Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1436461_0001.png
MINISTEREN
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. december 2014
2014-4576
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget har i brev af 30. oktober 2014 stillet mig
følgende spørgsmål (ERU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål nr. 40:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke konsekvensanalyser der foreligger om
konsekvenser for Syddanmark af en fast Femernforbindelse, herunder konse-
kvenser for beskæftigelsen fordelt på brancher, investeringer og infrastruktur.
Svar:
I de kommende år står Danmark over for at skulle investere meget betydelige
beløb i infrastruktur på det overordnede vejnet, jernbanenettet, metrobyggeri,
en fast forbindelse over Femern Bælt, ny hospitalsstruktur, projekter på ener-
giområdet med videre. Samlet er der tale om investeringer på et par hundrede
milliarder kroner de næste mange år. De mange investeringer må forventes at
skabe et betydeligt antal arbejdspladser, særligt inden for bygge- og anlægsom-
rådet.
I 2013 udarbejdede COWI for Beskæftigelsesministeriet og Arbejdsmarkedssty-
relsen en rapport om det samlede arbejdskraftsbehov i forbindelse med de plan-
lagte infrastrukturprojekter i de kommende ti år, herunder en analyse af virk-
somhedernes forventede rekrutteringsmetoder og særlige kompetencebehov.
Analysen konkluderer, at projekterne vil betyde en direkte beskæftigelse på ca.
87.300 mandår, fordelt hen over den analyserede periode. I Region Syddanmark
vil infrastrukturprojekterne betyde, at der vil blive brug for knap 11.000 mande-
år til udførelsen af de pågældende projekter i perioden 2013 til 2022.
Den kommende faste forbindelse over Femern Bælt vil bidrage hertil. En be-
regning af den direkte og indirekte beskæftigelse, som analysefirmaet Copen-
hagen Economics har gennemført for Femern A/S, og som blev offentliggjort
på Femern A/S’ hjemmeside i juni 2013, viser, at byggeriet af verdens længste
sænketunnel vil skabe en beskæftigelse svarende til 55.000 mandeår i alt. Her-
af ligger de 25.000 mandeår hos hovedentreprenørerne på byggepladserne på
og omkring Femern Bælt, mens 30.000 mandeår er indirekte beskæftigelse hos
de mange underleverandører. Disse skøn er i sagens natur behæftet med usik-
kerhed. Erfaringen fra de store anlægsprojekter på Storebæltsforbindelsen og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436461_0002.png
Øresundsforbindelsen viser, at op mod en tredjedel af kontraktsummen for de
store kontrakter sendes videre til underleverandører, mange af dem i nærom-
rådet. Nærområdet omfatter i den forbindelse hele Danmark og Nordtyskland.
For at sikre at danske virksomheder får del i beskæftigelsen, har Femern A/S
udarbejdet en vejledning til potentielle underleverandører. Vejledningen be-
skriver de konkrete opgaver, som kan være relevante for underleverandørerne.
Det kan for eksempel være inden for stål- og svejsearbejde, levering af maritimt
materiel eller tjenester inden for vagtvirksomhed og catering mm. Med vejled-
ningen kan de mindre og mellemstore virksomheder danne sig et overblik over
deres muligheder, og samtidig får de direkte kontaktinformation til de store
internationale hovedentreprenørkonsortier, der er i gang med at udarbejde
tilbud til Femern A/S.
I forlængelse heraf har Femern A/S sammen med Femern Belt Development og
Dansk Industris lokalafdelinger i marts 2014 afholdt i alt fem informationsmø-
der fordelt over hele Danmark. Møderne havde særligt fokus på at videregive
information om de konkrete opgaver, som kan være relevante for underleve-
randører til tunnelbyggeriet, og kontaktinformation til de internationale entre-
prenørkonsortier, der udarbejder tilbud til Femern A/S. Omkring 500 danske
virksomheder deltog i møderne, heraf cirka 150 sammenlagt i Padborg og
Odense.
Foruden de beskæftigelsesmæssige effekter vil etableringen af Femern Bælt-
projektet i driftsfasen skabe fordele for Region Syddanmark. Forbindelsen ven-
tes at frigive banekapacitet som følge af, at Femern Bælt-forbindelsen vil fjerne
en del banegods, der er i transit gennem Region Syddanmark. Dette ventes at
give mere plads til passagertog og dermed bedre service til togpassagererne i
blandt andet landsdelstrafikken mellem Øst- og Vestdanmark.
Derudover vil forbindelsen skabe et øget fokus på de dansk-tyske relationer og
dermed fokus på emner af fælles interesse for Østdanmark og Region Syddan-
mark. Det afspejler sig blandt andet i det store engagement i grænseregionen
for at udnytte de muligheder, som projektet medfører og arbejde for et tættere
økonomisk, kulturelt og politisk grænseoverskridende samarbejde. Et eksempel
er etablering af ét fælles Interreg V-program for den kommende programperio-
de omfattende hele Slesvig-Holsten, Region Syddanmark og Region Sjælland.
De fremlagte samfundsøkonomiske og finansielle analyser af Femern Bælt-
projektet er i øvrigt som hovedregel udarbejdet for Danmark som helhed.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke