Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1428325_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
1. december 2014
ERHVERVS- OG
Besvarelse af spørgsmål 42 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 30. oktober 2014 efter ønske fra Eva Kjer Han-
sen (V).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for hver enkelt anbefaling, som regeringen har
gennemført ud af de anbefalinger modtaget fra Vækstteamet for kreative
erhverv og design. Derudover bedes ministeren redegøre for hver enkelt
anbefaling fra dette vækstteam, som regeringen ikke har gennemført, med
ministerens begrundelse for, hvorfor den ikke er gennemført. Der henvi-
ses til publikationen fra november 2012 ”Vækstteamet for kreative er-
hverv og design – Anbefalinger”.
Svar:
Vækstteamet for kreative erhverv ∙ design blev nedsat i marts 2012.
Vækstteamet afleverede sine anbefalinger til regeringen i november 2012.
Vækstteamet afleverede 9 anbefalinger fordelt på følgende områder:
1.
2.
Styrkede vækstvilkår for de kreative erhverv
Områder med særligt vækstpotentiale
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
Herefter udarbejdede regeringen sin vækstplan for kreative erhverv ∙ de-
sign med afsæt i vækstteamets anbefalinger på området. Vækstplanen
blev offentliggjort i februar 2013.
Der er i nedenstående skema en oversigt over gennemførte anbefalinger
fra Vækstteamet for kreative erhverv ∙ design med udgangspunkt i de ni
anbefalingers hovedelementer.
Det bemærkes, at enkelte hovedelementer i anbefalingerne ikke er gen-
nemført i fuld overensstemmelse med vækstteamets forslag
Fsva. etablering af én eller flere fonde med risikovillig kapital målrettet
de kreative erhverv taler en række forhold imod etablering af relativt små,
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
branchespecifikke fonde, som vækstteamets forslag indebærer. For på
anden vis at sikre, at kreative virksomheder med sunde udviklingsprojek-
ter har adgang til finansiering og risikovillig kapital, indgår det i vækst-
planen, at Vækstfonden forventes at kunne understøtte kreative virksom-
heders vækstfinansiering og kapital med mindst 200 mio. kr. i de kom-
mende tre år, jf. initiativ 1 i skemaet nedenfor. Desuden styrkes udbuddet
af forretningsudviklingsforløb, der kan styrke de kreative virksomheders
mulighed for at tiltrække finansiering, jf. initiativ 2 samt initiativ 3 i ske-
maet nedenfor.
Fsva. en IPR-enhed hos politi og anklagemyndighed blev det ved udar-
bejdelsen af vækstplanen for kreative erhverv og design vurderet, at der
ikke er behov for oprettelse af en IPR-enhed hos politi og anklagemyn-
dighed, idet der på politiets og anklagemyndighedens område allerede var
igangsat initiativer med henblik på at styrke behandlingen af sager om
økonomisk kriminalitet, herunder sager om piratkopiering mv. For at
styrke behandlingen af sager om piratkopiering yderligere blev der som
del af vækstplanen taget initiativ til oprettelse af en særskilt IPR-enhed i
regi af Patent- og Varemærkestyrelsen, jf. initiativ 12 i skemaet nedenfor.
Endelig gælder det vedr. en samlet plan for anvendelse af servicedesign
som vækstdriver i designbranchen at der i perioden 2007-2010 blandt
andet i regi af den daværende Erhvervs- og Byggestyrelse gennemført en
indsats for at styrke udbredelsen af servicedesign, ligesom Dansk Design
Center arbejdede med projekter inden for servicedesign. På denne bag-
grund var det vurderingen, at der ikke var behov for at igangsætte nye
indsatser inden for området.
Jf. i øvrigt de bemærkninger, som fremgår af skemaet nedenfor.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428325_0003.png
GENNEMFØRTE ANBEFALINGER FRA VÆKSTTEAMET FOR KREATIVE ERHVERV ∙ DESIGN
Vækstteamets anbefaling
1.
Initiativer i vækstplaner mv.
Bemærkninger
Styrkede vækstvilkår for de kreative erhverv
Anbefaling #1
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplanen for
Stærke kreative kompetencer kreative erhverv ∙ design:
– uddannelse og forskning
Initiativ 14: ”De
kunstneriske videninstitutioners internationale positi-
onering styrkes”
Initiativ 16: ”Styrke
dimittendernes arbejdsmarkedsparathed og værdi
for de kreative erhverv”
Initiativ 17: ”Initiativer,
der styrker studerendes evne til tværfagligt
samarbejde om innovation”
Initiativ 18: ӯget
dialog om fremtidens arbejdsmarked inden for de-
sign”
Initiativ 19: ”Forskning
og innovation styrkes”
Herudover har regeringen pr. 1. september 2014 nedsat
Udvalget til
fremtidssikring af de videregående kunstneriske uddannelser
med hen-
blik på at fastholde og styrke kvaliteten i de kunstneriske uddannelser.
