Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1527171_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Sagsnr.
2015 - 3412
Doknr.
229562
Dato
07-05-2015
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg har d. 29. april 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 202 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. 202:
Ministeren bedes redegøre for de punkter på dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet
(økonomi og finans) den 12. maj 2015, som er relevante for udvalgets
ressortområde.
Svar:
På dagsordenen for ECOFIN d. 12. maj 2015 har et punkt relevans for Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget: Kommissionens investeringsplan.
Kommissionens investeringsplan
Formandskabet ventes på ECOFIN at give en status for trilog-forhandlingerne med
Europa-Parlamentet om forslaget til en europæisk investeringsfond (EFSI), som er
indledt ultimo april.
Rådet og Europa-Parlamentet støtter begge generelt Kommissionens EFSI-forslag.
Der er dog flere punkter, hvor der er store forskelle mellem Rådets kompromis fra
ECOFIN d. 10. marts 2015 og Parlamentets holdning til EFSI-forslaget. Følgende
centrale punkter kan fremhæves.
Finansiering af EFSI:
Rådets kompromis fastholder Kommissionens forslag til finan-
siering. Det indebærer, at EU-garantien til EIB på 16 mia. euro understøttes ved, at
der overføres 8 mia. euro fra EU-budgettet til en EU-garantifond. De 8 mia. euro fi-
nansieres af programmerne Horizon 2020 (2,7 mia. euro) og Connecting Europa-
faciliteten (3,3 mia. euro) samt budgettets margin (2 mia. euro).
Parlamentet ønsker derimod ikke, at CEF og Horizon 2020 skal finansiere EFSI. Par-
lamentet foreslår ikke nogen konkret alternativ finansiering. Parlamentet foreslår i
stedet, at midlerne til EU-garantifonden findes som led i de årlige EU-
budgetforhandlinger.
Parlamentet foreslår også at finansiere EFSI ved at anvende mulige tilgængelige mid-
ler under den flerårige finansielle ramme 2014-20 (MFF). Der bør ifølge Parlamentet
særligt ses på muligheden for yderligere anvendelse af EU-budgettets margin og de
særlige fleksibilitetsinstrumenter, som kan anvendes til at finansiere udgifter, der ikke
kan finansieres inden for udgiftslofterne.
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om ministeren vil redegøre for de punkter på dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet den 12. maj 2015, som er relevante for udvalgets ressortområde, til økonomi- og indenrigsministeren
1527171_0002.png
Parlamentet foreslår desuden, at det ifm. den kommende midtvejsevaluering af
MFF’en senest i 2016, skal overvejes at kompensere de EU-budgetprogrammer, som
inden da bidrager til finansieringen af EFSI.
Europa-Parlamentets forslag om at anvende margin, fleksibilitetsinstrumenter samt
kompensere EU-budgetprogrammer vil alt andet lige medføre et øget dansk EU-
bidrag til finansiering af EFSI.
Ledelsen af EFSI:
Rådet og Parlamentet er enige om, at landene og andre tredjepar-
ter skal kunne bidrage direkte til EFSI, men at de ikke skal kunne opnå plads og
stemmer i EFSI’s bestyrelse.
Parlamentet ønsker at godkende EFSI’s investeringskomité og den administrerende
direktør. Investeringskomitéen skal godkende brug af EU-garantien for projekter, som
opfylder kriterierne for finansiering via EFSI. Den administrerende direktør skal vare-
tage den daglige ledelse af EFSI. Investeringskomitéen skal bestå af direktøren og
otte andre udvalgte medlemmer med erfaring inden for området. Rådets kompromis
indebærer bestemmelser vedr. politisk kontrol med EFSI, men lægger ikke op til, at
Parlamentet skal foretage en sådan godkendelse.
EFSI’s levetid:
Rådets kompromis lægger op til, at Rådet og Europa-Parlamentet ak-
tivt skal træffe en ny beslutning, hvis EFSI skal fortsætte efter juni 2020. Rådet ønsker
dermed som udgangspunkt ikke, at EFSI skal være en permanent konstruktion. Dette
adskiller sig fra Parlamentet holdning, som lægger op til evaluering af EFSI, men ikke
indebærer nogen udløbsdato.
Regeringen lægger vægt på, at der anvises konkret og robust finansiering af EFSI.
Det har betydning for i hvilket omfang private investorer vil kunne tiltrækkes, så det
ønskede investeringsomfang nås.
Regeringen kan ikke støtte Europa-Parlamentets forslag til finansiering af EFSI. Par-
lamentets forslag rejser tvivl om finansieringen af EFSI og overholdelsen af EU-
budgettets udgiftslofter. Desuden vil det bidrage til at komplicere i forvejen vanskelige
EU-budgetforhandlinger. Regeringen er også skeptisk over for, at finansieringen af
EFSI knyttes til midtvejsevalueringen af den nuværende flerårige finansielle ramme
(MFF).
Regeringen kan støtte en fastholdelse af Rådets kompromis, så Horizon 2020 og
Connecting Europa-faciliteten (CEF) bidrager til finansieringen af EFSI. Regeringen
mener dog, at programmerne er forbundet med stor EU-merværdi og havde derfor
gerne set en anden finansieringsmodel. Regeringen vil derfor gerne se på konkrete
alternative forslag til finansiering af EFSI inden for de nuværende budgetmæssige
rammer, hvis det måtte blive aktuelt. Parlamentets forslag i sin nuværende form vur-
deres imidlertid ikke at være nogen hensigtsmæssig løsning.
Regeringen lægger vægt på, at EFSI’s ledelsesmæssige strukturer og kriterier for
udvælgelse af projekter understøtter det overordnede sigte med EFSI. Inden for disse
rammer er regeringen indstillet på at nå til enighed med Parlamentet om disse emner.
Regeringen lægger vægt, at Rådet og Europa-Parlamentet efter en evaluering og et
evt. forslag fra Kommissionen om nogle få år aktivt skal beslutte, om EFSI skal fort-
sætte.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
2