Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1428306_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
1. december 2014
Besvarelse af spørgsmål 41 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 30. oktober 2014 efter ønske fra Eva Kjer Han-
sen (V).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for hver enkelt anbefaling, som regeringen har
gennemført ud af de anbefalinger modtaget fra Vækstteamet for Det Blå
Danmark. Derudover bedes ministeren redegøre for hver enkelt anbefa-
ling fra dette vækstteam, som regeringen ikke har gennemført, med mini-
sterens begrundelse for, hvorfor den ikke er gennemført. Der henvises til
publikationen fra oktober 2012 ”Vækstteamet for Det Blå Danmark –
Anbefalinger”.
Svar:
Vækstteamet for Det Blå Danmark blev nedsat i april 2012. Vækstteamet
afleverede sine anbefalinger til regeringen i oktober 2012.
Vækstteamets 6 anbefalinger er følgende:
1. Danmark skal være attraktivt for maritime virksomheder
2. De generelle rammevilkår skal være konkurrencedygtige
3. Øget effektivitet, digitalisering og fornyelse skal skabe konkur-
rencefordele
4. Det Blå Danmark skal markedsføres
5. Det Blå Danmarks kompetencer, forskning og innovation skal
styrkes
6. De grønne vækstmuligheder skal udnyttes gennem samarbejde og
partnerskaber
Herefter udarbejdede regeringen sin vækstplan for Det Blå Danmark med
afsæt i vækstteamets anbefalinger på området. Vækstplanen blev offent-
liggjort i december 2012.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er i nedenstående skema en oversigt over gennemførte anbefalinger
fra Vækstteamet fra Det Blå Danmark med udgangspunkt i de seks anbe-
falingers hovedelementer.
Det bemærkes, at enkelte hovedelementer i anbefalingerne ikke er gen-
nemført i fuld overensstemmelse med vækstteamets forslag.
Etableringen af en maritim montørordning blev overvejet i forbindelse
med udarbejdelsen af Vækstplanen for Det Blå Danmark, men regeringen
fandt, at dette ikke kunne imødekommes inden for de eksisterende øko-
nomiske rammer, ligesom en sådan ordning rejser en række statsstøtteret-
lige spørgsmål.
For så vidt angår regeringens arbejde for at sikre, at EU’s maritime stats-
støtteretninglinjer skal understøtte vækst vil regeringen fremsætte lov-
forslag til januar 2015 med henblik på at en række specialskibe inden for
offshoresektoren omfattes af tonnageskatteordningen. Det bemærkes dog,
at erhvervets ønske om, at også mobile borerigge inkluderes i ordningen
ikke er medtaget i lovforslaget, da der ikke kunne findes finansiering her-
til.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428306_0003.png
GENNEMFØRTE ANBEFALINGER FRA VÆKSTEAM FOR DET BLÅ DANMARK
Vækstteamets anbefa- Initiativ i vækstplaner mv.
ling
Anbefaling #1
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplan for Det
Danmark skal være Blå Danmark:
attraktivt for maritime
virksomheder.
Initiativ 4 ”Afskaffelse
af nationale særkrav”
Initiativ 7 ”Modernisering
af skibsregistreringsreglerne”
Initiativ 19 ”Maritime
serviceydelser til offshore”
Initiativ 20 ”EU
’s maritime statsstøtteretningslinjer skal understøtte
vækst”
Initiativ 21
”Understøttelse af maritime aktiviteter i Arktis”
Initiativ 22 ”Styrket
adgang til de globale markeder”
Initiativ 26 ”Styrket
uddannelse på offshoreområdet”
Initiativ 32 ”Styrket
håndhævelse nationalt og globalt”
Bemærkninger
Anbefaling #2
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplan for Det
De generelle ramme- Blå Danmark:
vilkår skal være kon-
kurrencedygtige
Initiativ 9 ”Bedre
adgang for udenlandske medarbejdere og kunder”
Initiativ 10 ”Styrket
adgang til eksportfinansiering”
Initiativ 11 ”Bedre
adgang til EU-finansiering”
Initiativ 23 ”Blå
udvikling i de danske havne”
Initiativ 36 ”Kvalitetsstandarder
for udstyrs og serviceproducenter”
Anbefalingen er endvidere gennemført med aftalerne om Vækstplan DK
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428306_0004.png
fra 2013 samt Vækstpakke 2014, hvor regeringen har taget en række
initiativer til at fremme produktionserhvervenes rammevilkår.
Anbefaling #3
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplanen
Øget effektivitet, digi- vækstplan for Det Blå Danmark:
talisering og fornyelse
skal skabe konkurren- Initiativ 5 ”Reduktion
af administrative byrder”
cefordele
Initiativ 6 ”Digitaliseret
myndighedskontakt”
Initiativ 8 ”Bedre
kontraktregler for international godstransport til søs”
Initiativ 31 “Partnerskab
om Lean Ship of the Future”
Anbefaling #4
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplan for Det
Det Blå Danmark skal Blå Danmark:
markedsføres
Initiativ 1 ”Det
Blå Danmark skal markedsføres som kernen i det mari-
time Europa”
Initiativ 2 ”Bedre
tiltrækning af udenlandske maritime virksomheder”
Initiativ 3 ”International
maritim konference om grøn skibsfart”
Initiativ 6 ”Digitaliseret
myndighedskontakt”
Anbefaling #5
Det Blå Danmarks
kompetencer, forskning
og innovation skal
styrkes
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplan for Det
Blå Danmark:
Initiativ 24 ”Generel
styrkelse af uddannelsesområdet”
Initiativ 25 ”Globale
studieforløb”
Initiativ 26 ”Styrket
uddannelse på offshoreområdet”
Initiativ 27 ”Ny
shippinguddannelse”
Initiativ 28 ”Bedre
overgange til kandidat og MBA-uddannelser”
Initiativ 29 ”Fleksible
efter- og videreuddannelsestilbud”
Initiativ 30 ”Tværgående
maritim forskning”
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428306_0005.png
Anbefaling #6.
De grønne vækstmu-
ligheder skal udnyttes
gennem samarbejde og
partnerskaber
Anbefalingen gennemføres med følgende initiativer i vækstplan for Det
Blå Danmark:
Initiativ 12 ”Klar
dokumentation af klima og Miljøperformance”
Initiativ 13 ”Mere
energieffektive skibe”
Initiativ 15 ”Miljøforbedring
af offentlige skibe”
Initiativ 16 ”LNG
(flydende naturgas) som alternativt brændstof”
Initiativ 17 ”Erhvervsmæssige
muligheder ved fremtidig miljø- og klima-
regulering”
Initiativ 18 ”Partnerskab
om maritimt retrofit”
Initiativ 37 ”Internationalt
samarbejde om nye skibsdesign”
5