreditterne for
forsknings- og udviklingsaktiviteter fra 5. mio. kr. til 25 mio. kr., så den
enkelte virksomhed kan få en kontant kapitalindsprøjtning på op til 5,5
mio. kr. årligt. Ligeledes har regeringen igangsat et arbejde for at forbedre
forholdene for erhvervsdrivende fonde ved overtagelse af virksomheder
(skattemæssig succession).
Fsva. forslaget om ” Redesign af innovations- og iværksætterindsatsen”
gennemførte Styrelsen for forskning og uddannelse i foråret 2014 en kort-
lægning af sammenhængen i det offentlige innovations- og erhvervs-
fremmesystem. Kortlægningen viste en høj grad af sammenhæng og
komplementaritet af ordningerne, og at størstedelen af virksomhederne
godt kan finde vej i systemet.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428319_0003.png
GENNEMFØRTE ANBEFALINGER FRA VÆKSTTEAMET FOR SUNDHEDS- OG VELFÆRDSLØSNINGER
Vækstteamets anbefaling
Initiativer i vækstplaner mv.
Bemærkninger
1. Bedre rammer for forskning og udvikling
Anbefaling #1
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativ i vækstplan for
National strategi for adgang sundheds- og velfærdsløsninger:
til danske sundhedsdata
Initiativ 5 ”National
strategi for adgang til danske sundhedsdata
og etablering af én effektiv indgang til nationale sundhedsdata”
Anbefaling #2
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativ i vækstplan for
Styrkede rammer for offent- sundheds- og velfærdsløsninger:
lig-privat samarbejde om
klinisk forskning
Initiativ 2 ”Styrkede
rammer for offentlig-privat samarbejde om
klinisk forskning”
Anbefaling #3
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplan
Høj prioritering af forskning for sundheds- og velfærdsløsninger:
og uddannelse på sundheds-
og velfærdsområdet
Initiativ 1 ”
Stærk sundhedsforskning og forskning i velfærdstek-
nologi”
Initiativ 3
”Styrket dansk deltagelse i europæisk forsknings- og
innovationssamarbejde”
Initiativ 4 ”Styrket
samarbejde mellem universiteter og virksom-
heder om ph.d.-uddannelse”
Initiativ 6
”Samfundspartnerskaber på sundheds- og velfærdsom-
rådet”
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428319_0004.png
2. Styrket indsats for kapital og vækstvirksomheder
Anbefaling #4
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplan
Øget kommercialisering af for sundheds- og velfærdsløsninger:
viden
Initiativ 10 ”Styrket
regionalt samarbejde om teknologioverfør-
selsenheder”
Initiativ 11
”Ledelsesmæssigt fokus på kommercialisering af
forskning på sygehusene og universiteterne”
Uddannelses- og Forskningsministeriet har fået
gennemført en evaluering af universiteternes
erhvervssamarbejde og teknologioverførsel, der
blev offentliggjort i oktober 2014. Evalueringen
viser bl.a, at der i dag er et langt større ledelses-
mæssigt fokus på videnudveksling og teknologi-
overførsel end for blot få år siden. Kommerciali-
sering af forskning indgår som et af emnerne på
de årlige tilsynsmøder, som Uddannelses- og
Forskningsministeriet har med hvert universitet,
og de tre største universiteter har derudover di-
rekte mål for en øget kommercialisering i deres
udviklingskontrakt med ministeriet.
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplan
for sundheds- og velfærdsløsninger:
Anbefaling #5
Bedre
rammevilkår
vækstvirksomheder
Initiativ 7
”Skattekreditter for forsknings- og udviklingsaktivite-
ter”
for
Initiativ 8
”Fortsat gode vilkår for erhvervsdrivende fonde, her-
under mulighed for skattemæssig succession”
Initiativ 9 ”Færre
og styrkede innovationsmiljøer samt fremme af
vækstiværksættere inden for sundheds- og velfærdsteknologi”
3. Et velfungerende og udviklingsorienteret hjemmemarked
Anbefaling #6
Se højre kolonne.
