Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1505045_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Sagsnr.
2015 - 1791
Doknr.
216066
Dato
10-03-2015
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg har d. 4. marts 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 161 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. 161:
Ministeren bedes give udvalget en skriftlig orientering om de relevante dagsordens-
punkter forud for det kommende rådsmøde (økonomi og finans) den10/3-15.
Svar:
På dagsordenen for ECOFIN d. 10. marts 2015 har to punkter relevans for Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget: Kommissionens investeringsplan og implementeringen af
det styrkede banksamarbejde.
Kommissionens investeringsplan
Der ventes enighed om forslaget til en ny europæisk investeringsfond (EFSI) på
ECOFIN. Der forventes ingen større udeståender. Herefter vil forhandlingerne med
Europa-Parlamentet blive indledt. Der arbejdes på, at EFSI er operativ medio i år.
Sigtet med EFSI er at nå mindst 315 mia. euro i nye investeringer i EU i perioden
2015-17 via garantier på 21 mia. euro fra EU-budgettet og EIB, der skal sikre kapital
fra private investorer.
EU-landene og andre tredjeparter kan yde direkte bidrag til EFSI. Kompromisforslaget
fastslår (i modsætning til Kommissionens forslag), at landene og tredjeparter ikke vil
kunne opnå plads og stemmer i EFSI’s bestyrelse i kraft af eventuelle bidrag. Kommis-
sionen og EIB vil få pladser i bestyrelsen svarende til hhv. bidraget fra EU-budgettet
og EIB. Bestyrelsen skal træffe beslutninger med konsensus.
Kriterierne for udvælgelse af projekter under EFSI indebærer, at projekterne skal være
i overensstemmelse med EU’s politikker, og være økonomisk og teknisk holdbare.
Projekterne skal være ’supplerende’, dvs. EFSI skal løse markedsfejl og understøtte
investeringer, som generelt har større risiko end dem, som EIB normalt finansierer.
EFSI-projekter skal også i videst muligt omfang mobilisere privat kapital. Projekter skal
udvælges uafhængigt af geografisk placering.
EFSI skal fremme investeringer indenfor 1) infrastruktur, herunder transportinfrastruk-
tur, 2) forskning, udvikling og innovation, 3) uddannelse, sundhed og informations- og
kommunikationsteknologi, 4) energi, samt 5) fremme virksomheders adgang til finan-
siering.
Kommissionen foreslår, at 8 mia. euro til understøttelse af EU-garantien finansieres
via midler fra EU-budgetprogrammerne Horizon 2020 (2,7 mia. euro) og Connecting
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505045_0002.png
Europa-faciliteten (3,3 mia. euro) samt EU-budgettets margin (2 mia. euro). Kompro-
misforslaget fastholder Kommissionens finansieringsforslag. Der har været klar støtte
til det fra et flertal af landene.
Finansieringen af EFSI indebærer en reduktion i midler fra Horizon 2020 og Connec-
ting Europe-faciliteten, der kan føre til færre EU-tilskud til danske forsknings- og infra-
strukturprojekter, som typisk modtager støtte fra disse to programmer. Man kan ikke
udlede om og i givet fald i hvilket omfang finansieringsforslaget potentielt vil påvirke
danske projekter, eller i hvilket omfang EFSI vil være relevant i forhold til danske pro-
jekter.
Kommissionens forslag lagde op til, at EFSI skulle være en permanent facilitet, men
kompromisforslaget lægger op til, at Rådet og Europa-Parlamentet aktivt skal træffe
en ny beslutning, hvis EFSI skal fortsætte efter juni 2020.
Nogle bestemmelser vedr. EFSI foreslås præciseret i en EFSI-aftale mellem Kommis-
sionen og EIB. Sammenlignet med Kommissionens forslag præciserer og afgrænser
kompromisforslaget i højere grad de bestemmelser, som skal indeholdes i EFSI-
aftalen.
Udover EFSI indebærer kompromisforslaget også etablering af et investeringsrådgiv-
ningsorgan (EIAH) i EIB samt en portefølje af investeringsprojekter på EU-niveau til
generel information for investorer om projekter (en ’projektdatabase’).
EU-landene ventes generelt at kunne støtte kompromisforslaget.
Regeringen kan støtte den enighed i Rådet, der kan opnås på grundlag af kompromis-
forslaget, som imødekommer en række væsentlige danske prioriteter.
Regeringen støtter kriterierne for udvælgelse af projekter under EFSI. Det er centralt,
at kompromisforslaget lægger op til, at risiko og afkast ift. projekter under EFSI følges
ad, også når det gælder offentlige midler. Det er også centralt, at der er fokus på pri-
vate investeringer.
Regeringen støtter desuden, at EU-landene og andre tredjeparter har mulighed for at
yde direkte bidrag til EFSI, men ikke har mulighed for herved at opnå plads i EFSI’s
bestyrelse. Det er mest hensigtsmæssigt, at det er alene er Kommissionen og EIB,
som sidder i EFSI’s bestyrelse.
Regeringen kan acceptere kompromisforslaget om, at Horizon 2020 og Connecting
Europe-faciliteten bidrager til finansieringen af EFSI, givet den klare støtte hos et fler-
tal af landene hertil. Regeringen havde gerne set en anden finansieringsmodel og har
arbejdet for justeringer heri. Det gælder bl.a. at begrænse overførslen af midler til
finansielle instrumenter i Connecting Europe-faciliteten, som i nogen grad er imøde-
kommet, men ikke fuldt.
Regeringen støtter, at det aktivt skal besluttes af Rådet og Europa-Parlamentet, om
EFSI skal fortsætte efter juni 2020.
Implementering af det styrkede banksamarbejde
Der planlægges en kort orientering om status for iværksættelsen af det styrkede
banksamarbejde. Der er ikke lagt op til substansdrøftelser eller beslutninger.
Den nye formand for den fælles afviklingsinstans, Elke König (tidligere formand i det
tyske forbundsfinanstilsyn), ventes at give en status for arbejdet med at etablere afvik-
lingsinstansen. Afviklingsinstansen vil først skulle påtage sig sine fulde opgaver fra og
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505045_0003.png
med 1. januar 2016. Indtil da vil organisation og planlægning af krisehåndtering blive
udviklet.
Det er muligt, Kommissionen vil give en status for national implementering af direktivet
om genopretning og afvikling af nødlidende kreditinstitutter (BRRD). BRRD gælder
alle EU28-lande både inden for og uden for banksamarbejdet.
National implementering af BRRD i de deltagende lande er samtidig en forudsætning
for den fælles afviklingsinstans’ arbejde. Implementering af BRRD skaber således
grundlaget for at etablere nationale afviklingsfonde og nationale afviklingsmyndighe-
der, som skal indgå i den fælles afviklingsfond og den fælles afviklingsinstans inden
for banksamarbejdet for de deltagende lande.
Kravet var egentlig implementering af BRRD fra 1. januar i år, men kun få lande har
kunnet nå denne relativt stramme deadline.
Kommissionen vil evt. også give en status for national ratifikation af den mellemstats-
lige aftale om den fælles afviklingsfond, som er nødvendig for at den fælles fond kan
etableres pr. 1. januar 2016.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
3