Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Der er tale om et åbent samråd.
Erhvervs- Vækst- og Eksportudvalget udbeder sig besvarelse af følgende
spørgsmål:
Samrådsspørgsmål G (stillet d. 6. marts 2015)
Ministeren bedes give en status for regeringens Tysklandsstrategi, og de
officielle eksportfremstød i henholdsvis den nordlige og sydlige del af
Tyskland i 2015, og herunder redegøre for følgende:
a) Hvad er der opnået af resultater?
b) Hvad har der været af indsatser/ressourcer?
c) Hvilke aktiviteter er gennemført, og hvad har effekten været af disse?
d) Hvilke specifikke programmer er igangsat under eksportfremstødene og
hvem deltager?
e) Hvilke firmaer retter fremstødene sig mod, og gøres der en særlig indsats
overfor specifikke brancher og i forhold til små og mellemstore
virksomheder?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Andersen (V), Brian Mikkelsen
(KF), Hans Kristian Skibby (DF) og Joachim B. Olsen (LA).
1
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 200: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet den 28/4-15 om Tysklandsstrategien, til handels- og udviklingsministeren
1526663_0002.png
Samlet besvarelse:
Tak for indkaldelsen til samråd.
Tyskland er Danmarks suverænt største eksportmarked med stor
betydning for dansk vækst og beskæftigelse. Cirka 18 % af den
samlede danske vareeksport går til Tyskland. Det svarede til en
værdi på 110,5 milliarder kroner i 2014. Hertil skal lægges en
eksport af tjenesteydelser på 39 milliarder kroner. Fra 2013 – 2014
steg vareeksporten endvidere med ca. 8,5 %, så der er ikke tale om
et stagnerende marked til trods for dets i forvejen store størrelse.
Volumenhandlingsplanen for Tyskland afspejler vigtigheden af
det tyske marked – og sætter ind med en række tiltag for at
udnytte det store potentiale, der især kendetegner det sydlige
Tyskland. Handlingsplanen er blevet til i samarbejde med en lang
række ressortministerier, der alle bidrager til at fremme vækst- og
beskæftigelsesdagsordenen i Danmark. Som led i økonomisk
diplomati etableres myndighedssamarbejder inden for en række
sektorer, som kan udgøre en god platform for danske
kommercielle løsninger.
Tyskland er et af de markeder, hvor Udenrigsministeriet har flest
ansatte, der beskæftiger sig med eksportrådets ressort.
2
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 200: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet den 28/4-15 om Tysklandsstrategien, til handels- og udviklingsministeren
1526663_0003.png
Konsulatet i München, der beskæftiger sig med alle eksportrådets
indsatsområder (innovations- investerings- og eksportfremme), har
henover de sidste par år styrket eksportfremmeteamet med 2
medarbejdere. Den ene har fokus på udvikling af eksport indenfor
de kreative industrier [møbel og modesektoren]. Den anden
stilling har fokus på at indsamle og kommunikere viden om
markedsmuligheder i Tyskland - med ekstra fokus på Sydtyskland
samt på at formidle viden om danske kompetencer og løsninger til
potentielle tyske partnere.
Herudover har vi som følge af en stigende efterspørgsel fra dansk
erhvervsliv styrket indsatsen på vindenergisektoren i Hamborg.
Her er der indenfor det sidste år blevet ansat to specialiserede
medarbejdere,
der
skal
arbejde
at
forbedre
danske
leverandørers afsætningsmulighederne.
Der er stort fokus på Tyskland her det første halvår af 2015.
Erhvervs- vækst- og eksportudvalget var på besøg i München i
januar 2015. Jeg har deltaget i en velbesøgt konference om
Tyskland, og vi har officielt besøg af Kansler Merkel i dag.
Endelig er der i næste måned det officielle fremstød til Nord- og
Sydtyskland med Kronprinsparret i spidsen – så jeg synes, at
samrådet er perfekt timet og det kunne heller ikke have fået en
bedre ramme.
3
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 200: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet den 28/4-15 om Tysklandsstrategien, til handels- og udviklingsministeren
***
I slutningen af marts sidste år lancerede jeg regeringens
handlingsplan for Tyskland - som én ud af tre handlingsplaner for
Danmarks store volumenmarkeder [USA og Japan er de to øvrige
markeder]. Handlingsplanerne skal ses som led i vores ambition
om at sikre, at eksportfremmeindsatsen går på to ben. Samtidig
med at vi aktivt støtter dansk erhvervsliv, når det gælder om at få
bedre fodfæste på fremtidens vigtige og svære vækstmarkeder,
skal vi også være aktive, når det gælder om at fastholde og udvide
Danmarks muligheder på de store volumenmarkeder.
