Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1517381_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
10. april 2015
Besvarelse af spørgsmål 176 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 19. marts 2015 efter ønske fra Steen Gade (SF).
Spørgsmål:
Hvordan har markedet for erhvervsobligationer udviklet sig siden gen-
nemførelsen af initiativerne i Vækstpakken fra 2013, herunder bedes
ministeren specielt redegøre for, hvordan det går med brug af repræsen-
tanter, obligationer baseret på en portefølje af erhvervsudlån samt små
og mellemstore virksomheders brug af erhvervsobligationer?
Svar:
Udstedelse af erhvervsobligationer indebærer, at en virksomhed finan-
sierer sig direkte på kapitalmarkedet i stedet for ved finansiering igen-
nem et lån i et kreditinstitut.
Det er generelt kun meget store virksomheder, der selv udsteder er-
hvervsobligationer. Det skyldes for det første, at der er en række udgif-
ter og en del administrativt arbejde forbundet med udstedelse af er-
hvervsobligationer. For det andet er investorsiden fortrinsvis interesseret
i at investere i relativt store udstedelser, da det er ressourcekrævende at
foretage de nødvendige vurderinger af den udstedende virksomheds
soliditet. Derudover øger udstedelsens størrelse som regel også omsæt-
teligheden af obligationen.
I perioden fra primo 2013 til medio 2014 lå danske virksomheders sam-
lede udstedelser af erhvervsobligationer stabilt omkring 175 mia. kr.
Gennem det seneste halve år har den udstedte mængde af obligationer
udvist en stigende tendens, jf. figur 1. Der er ikke muligt at opdele er-
hvervsobligationer på størrelsen af virksomhederne, der har udstedt
dem.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1517381_0002.png
2/3
Figur 1. Danske virksomheders samlede obligationsudstedelser fordelt
på valuta.
Mia. kr.
200
180
160
140
120
100
80
60
40
20
0
okt 13
okt 14
jan 13
jun 13
jan 14
jun 14
dec 13
maj 13
maj 14
sep 13
nov 13
sep 14
nov 14
mar 13
mar 14
dec 14
feb 13
feb 14
jan 15
jul 13
jul 14
Euro
Norske kroner
Dollar
Danske kroner
Pund
Øvrige
Kilde: Nationalbanken.
Der trådte nye regler i kraft 1. januar 2014, som giver mulighed for at
registrere en repræsentant (en trustee) på obligationsudstedelser, således
at repræsentanten kan fungere som kontaktpunkt mellem udsteder og
obligationsejerne. Repræsentanten får også en række andre muligheder,
f.eks. kan repræsentanten holde sikkerheder på vegne af obligations-
ejerne og repræsentere obligationsejerne i forbindelse med udsteders
misligholdelse eller konkurs.
Det fremgår af Finanstilsynets register over repræsentanter på obligati-
onsudstedelser, at der aktuelt er registret 23 udstedelser med en repræ-
sentant. Obligationsudstedelserne udgør samlet omkring 19,2 mia. kr.
som hovedsagligt er udstedt i euro og danske kroner, men også svenske
og norske kroner og amerikanske dollars. Heraf udgør omkring 5,9 mia.
kr. erhvervsobligationer fra danske virksomheder, fordelt på 11 obliga-
tionsudstedelser.
Endvidere blev der indført regler, som giver pengeinstitutter mulighed
for at lade en række lån m.v. til erhvervsvirksomheder indgå i en større
pulje, der sælges videre til en såkaldt berettiget enhed, som derefter ud-
steder obligationer med sikkerhed i pengestrømmene fra lån m.v. i pul-
jen. Det kaldes registerbaseret sekuritisering, idet overdragelsen af lån
m.v. sker ved, at disse indføres i et såkaldt refinansieringsregister, som
aug 14
aug 13
apr 13
apr 14
feb 15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/3
indeholder oplysninger om de enkelte lån. Herved opnår pengeinstituttet
en mulighed for at frigøre likviditet fra sin balance, således at der kan
ydes flere lån til de mindre virksomheder.
Pengeinstitutter skal ansøge om tilladelse hos Finanstilsynet til at opret-
te og føre et refinansieringsregister. Pengeinstitutter, der har opnået en
sådan tilladelse, fremgår af Finanstilsynets register over pengeinstitutter
med tilladelse til at oprette og drive et refinansieringsregister. Reglerne i
lov om finansiel virksomhed om refinansieringsregistre skal ses i sam-
menhæng med reglerne om repræsentanter på obligationsudstedelser i
lov om værdipapirhandel m.v.
Der er på nuværende tidspunkt ingen pengeinstitutter, som har søgt om
tilladelse til at oprette et sådant refinansieringsregister. Det skal ses i
lyset af de senere års rigelige likviditet i de europæiske pengemarkeder,
der har betydet, at det har været nemmere og billigere at skaffe funding
ad andre kanaler. Dette kan dog ændre sig over tid, idet det skal ses i
sammenhæng med den meget lempelige pengepolitik i Europa.