Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1516337_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
8. april 2015
Besvarelse af spørgsmål 173 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- Ek-
sportudvalg den 17. marts 2015.
Spørgsmål:
Vil ministeren oplyse, hvad effekterne forventes at ville være ved at af-
sætte en pulje på 50 mio. kr. til markedsføring af Danmark som turistde-
stination? Ministeren bedes angive den umiddelbare provenueffekt, pro-
venueffekten efter tilbageløb og provenueffekten efter adfærd og tilbage-
løb.
Svar:
Det er vanskeligt at opgøre effekterne af en pulje til markedsføring af
Danmark som turistdestination, da det i stor grad afhænger af, hvor og
hvordan midlerne anvendes.
Det er i besvarelsen antaget, at der er tale om en ekstraordinær pulje på 50
mio. kr., der skal finansieres inden for eksisterende rammer.
Markedsføringspuljen vil formentlig anvendes til en række markedsfø-
ringskampagner i udlandet. Dermed vurderes det automatiske tilbageløb
gennem moms og afgifter af kampagnerne at være begrænset.
En markedsføringspulje kan imidlertid være med til at tiltrække flere
udenlandske turister til Danmark, hvilket kan føre til et øget forbrug af
danske varer og tjenester, og dermed øge provenuet fra moms og afgifter.
Ifølge VisitDenmarks beregninger vil en ekstraordinær markedsførings-
pulje på 50 mio. kr. betyde, at der kan komme op til 1,7 mio. flere uden-
landske overnatninger til Danmark.
Der vil dog altid være en vis usikkerhed forbundet med præcist at opgøre
effekten af specifikke kampagner, ligesom en eventuel effekt af en en-
gangsindsats må forventes at aftage over tid.
Endelig bemærkes det, at hvis puljen tages fra eksisterende rammer, kan
der være en negativ effekt af finansieringsbortfaldet fra andre erhvervsini-
tiativer.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk