Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Finansministeren
26. februar 2015
Besvarelse af spørgsmål 137 ERU alm. del stillet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 6. februar 2015 efter ønske fra
Kim Andersen (V).
Spørgsmål 137 ERU alm. del
Er ministeren enig i, at de centrale indkøbsfunktioner, der eksisterer i det offentli-
ge i dag, i overvejende grad tilgodeser store danske og internationale virksomhe-
der?
Svar:
Regeringen har i forbindelse med
Strategi for intelligent offentligt indkøb
fra 2013 fast-
lagt en række overordnede målsætninger og strategiske principper for det offentli-
ge indkøb. Blandt andet skal det offentlige købe effektivt ind med lave priser, lave
totalomkostninger, lave transaktionsomkostninger og brugbare løsninger. Det
forudsætter, at indkøbet organiseres effektivt og varetages professionelt, samt at
der sikres en effektiv konkurrence om de udbudte opgaver, der ligeledes giver
muligheder for, at de små og mellemstore virksomheder kan deltage i konkurren-
cen.
Der findes i dag en række centrale indkøbsfunktioner, der varetager indkøb på
vegne af offentlige institutioner. Eksempelvis kommunale indkøbsfællesskaber,
regionale indkøbsfællesskaber og centrale indkøbsfunktioner i ministerier samt
indkøbscentraler og programmer som AMGROS, KOMBIT, Statens og Kom-
munernes Indkøbs Service A/S (SKI) og Statens Indkøbsprogram i Modernise-
ringsstyrelsen. Fælles for de centrale indkøbsfunktioner er, at de blandt andet har
til formål at effektivisere det offentlige indkøb og lette administrationen af ud-
budsopgaver med henblik på at frigøre ressourcer til andre opgaver i den offentli-
ge sektor.
Eksempelvis gennemfører SKI og Moderniseringsstyrelsen EU-udbud på vegne af
offentlige institutioner, ofte på områder med stor indkøbsvolumen. Både SKI og
Moderniseringsstyrelsen har til opgave at etablere rammeaftaler, som understøtter
effektive offentlige indkøb. Det betyder blandt andet, at sortimentet af varer og
tjenesteydelser standardiseres, og at indkøbet samles på færre leverandører med
henblik på at opnå indkøb af god kvalitet til lavere priser og lavere omkostninger.
Når SKI og Moderniseringsstyrelsen udbyder rammeaftaler med stor volumen,
stilles der tilsvarende højere krav til eksempelvis leverandørens økonomiske stør-
relse og robusthed for derved at sikre, at leverandøren har den nødvendige kapaci-
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk