Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1423458_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
20. november 2014
Besvarelse af spørgsmål 28 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 23. oktober 2014 efter ønske fra Eva Kjer Han-
sen (V).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, i hvilket omfang der arbejdes med effekt-
målinger og evidensbaseret dokumentation inden for hele ministeriets
ressort med en angivelse af, på hvilke områder effektmåling indgår som
en integreret del af opgaveløsningen, og på hvilke områder der ikke stilles
krav om effektmåling eller kontraktstyring.
Svar:
Erhvervs- og Vækstministeriet anvender i videst muligt omfang effektmål
i ministeriets løbende arbejde, idet effektmål her defineres som mål, der
har en direkte effekt for eksterne aktører (borgere og virksomheder) og
samfundet som helhed.
Konkret indgår der effektmål i ministeriets årlige arbejdsprogram og i de
resultatkontrakter, der indgås med styrelser og institutioner på minister-
området. Det opgøres årligt, hvorvidt målene er nået ved hjælp af bl.a.
evidensbaseret dokumentation.
Erhvervs- og Vækstministeriet arbejder overordnet med tre typer af mål i
ministerområdets arbejdsprogram og resultatkontrakter. Det drejer sig om
(i) faglige policymål, (ii) driftsmål og (iii) interne organisatoriske mål.
Faglige policymål
omhandler ministerområdets politiske udviklingsarbej-
de. Det kan ofte være svært at opstille effektmål for disse opgaver, som
kan være omskiftelige i karakter, indhold og omfang. Der opstilles typisk
aktivitets- og kvalitetsmål for det politiske arbejde, som er med til at un-
derstøtte Erhvervs- og Vækstministeriets positive effekter på samfundet
på sigt. For eksempel fremgår det af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
resultatkontrakt for 2014, at styrelsen skal udarbejde et beslutningsgrund-
lag, der opstiller forskellige modeller for implementering af ADR-
direktivet vedrørende forbrugerklager i dansk ret.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/2
Driftsmålene
er de primære effektmål for Erhvervs- og Vækstministeriet.
Disse fokuserer bl.a. på kortere sagsbehandlingstider og bedre tilsyn på
ministerområdet. I sin resultatkontrakt for 2014 har Søfartsstyrelsen f.eks.
et mål for nedbringelse af arbejdsulykker på skibe og tilbageholdelse af
danske skibe i udenlandske havne, mens Erhvervsstyrelsen har et mål for
reduktion af de administrative byrder for virksomhederne med ca. 50 mio.
kr.
Endelig er de
interne organisatoriske mål
typisk kvantificerbare og sigter
f.eks. mod bedre og mere effektiv ressourceanvendelse på ministerområ-
det. Disse fremgår af styrelsernes resultatkontrakter under betegnelsen
koncernfælles mål,
og omhandler i 2014 blandt andet reduktion af syge-
fravær og bedre økonomistyring. Disse mål har ikke en direkte effekt i
samfundet, men understøtter en effektiv koncernstyring i ministeriet.
Det bemærkes, at Erhvervs- og Vækstministeriets styrelser og tilknyttede
institutioner også i deres løbende arbejde fokuserer på styring via effekt-
mål og effektmålinger. Eksempelvis har Patent- og Varemærkestyrelsen
igangsat et arbejde med forskere fra Copenhagen Business School (CBS)
med henblik på at få bedre værkstøjer til at følge op på virksomheders
brug af såkaldte IPR-rettigheder (intellektuelle ejendomsrettigheder) og
disses økonomiske resultater. Sikkerhedsstyrelsen anvender i sit tilsyn
med produkter og informationskampagner en risikobaseret tilgang, hvor
antallet af ulykker er afgørende for kampagnernes omfang, målgruppe og
løbende opfølgning. Endelig har Erhvervsstyrelsen etableret et samarbej-
de med de seks regionale vækstfora om en række konkrete aktiviteter,
som kan styrke effektmålingen af den regionale EU-strukturfondsindsats
yderligere.