Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1532190_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
21. maj 2015
Besvarelse af spørgsmål 194 alm. del stillet af udvalget den 23. april
2015.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelserne af 18/3-15 og 22/4-15 fra
Jørn Astrup Hansen, Købehavn Ø om omdannede tidligere finansielle
virksomheder, jf. ERU alm. del – bilag 181 og 213.
Svar:
Jørn Astrup Hansens henvendelse vedrører Erhvervs- og Vækstministeri-
ets redegørelse om åbenhed i omdannede tidligere finansielle virksomhe-
der, som er oversendt til udvalget den 17. marts 2015.
Jørn Astrup Hansen kommenterer redegørelsens omtale af medlemmernes
økonomiske og forvaltningsmæssige rettigheder som ejere i Trygheds-
gruppen S.M.B.A. Desuden kommenteres Tryghedsgruppens historiske
selskabsretlige forhold. Endelig giver Jørn Astrup Hansen udtryk for, at
repræsentantskabets beslutninger på et møde den 18. marts 2015 om ud-
skillelse af Nordea-delen fra Tryghedsgruppen til en nystiftet selvstændig
forening, mulighed for bonusbetalinger til medlemmerne og ændring af
vedtægten, ikke vil tjene medlemmernes interesser.
Jeg vil undlade at kommentere den historiske organisationsudvikling i
Tryg eller i øvrigt de enkelte konkrete kommentarer til Tryghedsgruppens
interne dispositioner, som må håndteres af Tryghedsgruppens egne sty-
rende organer.
Vedrørende det principielle spørgsmål om medlemmernes ejerrettigheder
i de omdannede tidligere finansielle virksomheder, skal jeg henvise til
forarbejderne til lovforslaget (L 180, FT 2010-11), der indførte offentligt
tilsyn med disse særlige virksomheder. Det fremgår således af lovforsla-
gets almindelige bemærkninger, at ”Fraværet
af et egentligt offentligt
tilsyn med disse virksomheder kan være problematisk i forhold til, at de
ofte råder over betydelige formuer, hvor deltagerne samtidig har be-
grænset økonomisk incitament til at udøve aktivt ejerskab”.
Dette kan
skyldes, at virksomhederne har mange deltagere med en lille kapital inve-
steret i virksomheden, hvilket giver begrænsede muligheder for krav til
virksomheden og ledelsen.
De øvrige virksomheder, der er registreret efter lov om visse erhvervsdri-
vende virksomheder, er ikke omfattet af et offentligt tilsyn. I henhold til
bemærkningerne forudsættes deltagerne i disse øvrige virksomheder, ”at
gøre deres indflydelse gældende på samme vis, som tilfældet er på sel-
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om kommentar til henvendelserne af 18/3-15 og 22/4-15 fra Jørn Astrup Hansen, Købehavn Ø om omdannede tidligere finansielle virksomheder, til erhvervs- og vækstministeren
2/2
skabsområdet, hvor det er kapitalselskabets ejere, der udøver kontrol
med ledelsen og udpeger bestyrelsen på generalforsamlingen”.
Om de
omdannede tidligere finansielle virksomheder nævnes det endvidere i
bemærkningerne, at ”Deltagerne
er ejere, fordi de er brugere af det fi-
nansielle selskabs ydelser, og ikke fordi de er investorer og har interesser
afledt heraf”.
Det nævnes endvidere, at ”På
grund af deltagernes be-
grænsede økonomiske rettigheder kan disse virksomheder i nogle tilfælde
i meget høj grad i praksis sammenlignes med fonde”.
Det er på denne baggrund, at Folketinget fandt det nødvendigt at udforme
regler om et offentligt tilsyn med disse særlige virksomheder. Tilsynet
minder om det tilsyn, som Erhvervsstyrelsen allerede fører med de er-
hvervsdrivende fonde. På grund af de omdannede tidligere finansielle
virksomheders struktur, herunder særligt at deltagerne har ejerbeføjelser,
er tilsynet tilpasset disse forhold.
Det fremgår således af lovens forarbejder, at deltagerne i de omdannede
tidligere finansielle virksomheder er ejere af virksomhederne. Dette lig-
ger også til grund for min redegørelse til udvalget. Den enkelte virksom-
hed kan dog i sin vedtægt selv opstille regler for hvorledes og i hvilket
omfang, ejerrettighederne konkret kan udøves af deltagerne. Der er ikke
lovmæssige rammer herfor.
Det er samlet set mit indtryk, at deltagerne i de omdannede tidligere fi-
nansielle virksomheder er blevet mere aktive ved valg af nye medlemmer
til virksomhedernes styrende organer. Samtidig har disse virksomheder
også fået større fokus på åbenhed over for deltagerne om de interne for-
hold, hvilket min redegørelse fra marts i år også påviser. Begge dele er
udtryk for en meget positiv udvikling. Jeg ser derfor frem til, at virksom-
hederne sammen med ejerne fortsætter denne udvikling inden for de lov-
mæssige rammer for disse særlige virksomheder.
Med venlig hilsen
Henrik Sass Larsen