Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Spørgsmål fra Erhvervs-, Vækst og Ek-
sportudvalget af 23. april 2015 til handels-
og udviklingsministeren. ERU alm. del –
spørgsmål 196 stillet af Karin Gaardsted
(S) på vegne af udvalget.
ERU alm. del spørgsmål 196:
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 23/4-2015 fra Håndværksrådet om SMV-venlig eksportfremme,
jf. ERU alm. del - bilag 216.
Svar:
Regeringen har stort fokus på eksport- og innovationsfremme for SMV’er. Det afspejles både i
regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati, hvor indsatsen for SMV’er har
en fremtrædende plads og i Eksportrådets SMV-politik, der skal sikre, at der skabes konkrete
resultater for den enkelte virksomhed.
Siden 2010 har SMV’ernes andel af Eksportrådets samlede aktiviteter været stigende. Ca. 80 pct.
af de virksomheder, der gør brug af Eksportrådets ydelser er SMV’er. Der er en generel meget
høj tilfredshed hos SMV’erne med den modtagne rådgivning og der kan noteres konkrete resul-
tater i form af øget eksport blandt de SMV’er, der har modtaget rådgivning af Eksportrådet.
Eksportrådets arbejde er i høj grad efterspørgselsdrevet. Dvs. at de ydelser, der tilbydes, og de
markeder hvor Eksportrådet opererer, er udvalgt på baggrund af virksomhedernes efterspørg-
sel. Samtidig er der stor fokus på værdiskabelse for virksomhederne. Eksportrådets incita-
mentsstruktur understøtter dette. Den løbende målretning af Eksportrådets indsatser sker
blandt andet i samarbejde med erhvervsorganisationerne, for ad den vej at udvikle og tilbyde
virksomhedstilpassede rådgivningsydelser.
Regeringens overordnede ambition om, at øge SMV’erne eksport og internationalisering, skal
nås ved blandt andet et styrket fokus på den indledende sektorrådgivning og eksportforberedel-
se. Med SMV-politikkens hovedelementer helhedstænkning, værdiskabelse og fleksibilitet ska-
bes et solidt grundlag for støtte til SMV’ernes eksport og internationalisering.
Konkret blev der med SMV-politikken etableret en række skræddersyede programmer målrettet
SMV’ers internationalisering, herunder eksportsparring med væksthusene og målrettede længe-
revarende forløb for den mere erfarne eksportør i Vitus-programmet. Hertil kommer tilbud fra
de lokale erhvervskontorer og andre offentlige aktører.