Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1513988_0001.png
27. marts 2015
ERHVERVSSTY RELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf.
35 29 10 00
35 29 10 01
Redegørelse til brug for besvarelse af spørgsmål 162 stillet af Er-
hvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 6. marts 2015 efter ønske fra
ikkemedlem (MFU) Thomas Danielsen (V).
Alle godkendte revisionsvirksomheder er underlagt lovpligtig kvalitets-
kontrol, som udføres af Revisortilsynet, jf. revisorlovens (RL) § 29, stk.
1. Kvalitetskontrollen skal udføres med højst 6 års mellemrum. I revisi-
onsvirksomheder, der reviderer virksomheder af offentlig interesse skal
kvalitetskontrollen dog udføres med højst 3 års mellemrum, jf. RL § 29,
stk. 3. Udgifterne til kvalitetskontrollen afholdes af den revisionsvirk-
somhed, der er blevet kvalitetskontrolleret, jf. § 34, stk. 5.
Der er pt. 1.641 godkendte revisionsvirksomheder i Danmark, heraf 15
revisionsvirksomheder, der reviderer virksomheder af offentlig interesse.
Kvalitetskontrollen af den enkelte revisionsvirksomhed udføres af kvali-
tetskontrollanter (praktiserende revisorer), som er godkendt af Revisortil-
synet. Fra og med 1. januar 2013 er kvalitetskontrollen af revisionsvirk-
somheder, der reviderer virksomheder af offentlig interesse blevet udført
af kvalitetskontrollanter, der er ansat i Erhvervsstyrelsen.
I perioden 2004-2008 har Revisortilsynet ikke viden om prisen på kvali-
tetskontroller, hvorfor perioden er udeholdt af redegørelsen. Kvalitets-
kontrollen blev gennemført i henhold til den tidligere revisorlov. Revisi-
onsvirksomheder valgte selv kvalitetskontrollant og indgik selv aftale
med kvalitetskontrollanten om pris mv.
I perioden 2009-2014 er kvalitetskontrollen blevet gennemført i henhold
til den nuværende revisorlov. Det er Revisortilsynet, der udpeger den
kvalitetskontrollant, der skal kvalitetskontrollere revisionsvirksomheden.
I perioden 2009-2012 er samtlige kvalitetskontroller blevet foretaget af
eksterne kvalitetskontrollanter, som alle er praktiserende revisorer.
Ved udførelse af en kvalitetskontrol må en kvalitetskontrollant opkræve
en timepris, der er på niveau med den timepris, som den pågældende
sædvanligvis tager, når vedkommende udfører erklæringsopgaver med
sikkerhed i henhold til RL § 1, stk. 2. Kvalitetskontrollantens timepris må
Fax
CVR-nr 10 15 08 17
E-post [email protected]
www.erst.dk
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: MFU spm. om prisudviklingen for den lovpligtige kvalitetskontrol af revisionsvirksomheder for perioden 2004 til 2014, til erhvervs- og vækstministeren
1513988_0002.png
2/4
dog ikke overstige 1.400 kr. Dette maksimum har været gældende siden
2009. I perioden 2009-2012 har timeprisen for en kvalitetskontrol af revi-
sionsvirksomheder, der reviderer virksomheder af offentlig interesse ikke
måtte overstige 2.000 kr. Som følge af lovændringen i 2013, hvorefter
kvalitetskontrollen af revisionsvirksomheder, der reviderer virksomheder
af offentlig interesse, skal udføres af ansatte i Erhvervsstyrelsen, blev be-
talingen for disse kvalitetskontroller ligeledes ændret. Timeprisen blev i
denne forbindelse sat ned til 950 kr.
Forud for gennemførelsen af en kvalitetskontrol godkender Revisortilsy-
net kvalitetskontrollantens timepris, samt det forventede timetal for udfø-
relse af kvalitetskontrollen. Det forventede timeantal anslås under forud-
sætning af, at der ikke konstateres fejl eller mangler ved kvalitetskontrol-
len.
Efter afslutningen af kvalitetskontrollen indsender kvalitetskontrollanten
en erklæring til Revisortilsynet, hvor det blandt andet fremgår om kon-
trollanten har haft anmærkninger i forbindelse med kontrollen.