Og det danske eksportpotentiale i Tyskland er fortsat stort – især
når det kommer til Sydtyskland. Herudover er Tyskland, som
naboland, et marked som ofte er det første eksportmarked for
mange SMV’er. Derfor er der i handlingsplanen også en række
initiativer, der er målrettet mod det i Danmark meget store og - for
vækst og beskæftigelses- dagsordenen - vigtige SMV-segment.
Vi vil også fortsætte den stærke indsats på innovationsområdet.
Der gennemføres innovationsprojekter inden for sundhed, grøn
vækst og Information og Kommunikations Teknologi (IKT), der
sigter mod at etablere samarbejder mellem dansk og tysk
erhvervsliv, forskningsinstitutioner og offentlige aktører.
4
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 200: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet den 28/4-15 om Tysklandsstrategien, til handels- og udviklingsministeren
***
Jeg vil nu gennemgå nogle af fokusområderne i handlingsplanen.
Grøn vækst
Hvad angår grøn vækst, så er det lykkedes at skabe
opmærksomhed om danske løsninger og teknologier inden for
vedvarende energi og energieffektivitet.
Tyskland står over for en række store beslutninger og
investeringer i forbindelse med Energiewende, der er den tyske
regeringens strategi for et CO2 frit Tyskland i 2050. Med
udgangspunkt i det særlige initiativ om eksport af den danske
energi model, er det lykkedes at skabe tysk interesse især for
danske løsninger inden for fjernvarme, energieffektivitet og
vindenergi.
Særligt
samarbejdet
med
Baden
Württemberg,
Nordrhein
Westphalen og Hamborg ventes at understøtte dansk-tysk
samarbejde på energiområdet. På længere sigt forventer jeg, at
samarbejdet bliver omsat i konkrete projekter med inddragelse af
dansk viden og teknologi. Et foreløbigt resultat af samarbejdet er
indgåelsen af et Letter of Intent mellem Energistyrelsen og
myndighederne i Baden Württemberg.
5
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 200: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet den 28/4-15 om Tysklandsstrategien, til handels- og udviklingsministeren
Industrielle løsninger
I samarbejde med DI og Center for Underleverancer samlede vi 25
danske virksomheder til en stor fællesstand på verdens største
industrimesse, Industrial Supply i Hannover, der fandt sted for et
par uger siden. Samtidig er det planlagt, at messedeltagelsen
følges op af en ”Rundfahrt Deutschland”, hvor de deltagende
virksomheder og andre interesserede kan besøge udvalgte
organisationer og virksomheder inden for den tyske maskin- og
underleverandørindustri.
SMV’er
For at bistå virksomheder i at tilgå markedet for underleverancer,
har vi lanceret et særligt SMV-tilbud, den såkaldte ”Sub-
Unternehmer Paket”. Underleverandørpakken omfatter 150 timers
skræddersyet markedsrådgivning til en reduceret pris. Pakken blev
lanceret i efteråret 2014, og indtil nu er der etableret samarbejde
med fem virksomheder. I 2015 er der dialog med yderligere fem
virksomheder, der ønsker at benytte sig af pakken.
Herudover er det et minimums krav at 1/4 del af deltagerne på
fremstød er SMV’er. Men den faktiske andel af SMV’er er faktisk
langt højere – ca. 2/3 af virksomheder, der deltager på de mange
fremstød i Tyskland, har været SMV’er.
6
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 200: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet den 28/4-15 om Tysklandsstrategien, til handels- og udviklingsministeren
Design og arkitektur
Dansk design og arkitektur oplever i øjeblikket stor tysk interesse.
I efteråret 2014 lykkedes det at samle mere end 70 tyske arkitekter
til et arrangement om dansk arkitektur på den danske ambassade i
Berlin.
For et par måneder siden var Danmark det første partnerland
nogensinde under Munich Creative Business Week. Det gav
anledning
til
en
meget
stærk
promovering
af
danske
designkompetencer. I alt blev der gennemført 10 arrangementer,
hvor Danmark og dansk design var i fokus.
