Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1516361_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
8. april 2015
Besvarelse af spørgsmål 168 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 13. marts 2015 efter ønske fra Pia Adelsteen
(DF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes fremskaffe analyser el. lign. om de effekter, som udbre-
delsen af de såkaldte hypermarkeder og storcentre har haft for detailhan-
delen i lande som Sverige, Norge og USA.
Svar:
Jeg har bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen undersøge, hvilke ana-
lyser og lign. vedrørende udbredelsen af hypermarkeder og storcentre i
lande som Sverige, Norge og USA, der findes på området.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har oplyst, at styrelsen ikke løbende
indsamler analyser og rapporter vedrørende effekter af hypermarkeder og
storcentre, hvorfor der kan være andre end de nedenfor oplyste analyser,
der vedrører effekter af hypermarkeder og storcentre.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har derudover oplyst følgende, hvil-
ket jeg henholder mig til:
”Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen offentliggjorde i april 2014 rappor-
ten ”Fremtidens Detailhandel”. Styrelsen vurderede i rapporten, at kon-
kurrencen og produktiviteten i detailhandlen kunne øges, hvis planlovens
bestemmelser om placering og størrelse af nye butikker i Danmark blev
lempet, og at det ville være hensigtsmæssigt at overveje fordele og ulem-
per ved at lempe bestemmelserne i erhvervslejeloven. Styrelsen aner-
kendte dog også, at andre politiske hensyn kunne veje tungere.
Styrelsen undersøgte i forbindelse med udarbejdelsen af analysen rappor-
ter og analyser om effekterne af hypermarkeder og storcentre, som var
tilgængelige på daværende tidspunkt. Styrelsen henviser således til føl-
gende rapporter og analyser:
-
Cheshire, P. C.,
Evaluating the effects of planning policies on the
retail sector: or do town centre first policies deliver the goods?
SERC Discussion Paper 66, 2011.
Analysen viser, at den britiske ’town-centre-first’-politik, der
gjorde det vanskeligere at åbne store butikker uden for bymidter-
ne, har dæmpet produktivitetsudviklingen i Storbritannien.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/4
-
Forfás,
Review of the Economic Impact of the Retail Cap – Report
prepared for the Departments of Enterprise, Jobs and Innovation
and Evironment, Community and Local Government,
april 2011.
I rapporten undersøges konkurrence- og priseffekten af at lempe
den irske planlov. Denne rapport er bl.a. baseret på ældre analyser
af sammenhængen mellem omkostningsniveau og butiksstørrelse.
Rapporten bemærker, at stordriftsfordelene må forventes at aftage
i takt med stigende størrelse, men der vurderes stadig at være et
vist spillerum for produktivitetsgevinster i Irland. Det anbefales
således i rapporten at lempe den irske planlov markant i Dublin og
de større byer, som følge af stordriftsfordelene ved større butiks-
formater, mens lempelserne skal være mindre uden for de store
byer.
Orth, F. M.,
Productivity dynamics and the role of ”big-box” en-
trants in retailing,
IFN arbejdspapir nr. 898, 2012.
Analysen viser, at lempelsen af den svenske planlov blev fulgt af
en markant forøgelse af detailbranchens produktivitet pga. ind-
træden af nye, store aktører. Disse er ikke blot mere produktive
end de butikker, der træder ud af markedet, de tilskynder også de
tilbageværende butikker til at effektivisere.
Schivardi & Vivano,
Entry Barriers in Retail Trade,
Economic
Journal Vol. 121, nr. 551, 2010.
Studiet viser, at i de regioner, hvor reguleringen via restriktive
størrelsesbegrænsninger gør det sværere at etablere store butikker,
er produktiviteten lavere og profitmarginen højere, hvilket giver
højere forbrugerpriser.
Et studie foretaget af BIPE på vegne af E. Leclerc, E. Leclerc
communiqué de presse, 4. juni 2008.
Der er tale om en fransk undersøgelse, som viser, at prisniveauet i
de franske byer, hvor der er etableret hypermarkeder, er faldet i
forhold til byer, hvor der ikke er nogen hypermarkeder.