Nedenstående graf viser, hvad der er faktureret i alt til de kontrollerede
revisionsvirksomheder i hvert af kontrolårene 2009-2014. Tallene er ikke
udtryk for en udvikling i priser, da der ikke udtages lige mange revisions-
virksomheder til kontrol hvert år, og idet der er stor forskel på størrelsen
af de kontrollerede revisionsvirksomheder. Eksempelvis har 2010-
kontrolåret omfattet flere af de største revisionsvirksomheder i Danmark,
hvorfor det samlede fakturerede beløb er større i 2010 end i de øvrige
kontrolår.
Faktureret for den lovpligtige kvalitetskontrol - i alt pr.
kontrolår
Antal
300
265
250
200
150
100
50
0
2009
2010
2011
2012
2013
2014
127
139
179
178
157
Kr.
20.000.000
18.000.000
16.000.000
14.000.000
12.000.000
10.000.000
8.000.000
6.000.000
4.000.000
2.000.000
0
Antal
kontrollerede
revisionsvirks
omheder
Faktureret i
alt
Fra 2010-kontrollen blev der indført mere detaljerede krav til gennemfø-
relse af kvalitetskontrollen, herunder krav om, at der udtages flere enkelt-
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: MFU spm. om prisudviklingen for den lovpligtige kvalitetskontrol af revisionsvirksomheder for perioden 2004 til 2014, til erhvervs- og vækstministeren
1513988_0003.png
3/4
sager til kontrol pr. revisor, hvis der konstateres fejl. Derudover blev der
fra 2010 indført fokusområder ved udtagelse af enkeltsager til kontrol.
I opgørelsen af det fakturerede pr. kontrolår indgår den direkte medgåede
tid pr. kvalitetskontrollant og øvrige deltagere i kontrolopgaven, timer
anvendt på transport og udlæg efter regning.
1
Grafen nedenfor viser udviklingen i den gennemsnitlige fakturering i pe-
rioden 2012-2014
2
til en revisionsvirksomhed, opdelt på kvalitetskontrol-
ler, hvor kvalitetskontrollanterne har afgivet erklæringer uden anmærk-
ninger og erklæringer med anmærkninger.
Fakturaer for kvalitetskontrollen af revisionsvirksomheder, der reviderer
virksomheder af offentlig interesse, er ikke medtaget i nedenstående op-
gørelse, de ikke er sammenlignelige, hverken med hensyn til størrelse el-
ler omfang. I opgørelsen indgår direkte medgåede tid pr. kvalitetskontrol-
lant og øvrige deltagere i kontrolopgaven. Timer anvendt på transport og
udlæg efter regning indgår ikke.
Kr.
60.000
Udvikling i gennemsnitlig fakturering for
kvalitetskontrol af revisionsvirksomheder, der ikke
reviderer virksomheder af offentlig interesse
56.083
50.000
40.000
36.092
30.000
20.000
23.351
10.000
-
2012
2013
2014
16.906
29.897
16.425
Kontrol med
anmærkninger
Kontrol uden
anmærkninger
For 2014-kontrollen er 59 fakturaer endnu ikke modtaget, og for 2013-
kontrollen mangler fortsat 7 fakturaer. Det forventes, at den gennemsnit-
lige fakturastørrelse for kvalitetskontrol med anmærkninger for 2014-
kontrollen bliver højere end grafen viser, da de erklæringer og dermed
fakturaer, der modtages sent, sædvanligvis indeholder anmærkninger.
1 Opgørelsen af timer anvendt på transport og udlæg efter regning har i nogle kontrolår været faktureret direkte til den kontrollerede
revisionsvirksomhed, mens disse omkostninger i andre kontrolår er fordelt forholdsmæssigt mellem de kontrollerede revisionsvirk-
somheder på grundlag af antallet af tilknyttede revisorer. Puljeomkostninger i de år, hvor disse har været administreret efter forskellige
regler er tillagt for at ensarte udgifterne år for år.
2 Perioden omfatter udelukkende 2012-2014, da data for tidligere år ikke foreligger i en form, der umiddelbart muliggør samme form
for bearbejdning.
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: MFU spm. om prisudviklingen for den lovpligtige kvalitetskontrol af revisionsvirksomheder for perioden 2004 til 2014, til erhvervs- og vækstministeren
4/4
Som det ses af grafen har den gennemsnitlige faktura for en kvalitetskon-
trol uden anmærkninger i perioden 2012-2014 været hhv. 23.351 kr.,
16.906 kr. og 16.425 kr. Den gennemsnitlige faktura for en kvalitetskon-
trol med anmærkninger har været hhv. 36.092 kr., 56.083 kr. og 29.897
kr. i perioden.