Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1423468_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
20. november 2014
Besvarelse af spørgsmål 29 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 23. oktober 2014 efter ønske fra Kim Andersen
(V).
Spørgsmål:
Ministrene bedes samlet kommentere artikelserien om ”Svindlernes sla-
raffenland” som bragt i Børsen den 21., 22. og 23. oktober 2014, herun-
der redegøre for:
1) om regeringen mener, at artikelserien beskriver et reelt problem,
2) hvor stort problemets omfang er,
3) hvordan udviklingen har været over årene for denne type selskaber,
4) hvilke foranstaltninger regeringen agter at tage / allerede har taget for
at imødegå problemets omfang, og
5) ministrenes syn på de udsagn der er viderebragt i artiklerne.
Svar:
Jeg har aftalt med henholdsvis Skatteministeren og Justitsministeren, at
jeg besvarer spørgsmålene.
Overordnet beskriver artikelserien, hvordan forretningsfolk fra Østeuropa
bruger danske firmaer til svindel og hvidvaskning. Regeringen har ikke
konkrete tal, der viser, i hvor stort omfang dette reelt er tilfældet. Uanset
hvor mange selskaber, der er tale om, er det dog afgørende for regerin-
gen, at vi gør, hvad vi kan for at dæmme op for de selskaber og enkelt-
personer, der snyder fælleskabet.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
35 29 10 01
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
Regeringen fremlagde den 6. november 2014 en ambitiøs skattelypakke,
der med en række målrettede initiativer på nationalt og internationalt
niveau skal dæmme op for skatteunddragelse.
Skattepakken indeholder en række initiativer, der skal sikre øget åbenhed
om ejerskab. er Dette imødegår bl.a artikelseriens kritik af Danmark for
manglende åbenhed om det reelle ejerskab i de selskaber, der kan mis-
bruges til skattely. Gennemsigtighed er et vigtigt redskab til at sikre, at
selskaber ikke misbruges til skatteunddragelse.
Allerede her fra december 2014 skal ejerforholdene for bl.a. danske ak-
tie- og anpartsselskaber registreres i et online ejerregister.
Herudover har regeringen med skattelypakken besluttet at sikre yderlige-
re åbenhed om ejerforholdene, og der etableres derfor et register over
såkaldte reelle ejere. Dette register vil også omfatte de danske komman-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/2
ditselskaber (K/S), der bl.a. nævnes i artikelserien.
For at skabe yderligere åbenhed om ejerskab vil regeringen også afskaffe
muligheden for at udstede nye ihændehaveraktier, der er karakteriseret
ved, at selskabet ikke kender ejeren af aktien – i modsætning til navneak-
tier. Ihændehaveraktier kan derfor misbruges til sløring af ejerskab og
dermed til skatteunddragelse.
Det fremhæves i artikelserien også, at Danmark markedsføres som skat-
telyland på russiske hjemmesider blandt andet på grund af manglende
kontrol af selskaberne. En effektiv håndhævelse af de regler, der skal
dæmme op for hvidvask, er naturligvis helt afgørende.
Et yderligere element i regeringens skattelypakke er derfor at styrke Er-
hvervsstyrelsens hvidvasktilsyn væsentligt. Konkret vil regeringen styrke
Erhvervsstyrelsens hvidvasktilsyn i form af flere kontroller af virksom-
heder og bedre muligheder for at foretage uanmeldte kontrolbesøg bl.a.
hos de såkaldte selskabsfabrikanter der også nævnes i artikelserien.
Herudover fokuseres der i artikelserien på, at bogføringsmaterialet i de
omtalte virksomheder i en lang række tilfælde er så mangelfuldt, at revi-
sorerne må tage forbehold for tilstedeværelsen af de påståede aktiver, og
at revisorerne derfor ofte ikke kan afgive en konklusion om regnskaber-
ne.
For at styrke indsatsen på området er der på finansloven for 2015 afsat
midler til, at Erhvervsstyrelsen fremover styrker indsatsen overfor regn-
skaber med revisorforbehold. Det betyder bl.a., at de regnskaber, hvor
revisor tager forbehold for lovligheden eller ikke er i stand til at afgive en
konklusion på regnskabet fremover vil blive taget ud til nærmere under-
søgelse. Erhvervsstyrelsen kan fx kræve, at selskabet udarbejder et nyt og
retvisende regnskab, der lever op til lovgivningens krav. Hvis selskabets
ledelse ikke samarbejder, kan selskabet sendes til tvangsopløsning.
Sammenfattende påpeger Børsens artikelserie en række problemstillin-
ger, som skal tages meget alvorligt. Og det er netop det, regeringen har
gjort med bl.a. fremlæggelsen af skattelypakken. Vi følger løbende ud-
viklingen tæt. Vi skal passe på Danmarks gode omdømme, det skal gerne
være enkelt og attraktivt at drive virksomhed i Danmark, men samtidig
skal vi gøre livet surt for dem, der forsøger at bruge Danmark til at skjule
penge i skattely.