Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. december 2014
2014-4576
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget har i brev af 30. oktober 2014 stillet mig
følgende spørgsmål (ERU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål nr. 40:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke konsekvensanalyser der foreligger om
konsekvenser for Syddanmark af en fast Femernforbindelse, herunder konse-
kvenser for beskæftigelsen fordelt på brancher, investeringer og infrastruktur.
Svar:
I de kommende år står Danmark over for at skulle investere meget betydelige
beløb i infrastruktur på det overordnede vejnet, jernbanenettet, metrobyggeri,
en fast forbindelse over Femern Bælt, ny hospitalsstruktur, projekter på ener-
giområdet med videre. Samlet er der tale om investeringer på et par hundrede
milliarder kroner de næste mange år. De mange investeringer må forventes at
skabe et betydeligt antal arbejdspladser, særligt inden for bygge- og anlægsom-
rådet.
I 2013 udarbejdede COWI for Beskæftigelsesministeriet og Arbejdsmarkedssty-
relsen en rapport om det samlede arbejdskraftsbehov i forbindelse med de plan-
lagte infrastrukturprojekter i de kommende ti år, herunder en analyse af virk-
somhedernes forventede rekrutteringsmetoder og særlige kompetencebehov.
Analysen konkluderer, at projekterne vil betyde en direkte beskæftigelse på ca.
87.300 mandår, fordelt hen over den analyserede periode. I Region Syddanmark
vil infrastrukturprojekterne betyde, at der vil blive brug for knap 11.000 mande-
år til udførelsen af de pågældende projekter i perioden 2013 til 2022.
Den kommende faste forbindelse over Femern Bælt vil bidrage hertil. En be-
regning af den direkte og indirekte beskæftigelse, som analysefirmaet Copen-
hagen Economics har gennemført for Femern A/S, og som blev offentliggjort
på Femern A/S’ hjemmeside i juni 2013, viser, at byggeriet af verdens længste
sænketunnel vil skabe en beskæftigelse svarende til 55.000 mandeår i alt. Her-
af ligger de 25.000 mandeår hos hovedentreprenørerne på byggepladserne på
og omkring Femern Bælt, mens 30.000 mandeår er indirekte beskæftigelse hos
de mange underleverandører. Disse skøn er i sagens natur behæftet med usik-
kerhed. Erfaringen fra de store anlægsprojekter på Storebæltsforbindelsen og