Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Sagsnr.
2014 - 20094
Doknr.
175796
Dato
04-11-2014
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg har d. 28. oktober 2014 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 32 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 32:
Ministeren bedes redegøre for de punkter på dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet
den 7. november 2014, som er relevante for udvalgets ressortområde.
Svar:
På dagsordenen for ECOFIN d. 7. november 2014 har et punkt relevans for Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget: forstærket samarbejde om afgift på finansielle transaktio-
ner. Derudover er der en række sager, som ikke er på dagsordenen, men bliver fore-
lagt, da der ventes snarlig enighed på teknisk niveau. Det drejer sig om betalingstje-
nestedirektivet og forordning om interbankgebyrer for kortbaserede betalingstransakti-
oner, revision af direktiv om forsikringsformidling (IMD) og forordning vedr. rapporte-
ring og gennemsigtighed for værdipapir-finansieringstransaktioner. Endelig forelæg-
ges kreditinstitutters bidrag til afviklingsfonde.
Forstærket samarbejde om afgift på finansielle transaktioner
Situationen er fortsat, at en gruppe af EU-lande har til hensigt at indføre en skat på
finansielle transaktioner (FTT) inden for rammerne af et forstærket samarbejde. ECO-
FIN skal have en ny statusdrøftelse af sagen. Det er fortsat uklart, hvilken form for
FTT, der evt. vil kunne opnås endelig enighed om.
De deltagende lande fremsatte ifm. ECOFIN i maj en fælles erklæring. Den udtrykker
bl.a., at en FTT i de deltagende lande skal indføres trinvist og først omfatte aktier og
nogle derivater (dvs. finansielle instrumenter hvis værdi afhænger af et andet værdi-
papir, fx en aktie). Dette første trin skal være gennemført i de deltagende lande senest
den 1. januar 2016.
De deltagende landes udmøntning af erklæringen udestår. Et centralt spørgsmål er,
hvilke principper afgiften skal bygge på. Det har betydning for, hvordan afgiften kan
påvirke de lande, der ikke deltager. De deltagende lande drøfter desuden principper
for fordeling af et provenu fra afgiften.
Udstedelsesprincippet betyder, at transaktioner med finansielle aktiver udstedt i et
FTT-land som udgangspunkt er omfattet af beskatning. Etableringsprincippet betyder
ifølge forslaget, at finansielle institutioner udenfor FTT-landene anses som etableret i
et FTT-land, når de handler med finansielle institutioner i et FTT-land, og derfor skal
betale afgift til dette FTT-land. Rådet Juridiske Tjeneste vurderer, at denne del af
etableringsprincippet ikke er i overensstemmelse med EU-traktaten.