Sundhedspolitik skal ses i
sammenhæng med erhvervs-
politik
4
Anbefalingen indeholder en generel betragtning
om, at større ændringer i afgørende rammebetin-
gelser på sundheds- og velfærdsområdet også
bør belyses i forhold til de erhvervsmæssige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428319_0005.png
konsekvenser. Anbefalingen anses ikke som et
enkeltinitiativ, men som en grundlæggende
præmis for hele vækstplanen, herunder særligt
fsva. indsatsområde 3 ”Et velfungerende og ud-
viklingsorienteret hjemmemarked”.
Anbefaling #7
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplan
Styrket offentlig-privat sam- for sundheds- og velfærdsløsninger:
arbejde om udvikling af mar-
keder
Initiativ 14
”Offentlig-privat samarbejde om markedsudvikling”
Initiativ 26
”Styrket samarbejde mellem Japan og Danmark ved-
rørende velfærds- og robotteknologi”
Anbefaling #8
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplan
Indkøb og implementering af for sundheds- og velfærdsløsninger:
innovative produkter og
ydelser
Initiativ 13
”Intelligent offentlig efterspørgsel”
Initiativ 14
”Offentlig-privat samarbejde om markedsudvikling”
Anbefaling #9
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativ i vækstplan for
Bedre sammenhæng mellem sundheds- og velfærdsløsninger:
demonstrationsprojekter og
mere fokus på udbredelse
Initiativ 15
”Større værdi af udviklingsprojekter”
Anbefaling #10
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativ i vækstplan for
Mere enkel og fleksibel ud- sundheds- og velfærdsløsninger:
budslov
Initiativ 12
”Mere enkel og fleksibel udbudslov”
Anbefaling #11
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplan
Styrket erhvervsmæssig fo- for sundheds- og velfærdsløsninger:
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428319_0006.png
kus i digitalisering af vel-
færdsområderne
Initiativ 16
”Klare politiske målsætninger, konkrete initiativer og
strategiske pejlemærker i den kommende strategi for digital vel-
færd”
Initiativ 17
”Danmark som afprøvningsland for telemedicin og
mobile løsninger skal udbygges”
I øvrigt, at det med aftalen om Vækstpakke 2014 samt aftalen om
forskningsreserven for 2015 aftalt, at Innovationsfonden i 2015
skal udbyde et samfundspartnerskab om Big Data, så potentialet i
store datamængder kan realiseres.
I øvrigt henvises generelt til tiltag i sundhedsvæsenet vedr. digita-
lisering og sundhedsdata samt initiativ 5: ”National
strategi for
adgang til danske sundhedsdata og etablering af én effektiv ind-
gang til nationale sundhedsdata”
Anbefaling #12
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplan
Bedre brug af internationale for sundheds- og velfærdsløsninger:
standarder
Initiativ 18 ”Brugen
af internationale standarder fremmes”
Initiativ 19
”Øget fokus på standardisering i krydsfeltet medi-
coudstyr og -apparater samt sundheds-it”
4. Offensiv udnyttelse af det internationale markedspotentiale
Anbefaling #13
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplan
Prioriteret og målrettet ek- for sundheds- og velfærdsløsninger:
sportfremmeindsats på sund-
heds- og velfærdsområdet
Initiativ 20
”Prioriteret og målrettet eksportfremmeindsats”
Initiativ 21
”Bedre handelspolitiske rammevilkår”
Initiativ 27 ”Samarbejdsaftale
med Kina om pleje og velfærds-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428319_0007.png
teknologi på ældreområdet”
Anbefaling #14
Øget fokus på tiltrækning af
investeringer på sundheds-
og velfærdsområdet
Anbefaling #15
Markedsføring af danske
styrkepositioner på sundheds-
og velfærdsområdet
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativ i vækstplan for
sundheds- og velfærdsløsninger:
Initiativ 22
”Styrket tiltrækning af udenlandske investeringer”
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplan
for sundheds- og velfærdsløsninger:
Initiativ 23
”Markedsføring af danske styrkepositioner”
Initiativ 24
”Samarbejde med Danmarks Almene Boliger om
markedsføring af ældreboligområdet”
Initiativ 25
”Danmark som attraktivt uddannelses-, forsknings-
og arbejdsland”
7