Fødevarer
Inden for fødevaresektoren, blev der i efteråret 2014 gennemført
en
matchmaking-tur
til
Bayern
med
fokus
danske
gourmetprodukter. Turen havde deltagelse af otte danske
virksomheder, som opnåede kendskab til markedsmuligheder og –
aktører i Sydtyskland.
Vi arbejder på at etablere en særlig hjemmeside om danske
fødevarer der skal lanceres i forbindelse med det officielle
fremstød i maj. Som optakt til det officielle fremstød i Tyskland
har vi også - sammen med Landbrug & Fødevarer og DI -
etableret
et
samarbejde
med
7
den
store
tyske
EDEKA
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 200: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet den 28/4-15 om Tysklandsstrategien, til handels- og udviklingsministeren
supermarkedskæde.
Det
har
givet
25
danske
fødevare-
virksomheder en unik mulighed for at præsentere deres produkter
for EDEKA’s indkøbere.
Sundhed
Tyskland står overfor en række udfordringer og reformer på
sundhedsområdet. Fra dansk side har vi haft fokus på at
promovere de områder, hvor Danmark har særlige kompetencer og
erfaringer at tilbyde. Det er inden for ældrepleje, sundheds IT og
mediko-teknologi.
I maj 2014 var Danmark for første gang partnerland på sundheds-
IT messen, conhIT. 20 danske virksomheder fra start-up til mere
etablerede virksomheder deltog. Også i år har Danmark deltaget
med en fællesstand på conhIT. I marts 2015 var der, som led i
handlingsplanen, arrangeret en delegationsrejse for ni danske
virksomheder til Sydtyskland med fokus på ældrepleje og
borgernærhed.
***
Som I kan høre, har der i medfør af handlingsplanen været
gennemført en lang række eksportfremstød inden for forskellige
områder. Lad mig nu sige lidt om det kommende officielle
8
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 200: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet den 28/4-15 om Tysklandsstrategien, til handels- og udviklingsministeren
eksportfremstød til Tyskland den 19.-21. maj, nærmere bestemt
Hamborg og München, med Kronprinsparret i spidsen.
Der er mere end 70 deltagende virksomheder. Der er lagt et
omfattende program, som er blevet sendt til udvalget sammen med
tilbuddet om at deltage. Det glæder mig, at Kim Andersen og
Thomas Jensen deltager. Fremstødet kommer til at foregå under
overskriften ”Dänisch Leben” – altså dansk livsstil - og
koncentrerer
sig
om
fire
sektorer:
sundhed,
design,
bæredygtighed og fødevarer.
Der er lagt et detaljeret program
for hvert af de 4 sektorspor med forskellige seminarer,
virksomhedsbesøg og netværksarrangementer.
***
Eksportfremmeindsatsen i Tyskland er blevet styrket i 2014 og
2015 (sammenlignet med 2012 og 2013). Via en omprioritering af
Udenrigsministeriets midler er der fundet ekstra midler til
finansiering af initiativerne i handlingsplanen. Herudover har vi
øget budgettet og afsat nye midler til specifikke programmer, så
både SMV- og fremstødsindsatserne er blevet styrket.
Mere end 1/3 af de eksportfremstød, vi støttede i 2014, foregik i
Tyskland. Der blev i 2014
gennemført
19 eksportfremstød og der
deltog i alt 348 virksomheder, hvor 2/3 var SMV’er. Der er
9
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 200: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir fra samrådet den 28/4-15 om Tysklandsstrategien, til handels- og udviklingsministeren
1526663_0010.png
generel høj tilfredshed med de eksportfremstød, vi giver tilskud
til, hvilket indikerer, at virksomhederne opnår konkrete resultater
ved at deltage i eksportfremstød på det tyske marked.
***
Siden lanceringen af handlingsplanen er der afholdt en række
aktiviteter, der skal styrke de kommercielle relationer mellem
Danmark og Tyskland. De fleste aktiviteter har haft til formål at
skabe opmærksomhed om og øge kendskabet til danske løsninger,
teknologier og produkter. Mit overordnede indtryk er, at
aktiviteterne har tjent disse formål. Det er endnu for tidligt at
drage
endelige
konklusioner
om
sammenhængen
mellem
handlingsplanen og eksporten til Tyskland.
Men det, vi på
nuværende tidspunkt kan sige, er, at der er skabt en markant øget
synlighed for danske løsninger og produkter. Det er min
vurdering, at indsatserne har bidraget positivt til den flotte
fremgang vi har set i dansk eksport til Tyskland.
10