Basker, E.,
The Causes and Consequences of Walmart's Growth.
Journal of economic perspectives, s. 177-198, 2007.
Analysen viser, at den høje produktivitetsvækst i den amerikanske
detailhandel bl.a. kan kobles sammen med indtræden af store
WalMart-butikker.
Ghemawat, Pankaj,
”The price is right”,
New York Times, 3. au-
gust 2005.
Artiklen peger på, at priserne er faldet i de områder i USA, hvor
WalMart har åbnet nye butikker.
Nordic Food Markets – a taste for competition,
november 2005.
Rapporten er udarbejdet af en arbejdsgruppe bestående af repræ-
-
-
-
-
-
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516361_0003.png
3/4
sentanter fra konkurrencemyndighederne i de nordiske lande, her-
under den danske Konkurrence- og Forbrugerstyrelse (dengang
Konkurrencestyrelsen). Formålet med rapporten var at identifice-
re, analysere og foreslå løsning på konkurrenceproblemerne på det
nordiske fødevaremarked. Resultaterne af undersøgelsen tyder
bl.a. på, at lande med relativt mange hypermarkeder generelt hav-
de et større sortiment end lande med relativt få hypermarkeder.
Rapporten er tilgængelig på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
hjemmeside (www.kfst.dk).
-
Pedersen, Per Egil,
Når IKEA kommer til by’n – en gjennomgang
av forskningslitteraturen om ”big box” etableringer,
Skriftserien
fra Høgskolen i Buskerud og Vestfold nr. 1/2014.
Der er tale om en norsk analyse, som systematisk gennemgår og
rapporterer 46 artikler om de såkaldte ”big box”-effekter, særligt
analyser af WalMart-etableringer i USA. Resultaterne af analysen
indikerer, at ”big box”-etableringer reducerer priserne på varer i
de kategorier, hvor de etablerer sig.
Styrelsen gør desuden opmærksom på, at Produktivitetskommissionen i
Analyserapport 2,
Konkurrence, Internationalisering og Regulering,
fra
2013 henviser til flere kilder, der behandler spørgsmålet om effekten af
hypermarkeder/storcentre. Produktivitetskommissionen henviser ud over
flere af ovenstående kilder således også til følgende kilder i relation til
spørgsmålet om effekten af hypermarkeder/storcentre:
-
Gordon, R. J.,
Why was Europe Left at the Station When Ameri-
ca's Productivity Locomotive Departed?
National Bureau of Eco-
nomic Research, No. w10661, 2004.
Analysen peger på indtræden af de amerikanske big-box formater
som årsagen til den markante forskel i produktivitetsvæksten mel-
lem USA og Europa.
Haskel, J., & Sadun, R.,
Regulation and UK Retailing Productivi-
ty: Evidence from Microdata.
Economica, 79, s. 425-448, 2012.
Analysen viser, at en lovændring i Storbritannien i 1996, der gjor-
de det vanskeligere at åbne store butikker uden for bymidterne
førte til en begrænsning i størrelsen for nye butikker, hvilket med-
førte en svagere produktivitetsvækst.
Griffith, R., & Harmgart, H.,
Supermarkets and Planning Regula-
tion,
CEPR Discussion Papers 6713, 2008.
Baseret på britiske data finder analysen, at en mere streng planlov
medfører højere forbrugerpriser.
Foster, L., Haltiwanger, J. D., & Krizan, C. J.,
Market Selection,
Reallocation, and Restructuring in the U.S. Retail Trade Sector in
the 1990s,
The Review of Economics and Statistics 88.4, s. 748-
-
-
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/4
758, 2006.
Analysen peger på, at en stor drivkraft bag effektiviseringer i de
amerikanske detailvirksomheder har været implementeringen af
it-løsninger, og at denne implementering er lettere for større bu-
tikker og butikskæder, da der ofte er en række faste etablerings-
omkostninger og nødvendige omorganiseringer forbundet med at
implementere it-løsninger.”