Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1494520_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Sagsnr.
2015 - 966
Doknr.
205903
Dato
06-02-2015
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg har d. 3. februar 2015 stillet følgen-
de spørgsmål nr. 134 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed be-
svares.
Spørgsmål nr. 134:
Ministeren bedes give udvalget en skriftlig orientering om de relevante dagsordens-
punkter forud for det kommende rådsmøde (økonomi og finans) den 17. februar 2015.
Svar:
På dagsordenen for ECOFIN d. 17. februar 2015 vurderes to punkter at have relevans
for Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget: Kommissionens investeringsplan og det
europæiske semester (vækstundersøgelse og varslingsrapport for 2015).
Kommissionens investeringsplan
Formandskabet vil give en status for de tekniske forhandlinger om forslaget om en ny
europæisk investeringsfond (EFSI). Der er endnu ikke fremlagt et kompromisforslag,
og det forventes, at der vil blive lejlighed til at drøfte sagen på ny ved et senere møde.
På forrige ECOFIN var der bred opbakning til forslaget. Et centralt tema i de videre
forhandlinger er ledelsen af EFSI (governance), fx om lande skal kunne opnå adgang
til EFSI’s bestyrelse ved at yde et direkte bidrag. Et spørgsmål er også om EFSI skal
være midlertidig eller permanent.
EU-budgettet er også et centralt område i forhandlingerne, herunder spørgsmål om
EU-garantien til EIB og forholdet mellem risiko og afkast på garantien. Et vigtigt
spørgsmål er i hvilket omfang EFSI skal finansieres via EU-budgetprogrammerne
Horizon 2020 og Connecting Europa-faciliteten eller om der kan peges på bedre alter-
nativer. Landene lægger generelt vægt på, at EFSI skal finansiere projekter alene
udvalgt på baggrund af deres kvaliteter.
Regeringen støtter etableringen af investeringsfonden til fremme af investeringer og
vækst i EU. Investeringsfonden vil kunne være et supplement til arbejdet i EU med
reformer og styrkelse af rammebetingelser for investeringer samt sikring af sunde
finanser.
Regeringen er optaget af, at fonden bygger på nogle sunde principper, som understøt-
ter det overordnede formål med fonden. Det gælder fx ift. hvilke projekter fonden skal
finansiere og at risiko og afkast følges ad, også når det gælder offentlige midler. Re-
geringen lægger vægt på, at EU-budgettets udgiftslofter respekteres og at finansierin-
gen af fonden sker via omprioriteringer. Det er vigtigt, at omprioriteringerne sker på en
måde, så vi så vidt muligt friholder programmer, der allerede bidrager til vækst og
beskæftigelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494520_0002.png
Det europæiske semester
Der skal vedtages konklusioner om Kommissionens vækstundersøgelse og varslings-
rapporten under makroubalanceproceduren.
Konklusionerne om vækstundersøgelsen er et input til de anbefalinger, som vedtages
af DER den 19.-20. marts, og som landene tager højde for i deres nationale stabilitets-
eller konvergensprogrammer og nationale reformprogrammer i april.
Konklusionerne ventes at understrege behovet for at fremme investeringer og forbed-
re det overordnede investeringsklima, samt for at styrke landenes gennemførelse af
dels strukturreformer og dels vækstvenlig finanspolitisk konsolidering. Der peges på
behov for yderligere reformer på bl.a. produkt- og arbejdsmarkederne, og behov for
udvikling af det indre marked. Reformerne er afgørende for at styrke konkurrence,
produktivitet og private produktive investeringer og dermed øge vækstpotentialet og
skabe jobs.
Konklusionerne om varslingsrapporten er et input til Kommissionens dybdegående
analyser af 16 udvalgte lande med potentielle ubalancer. Danmark er ikke udpeget til
en dybdegående analyse.
ECOFIN ventes at tilslutte sig Kommissionens udpegning af de 16 lande. Konklusio-
nerne peger på, at der er fremskridt i mange EU-lande med korrektion af ubalancer,
herunder hvad angår betalingsbalanceunderskud og svag konkurrenceevne. Der pe-
ges imidlertid også på, at der er behov for yderligere fremskridt mhp. at håndtere uba-
lancer, herunder i form af høje private og offentlige gældsniveauer samt høj udlands-
gæld. Konklusionerne understreger behovet for at adressere de væsentligste udfor-
dringer og klart skelne mellem lande med forskellige udfordringer.
Regeringen forventer at kunne støtte konklusionerne.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
2