Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1514481_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst og Eksportudvalg
Christiansborg
Finansministeren
29. marts 2015
Svar på spørgsmål 159 pr. 3 marts 2015 (Erhvervs- Vækst- og
Eksportudvalget alm. del.) stillet efter ønske fra Hans Kristian
Skibby (DF)
Spørgsmål 159
Med henvisning til anonymiseret henvendelse omdelt på alm. del - bilag 163,
bedes ministeren besvare følgende spørgsmål
a) Hvad vil ministeren gøre for at effektivisere og sikre, at der ikke sker fejl i
forbindelse med afsendelse/modtagelse af breve i e-boks?
b) Hvordan forholder ministeren sig til, at mange virksomheder er utilfredse
med, at de er blevet tvunget til at benytte e-boks, men at det ikke virker?
c) Kan ministeren oplyse, hvor mange virksomheder der har problemer med
ulæste breve, som de har liggende i e-boks?
Svar
Da Digital Post hører under Digitaliseringsstyrelsens ansvar, har jeg rådført mig
med Digitaliseringsstyrelsen i besvarelsen af spørgsmålene.
Ad a)
Meddelelser fremsendes altid til det personnummer, som myndigheden har
angivet. Det er efter Digitaliseringsstyrelsens oplysninger aldrig sket, at en
meddelelse er blevet fremsendt til en anden modtager end angivet af
myndigheden.
Ligesom det kan ske med fysisk post, har der gennem tiden været sager, hvor
Digital Post-meddelelser fra offentlige myndigheder, har været sendt til en forkert
modtager. I alle tilfælde var der tale om menneskelige fejl, herunder forkert
indtastet personnummer ved afsendelse eller en manuel fejlslagen brevflette-
procedure. I de sager Digitaliseringsstyrelsen har kendskab til, har myndigheden
analyseret hændelsesforløbet, håndteret fejl, fremsendt meddelelsen til rette
modtager og analyseret arbejdsgange med henblik på at minimere fejlkilden.
Det er ikke muligt automatisk i Digital Post-løsningen at tjekke, om myndigheden
har anført den korrekte modtager. Det ville kræve, at Digital Post-løsningen gik
ind og tolkede på indholdet i meddelelsen, svarende til at postbuddet åbner
kuverten, inden han lægger den i postkassen for at være helt sikker på, at det er
den rette modtager, han er ved at aflevere til. I begge tilfælde ville det krænke
brevhemmeligheden og dermed være ulovligt.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om kommentar til henvendelse fra borger om virksomheders benyttelse af e-boks, til finansministeren
Side 2 af 3
Kontrollen kan således kun ske ude hos den enkelte myndighed inden afsendelse,
og Digitaliseringsstyrelsen har derfor opfordret alle myndigheder til at have ekstra
fokus på, at afsendelse sker til rette modtager og sikre, at der etableres
arbejdsgange, der minimerer risikoen for afsendelse til forkert modtager.
Ad b)
Som udgangspunkt er det mit indtryk at Digital Post virker, og både NemID og
Digital Post har generelt oppetider på over 99 %.
Erhvervsstyrelsen laver jævnligt brugertilfredshedsundersøgelser, for herved at få
kortlagt hvor der evt. er problemer, så disse kan blive adresseret af
Digitaliseringsstyrelsen.
Digitaliseringsstyrelsen er bekendt med, at udvalgte grupper af virksomheder og
interessenter, der bruger NemID Erhverv, bl.a. kuratorer har udfordringer med
mulighederne i Digital Post løsningen. Digitaliseringsstyrelsen er i dialog med
denne gruppe med henblik på løbende at tilpasse løsningen, så den bedre
imødekommer deres særlige behov.
Digitaliseringsstyrelsen er ligeledes bekendt med, at der er virksomheder, der har
problemer med oprettelse og administration af NemID. Digitaliseringsstyrelsen
har fokus på dette problem, og planlægger en ny og mere brugervenlig version af
NemID i efteråret 2015. Såfremt virksomheder oplever deciderede fejl på
løsningerne, skal brugerne henvende sig til NemID og Digital Post support, med
henblik på, at de kan blive rettet.
Ad c)
Der findes ingen konkrete tal for, hvor mange virksomheder, der ikke har læst
deres post. Det skal fremhæves, at Persondataloven ikke tillader, at myndigheder
følger med i, hvorvidt borgere og virksomheder åbner den tilsendte post efter
modtagelsen.
Ca. 650.000 virksomheder er tilmeldt Digital Post, og heraf vurderer
Erhvervsstyrelsen, at mellem 400.000 og 500.000 er aktive. En måling viser, at ca.
200.000 virksomheder har modtaget post indenfor de seneste 6 måneder uden at
være logget ind på løsningen i samme periode. Betydningen af dette er svært at
tolke. I adviseringsmailen, der kommer ved nye meddelelser i Digital Post, er
afsender noteret. Virksomhederne kan derfor på denne baggrund have vurderet,
at posten ikke indeholder ny viden og derfor vurderet, at posten ikke var relevant
at læse. Et eksempel på dette kunne være ejendomsskattebilletten, som man har
opsat til betalingsservice. Ligeledes kan virksomheden have opsat automatisk
videresendelse fra Digital Post til virksomhedens e-mailadresse. Herved behøver
virksomheden ikke logge på løsningen for at læse meddelelsen. Virksomheder
(typisk enmandsvirksomheder) kan også vælge at oprette en læseadgang fra deres
private digitale postkasse, hvorved posten læses fra den private postkasse, så der
ikke logges på virksomhedens digitale postkasse.
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om kommentar til henvendelse fra borger om virksomheders benyttelse af e-boks, til finansministeren
Side 3 af 3
Såfremt en virksomhed har problemer med at tilgå deres digitale postkasse, har de
mulighed for gratis support hos leverandøren af Digital Post. Hvis problemet med
at tilgå den digitale postkasse ligger i administrationen af medarbejdercertifikater,
henvises til supporten hos Nets DanID.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon