Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1532255_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
21. maj 2015
Besvarelse af spørgsmål 193 alm. del stillet af udvalget den 22. april
2015 efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke konsekvenser det vil have for kon-
kurrencesituationen at fjerne momsen for de sociale virksomheder, som
det foreslås i artiklen: ”Nyt forslag: Fjern momsen og få flere udsatte i
job”, bragt i Ugebrevet A4 onsdag den 22. april 2015.
Svar:
I den omtalte artikel i Ugebrevet A4 foreslås det at fjerne momsen for de
socialøkonomiske virksomheder i en periode for at hjælpe virksomheder-
ne i gang og få flere udsatte i job.
Det bemærkes, at det ikke muligt i henhold til momssystemdirektivet
generelt at fritage selskabsformen, socialøkonomisk virksomhed, for
moms, som det fremgår af svar på spørgsmål nr. 635 sendt til Skatteud-
valget, der ligeledes er stillet af Thomas Jensen (S).
Jeg kan dog oplyse, at en momsfritagelse vil påvirke konkurrencen på
markedet forskelligt alt efter, hvem der køber varer og ydelser fra virk-
somhederne, herunder om aftageren selv skal opkræve udgående moms.
Aftagerne kan opdeles i tre grupper: Forbrugere, momspligtige virksom-
heder og ikke-momspligtige virksomheder. Ved salg til forbrugere og
ikke-momspligtige virksomheder vil de socialøkonomiske virksomheder
opnå en konkurrencemæssig fordel. Det kan forvride konkurrencen over
for de øvrige private aktører på markedet, som ikke er momsfritaget. Der-
imod er de socialøkonomiske virksomheder stillet i en ringere konkurren-
cemæssig position i forhold til handel med momspligtige virksomheder.
Forbrugere
vil opleve billigere varer og tjenesteydelser fra socialøkono-
miske virksomheder i kraft af en momsfritagelse. Dette giver derfor de
socialøkonomiske virksomheder en direkte konkurrencemæssig fordel i
forhold til momspligtige virksomheder.
Momspligtige virksomheder
skal løbende udarbejde et momsregnskab,
hvor virksomheden trækker den indgående moms (købsmoms) fra den
udgående moms (salgsmoms), for dermed at kunne afregne den resteren-
de moms til staten. En momsfritagelse vil ikke give de socialøkonomiske
virksomheder en konkurrencemæssig fordel ved salg af varer til moms-
pligtige virksomheder, da disse virksomheder kan trække den indgående
moms fra i deres momsregnskab.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om, hvilke konsekvenser det vil have for konkurrencesituationen at fjerne momsen for de sociale virksomheder, som det foreslås i artiklen: Nyt forslag: Fjern momsen og få flere udsatte i job, bragt i Ugebrevet A4 onsdag den 22. april 2015, til erhvervs- og vækstministeren
2/2
Derudover vil det manglende momsregnskab hos de socialøkonomiske
virksomheder betyde at varer, der er købt af momspligtige virksomheder,
kun kan videresælges til andre momspligtige virksomheder til en pris, der
i realiteten er højere end markedsprisen, da den købende virksomhed ikke
vil kunne trække den indgående moms fra i eget momsregnskab.
Dette vil samlet set medføre, at de socialøkonomiske virksomheders varer
og tjenesteydelser taber konkurrenceevne i forbindelse med handel med
momspligtige virksomheder.
Ikke-momspligtige virksomheder
omfatter bl.a. forsikringsselskaber, ban-
ker, NGO’er samt en række offentlige institutioner. En ikke-momspligtig
virksomhed skal hverken opkræve udgående moms eller lave et moms-
regnskab. Dog skal en ikke-momspligtig virksomhed betale indgående
moms ved køb af varer og tjenesteydelser. En momsfritagelse af social-
økonomiske varer og ydelser vil dermed give de socialøkonomiske virk-
somheder samme konkurrencemæssig fordel som ved salg til forbrugere.
Med venlig hilsen
Henrik Sass Larsen