Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1519025_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
15. april 2015
Besvarelse af spørgsmål 175 alm. del stillet af udvalget den 18. marts
2015 efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål:
Med henvisning til artiklen "Populær andelsboligforening skal sælge sine
boliger til halv pris" i Jyllands-Posten den 14. marts 2015, anmodes mini-
steren om at redegøre for de gældende forældelsesregler i forbindelse med
klagesager omkring rådgiveransvar ved formidling af renteswap til an-
delsboligforeninger og herunder redegøre for, om ministeren vil overveje
at suspendere de gældende forældelsesfrister i en periode, således at de
ramte andelsboligforeninger kan rejse sager omkring dårlig rådgivning.
Svar:
Reglerne om forældelse af fordringer henhører under Justitsministeriets
ressort og fremgår nærmere af forældelsesloven, som finder anvendelse i
det omfang, at der ikke er fastsat særlige regler om forældelse i anden
lovgivning. Jeg kan oplyse, at der ikke er fastsat særlige regler i den fi-
nansielle lovgivning om andelsboligforeningers forældelsesfrister i for-
bindelse med rådgivning omkring renteswap-aftaler.
Justitsministeriet oplyser, at forældelsesloven ikke indeholder hjemmel
for justitsministeren til at suspendere forældelsesfrister. Justitsministeriet
har i øvrigt oplyst følgende om de gældende forældelsesregler:
”1. Dansk rets almindelige regler om forældelse af fordringer fremgår af
forældelsesloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1063 af 28. august 2013. Lo-
ven finder anvendelse i det omfang, der ikke er fastsat særlige regler om
forældelse af fordringer i anden lovgivning.
Virkningen af forældelse er, at fordringshaveren mister sin ret til at kræve
opfyldelse af fordringen.
Efter forældelsesloven gælder der som hovedregel en almindelig treårig
forældelsesfrist, jf. § 3, stk. 1, kombineret med en absolut 10-årig foræl-
delsesfrist, jf. § 3, stk. 3, nr. 4. 10-årsfristen sætter en øvre grænse for,
hvor længe forældelsesfristen kan være suspenderet, hvis der er grundlag
herfor, jf. pkt. 2 og 3 nedenfor.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om ministeren vil redegøre for de gældende forældelsesregler i forbindelse med klagesager omkring rådgiveransvar ved formidling af renteswap til andelsboligforeninger, til erhvervs- og vækstministeren
2/3
For visse fordringer gælder særlige forældelsesfrister. Forældelsesfristen
er således fem år for fordringer, som støttes på aftale om udførelse af ar-
bejde som led i et ansættelsesforhold jf. forældelseslovens § 4, stk. 1.
Forældelsesfristen er 10 år for bl.a. fordringer, hvis eksistens og størrelse
er anerkendt skriftligt eller fastslået ved forlig, dom, betalingspåkrav på-
tegnet af fogedretten eller anden bindende afgørelse, jf. forældelseslovens
§ 5, stk. 1, og 20 år for fordringer i henhold til indlån i pengeinstitutter el.
lign., herunder tilskrevne renter, jf. forældelseslovens § 7.
Forældelsesfristen regnes som udgangspunkt fra det tidligste tidspunkt,
hvor der kunne kræves betaling, jf. forældelseslovens § 2, stk. 1. Hvis
fordringshaveren var ubekendt med fordringen, regnes forældelsesfristen
dog først fra den dag, da fordringshaveren fik eller burde have fået kend-
skab hertil, jf. forældelseslovens § 3, stk. 2.
2.
I forældelsesloven er der endvidere fastsat regler om, hvornår forældel-
sesfristen afbrydes. Det vil bl.a. være tilfældet, hvis skyldneren erkender
sin gældsforpligtelse, jf. forældelseslovens § 15, eller hvis fordringshave-
ren foretager retslige skridt mod skyldneren med henblik på at erhverve
en dom eller anden bindende afgørelse, der fastslår fordringens eksistens
og størrelse, jf. forældelseslovens § 16, stk. 1.
Efter forældelseslovens §§ 17 og 18 er visse andre skridt fra fordringsha-
verens side også tillagt afbrydelsesvirkning. Det drejer sig om en række
situationer i forbindelse med bl.a. konkurs og rekonstruktion og indgivel-
se af anmodning om udlæg mv.