Anbefaling #2
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplanen for
Offentlig efterspørgsel som kreative erhverv ∙ design:
vækstdriver
Initiativ 10: ”Nye
kreative produkter og løsninger skal hurtigere på
markedet, bl.a. via Markedsmodningsfonden, og den offentlige sektor
skal understøtte indkøb af innovative løsninger”
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428325_0004.png
Initiativ 11: ”Folkeskolen
skal efterspørge digitale læringsprodukter,
der kan udbredes og eksporteres”
Initiativ 24: ”Design
skal indgå i samfundspartnerskaber om innovati-
on”
Anbefaling #3
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplanen for
Styrket rådgivning om for- kreative erhverv ∙ design:
retningsudvikling og interna-
tionalisering
Initiativ 2: ”Proof-of-business-
og acceleratorforløb skal gøre de krea-
tive virksomheder mere investeringsmodne”
Initiativ 3: ”Viden
om forretningsudvikling skal udbredes til de kreative
iværksættere i vækstlaget”
Initiativ 4: ”Samarbejde
med Væksthusene og de regionale vækstfora
om gode rammer for vækst i de kreative erhverv i hele landet”
Initiativ 9: ”Styrket
rådgivning om eksport og internationalisering mål-
rettet de kreative erhverv”
Anbefaling #4
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplanen for
Bedre adgang til risikovillig kreative erhverv ∙ design:
kapital
Initiativ 1: ”Bedre
adgang til finansiering for virksomheder i de kreati-
ve erhverv”
Initiativ 8: ”Indsats
for EU-finansiering til de kreative erhverv”
Regeringen har endvidere bl.a. med vækstpakke 2014 styrket adgangen
til finansiering, hvilket også kommer de kreative erhverv til gavn.
Anbefaling #5
Offensiv udnyttelse af imma-
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplanen for
kreative erhverv ∙ design:
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428325_0005.png
terielle rettigheder (IPR)
2.
Initiativ 7: ”Undersøgelse
af den digitale udviklings konsekvenser for
filmbranchens forretningsmodeller”
Initiativ 12: ”Bedre
beskyttelse og kommerciel udnyttelse af IPR”
Initiativ 13: ”Initiativer
til at styrke udbuddet af lovligt kreativt indhold
på internettet”
Områder med særligt vækstpotentiale
Anbefaling #6
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplanen for
Et globalt udstillingsvindue kreative erhverv ∙ design:
for arkitektur, design og mo-
de
Initiativ 21: ”Bæredygtig
arkitektur, mode og design styrkes, bl.a. gen-
nem den ny grønne omstillingsfond”
Initiativ 22: ”Internationalt
fyrtårn for dansk byudvikling, arkitektur og
design på Bryghusgrunden i København”
Initiativ 23: ”Ny,
national arkitekturpolitik med fokus på bæredygtig-
hed, internationalisering og vækst”
Initiativ 25: ”Markedsføring
af Danmark som førende arkitektur-, mo-
de- og designnation, herunder Danmark som mulig vært for World De-
sign Capital”
Anbefaling #7
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplanen for
Styrket forretningsudvikling kreative erhverv ∙ design:
og innovation i brancherne
Initiativ 5: ”Pilotprojekt
om ny forretningsmodel, der skal frigøre res-
sourcer til vækst i kreative virksomheder”
Initiativ 20: ”Etablering
af partnerskab mellem Danmarks førende
virksomheder og de nye kreative designbureauer”
Initiativ 27: ”Ny
tænketank skal styrke udvikling og innovation i den
danske møbelbranche”
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428325_0006.png
Anbefaling #8
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativ i vækstplanen for
Tiltrækning af udenlandske kreative erhverv ∙ design:
virksomheder og talenter til
Danmark.
Initiativ 15: ”Netværk
mellem internationale arkitektstuderende og
danske virksomheder”
Initiativ 26: ”Tiltrækning
af flere udenlandske virksomheder og investe-
ringer på designområdet”
Regeringens internationaliseringshandlingsplan
Danmark – et attraktivt
uddannelsesland
fra juni 2013 har ligeledes fokus på at styrke rekrutte-
ringen af dygtige internationale studerende og sikre, at flere bliver og
arbejder i Danmark efterfølgende.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428325_0007.png
Anbefaling #9
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplanen for
Styrket vækst inden for digi- kreative erhverv ∙ design:
tal indholdsproduktion
Initiativ 6: ”Styrket
vækst i de digitale, kreative erhverv”
Initiativ 11: ”Folkeskolen
skal efterspørge digitale læringsprodukter,
der kan udbredes og eksporteres”
For yderligere at sætte fokus på udviklingen af markedet for digitale
læremidler er der som led i regeringen og KLs indsats for it i folkesko-
len, afsat en pulje på 40 mio. kr. til udvikling af digitale læremidler.
Udviklingspuljen er målrettet udvikling af digitale læremidler med et
betydeligt innovativt element, og puljen udmøntes i 2015-2016.
Det kan endvidere bemærkes, at regeringen inden årsskiftet forventes at
fremlægge en vækstplan som opfølgning på anbefalingerne fra vækst-
teamet for IKT og digital vækst.
7