Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1517021_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
10. april 2015
Besvarelse af spørgsmål 157 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 26. februar 2015 efter ønske fra Jakob Engel-
Schmidt (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren i redegøre for, hvor mange penge der bliver brugt på at
hjælpe nystartede virksomheder med kurser, rådgivning, vækstforløb og
eksportstøtte fordelt på kommunerne, regionerne og staten.
Svar:
Det er ikke muligt at opgøre præcist, hvor mange penge der samlet bliver
brugt på at hjælpe nystartede virksomheder, da mange ordninger både
hjælper nystartede samt mere etablerede virksomheder, men nedenfor er
udgifterne til ordninger, der primært er rettet mod nystartede virksomhe-
der, identificeret.
Endvidere er der ikke en klar definition på, hvornår en virksomhed er
nystartet. I opgørelsen betragtes nystartede virksomheder som virksom-
heder, der befinder sig i opstartsfasen.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
35 29 10 01
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
I det følgende gives en mere uddybende beskrivelse af udgifterne til at
hjælpe nystartede virksomheder på statsligt, regionalt og kommunalt ni-
veau. Der gøres opmærksom på, at det seneste opgørelsesår ikke det
samme for stat, region og kommuner.
Statslige udgifter
Erhvervs- og Vækstministeriet opgør hvert år i
Redegørelse om erhvervs-
fremme og støtte,
hvordan den samlede statslige erhvervsstøtte fordeler
sig på henholdsvis støtteordninger og skatteinstrumenter.
Et forsøg på at komme den specifikke statslige udgift til at hjælpe
nystartede virksomheder nærmere kræver, at der foretages en
enkeltvis og forholdsvis subjektiv vurdering af samtlige ordningers
formål. Dette er søgt estimeret i tabel 1.
Tabel 1: Statslige erhvervsfremmeudgifter 2014 vedr. vnystartede virksomheder mv.
Mill.kr
Ordning
2014
§ 06.41.03.10 Indsats for små og mellemstore virksomheder og
innovative vækstvirksomheder og iværksættere
§ 08.32.08.20 Iværksætteri- og innovationsinitiativer
22,2
8,2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1517021_0002.png
2/3
§ 08.32.09.30 Nye iværksættere/væksthuse, kurser i udvikling og
vækst samt early warning for nye og mindre virksomheder
§ 08.32.09.40 Grønt iværksætterhus
§ 08.32.11.20 Center for Kultur og Oplevelsesøkonomi
§ 08.32.15.30 Økologiske iværksættere
§ 08.33.15.25 Vækstkaution
§ 08.33.15.30 Tidlig idéfinansiering - Proof of Business
§ 19.25.05.61 Tilskud til Fonden for Entreprenørskab
§ 19.74.01.63 Medfinansiering af innovationsmiljøer
§ 21.11.45.20 Center for kultur- og oplevelsesøkonomi
I alt
4,8
5,8
2,4
4,8
23,6
10,0
9,9
214,4
2,5
308,6
I opgørelsen er der ikke medtaget en række ordninger, som i en vis ud-
strækning kan benyttes af nystartede virksomheder på lige fod med etab-
lerede virksomheder. Det gælder fx Markedsmodningsfond, som til en vis
grad også forventes at hjælpe nystartede virksomheder.
Omvendt benyttes flere af ordningerne fra opgørelsen heller ikke udeluk-
kende af nystartede virksomheder, men også af mere etablerede virksom-
heder, fx vækstkautioner. Den reelle udgift til nystartede virksomheder er
derfor ikke opgjort præcist.
Endvidere er der i regi af Danmarks Innovationsfond oprettet en Iværk-
sætterpilotordning i 2015. Ordningen er rettet mod dimittender, som øn-
sker at arbejde med forretningsidéer, udvikle iværksætter-kompetencer og
starte egen virksomhed. Derudover er der oprettet en vækstlåneordning til
iværksættere i regi af Vækstfonden, som har til formål at styrke iværksæt-
teres adgang til finansiering, der dog ikke er registreret udgifter til på
Finansloven for 2014 og derfor ikke indgår i opgørelsen.
Regionale udgifter
Økonomi- og Indenrigsministeriet har oplyst følgende, hvortil jeg kan
henholde mig:
”På baggrund af regnskabstal fra regionerne kan de regionale nettodrifts-
udgifter til ”Erhvervsservice og iværksætteri” opgøres til 117 mio. kr. i
2013. I 2012 udgjorde udgifterne til sammenligning 87 mio. kr.
Ifølge den regionale kontoplan dækker kontoen ”Erhvervsservice og
iværksætteri” over tilskud til erhvervsråd, tilskud til investeringsfremme-
organisationer og tilskud til iværksætterrådgivning, jf. lov om erhvervs-
fremme § 9. Endvidere indeholder kontoen EU-tilskud til tilsvarende ak-
tiviteter samt tilsagn om projektstøtte i tilknytning hertil.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1517021_0003.png
3/3
Det er ikke muligt at muligt at opdele kontoen i specifikke underformål.
Det er derfor ikke muligt at opgøre, hvor stor en andel af den samlede
regionale erhvervsservice, der går til at hjælpe nystartede virksomheder.”
Kommunale udgifter
Økonomi- og Indenrigsministeriet har oplyst følgende, hvortil jeg kan
henholde mig:
”På baggrund af regnskabstal kan de kommunale udgifter til ”erhvervs-
service og iværksætteri” opgøres til 388 mio. kr. i 2013, hvoraf knap 72
mio. kr. gik til væksthuse. I 2012 udgjorde udgifterne til sammenligning
342 mio. kr. samlet set.
Ifølge den kommunale kontoplan dækker kontoen ”Erhvervsservice og
iværksætteri” over tilskud til erhvervsråd, tilskud til investeringsfremme-
organisationer og tilskud til iværksætterrådgivning. Endvidere indeholder
kontoen EU-tilskud til tilsvarende aktiviteter samt udbetalinger i tilknyt-
ning hertil.
Udgifterne til væksthuse dækker udgiften til driften af de fem regionale
væksthuse, der hjælper iværksættervirksomheder og mindre virksomhe-
der med at realisere deres vækstplaner.
Det er ikke muligt at opdele kontoen i specifikke underformål. Det er
derfor ikke muligt at opgøre, hvor stor en andel af den samlede kommu-
nale erhvervsservice, der går til at hjælpe nystartede virksomheder.”