Når forældelsen er afbrudt af en af de ovennævnte grunde, vil der i stedet
begynde at løbe en ny forældelsesfrist, jf. forældelseslovens § 19, stk. 1.
Som udgangspunkt vil den nye forældelsesfrist have samme længde som
den afbrudte.
Tidspunktet for, hvornår den nye forældelsesfrist løber fra, er nærmere
reguleret i forældelseslovens § 19, stk. 2-6. Er forældelse f.eks. afbrudt
ved skyldnerens erkendelse af sin forpligtelse, regnes den nye frist fra
dagen for erkendelsen, jf. § 19, stk. 2, mens den nye frist i de tilfælde,
hvor forældelsen er afbrudt ved foretagelse af retslige skridt, regnes fra
den dag, da retsforlig indgås, dom afsiges, betalingspåkrav påtegnes af
fogedretten eller anden afgørelse træffes, jf. § 19, stk. 3.
3.
Forældelsesfristen kan endvidere afbrydes foreløbigt, således at der
gøres et ophold i fristen. Det vil bl.a. være tilfældet, hvis en fordringsha-
ver inden forældelsesfristens udløb har foretaget et retsligt skridt, der ikke
fører til forlig eller realitetsafgørelse, jf. forældelseslovens § 20, stk. 1.
Det vil endvidere være tilfælde, hvis der inden forældelsesfristens udløb
er anlagt en rets- eller voldgiftssag om grundlaget for fordringen, jf. for-
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om ministeren vil redegøre for de gældende forældelsesregler i forbindelse med klagesager omkring rådgiveransvar ved formidling af renteswap til andelsboligforeninger, til erhvervs- og vækstministeren
3/3
ældelseslovens § 21, stk. 1, eller hvis en sag om fordringens eksistens
eller størrelse – eller en sag som er afgørende herfor – er indbragt for en
administrativ myndighed, jf. forældelseslovens § 21, stk. 2. I sådanne
tilfælde vil forældelsen tidligst indtræde 1 år efter meddelelse af sagens
endelige afgørelse.
4.
Forældelsesloven indeholder ikke hjemmel for justitsministeren til at
suspendere forældelsesfrister.”
Jeg kan endvidere oplyse, at under Erhvervs- og Vækstministeriets ressort
gælder særlige regler om investorbeskyttelse ved værdipapirhandel, som
er relevante for rådgivning i forbindelse med, at andelsboligforeninger
indgår aftale om en renteswap, uanset om dette sker i forbindelse med
optagelse af et lån.
Reglerne medfører, at en andelsboligforening skal have den samme råd-
givning som en almindelig forbruger. Pengeinstitutterne skal derfor som
minimum foretage en hensigtsmæssighedstest og i forbindelse hermed
anmode andelsboligforeningen om at oplyse om sit kendskab til og erfa-
ring med renteswaps. På baggrund af oplysningerne skal pengeinstituttet
vurdere, om en renteswap-aftale er hensigtsmæssig for andelsboligfor-
eningen. Pengeinstituttet skal dermed sikre sig, at andelsboligforeningen
forstår de risici, som er forbundet med at indgå en renteswap-aftale. Hvis
ikke det er tilfældet, skal pengeinstituttet oplyse andelsboligforeningen
om, at en renteswap-aftale ikke er hensigtsmæssig for foreningen.
Hvis rådgivningsreglerne ikke er fulgt, og andelsboligforeningen lider
tab, vil andelsboligforeningen – efter omstændighederne – kunne få er-
statning fra pengeinstituttet efter dansk rets almindelige regler. Et sådan
krav kan forfølges ved, at andelsboligforeningen klager til pengeinstitut-
ankenævnet eller indbringer en sag for domstolene.
Hvis andelsboligforeningen mener at have et krav mod pengeinstituttet
kan parterne indgå aftale om suspension af forældelsesfristen, mens sagen
undersøges nærmere. Hvis pengeinstituttet ikke vil indgå en aftale med
andelsboligforeningen om suspension af forældelsesfristen, kan andelsbo-
ligforeningen eventuelt indgive en klage til Pengeinstitutankenævnet eller
anlægge en retssag. Forældelsesfristen afbrydes derved.