Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1494479_0001.png
INDLÆG
Handels- og udviklingsministerens temamøde med
Folketingets erhvervs-, vækst- og eksportudvalg
Tirsdag, den 27. januar 2015, kl. 13.15
[Introduktion og vision]
[Samspil ml. handel og udvikling]
Fra min første dag som handels- og udviklingsminister har jeg
været optaget af at udnytte mulighederne for at koble handel og
udvikling. Knap et år i stolen har bekræftet mig i, at
sammenlægningen af de to områder giver rigtig god mening.
Både handels- og udviklingspolitikken positionerer Danmark
stærkt i verden. Gennem begge instrumenter er vi med til at
fremme vores værdier og øge vores indflydelse. Det er ikke lige
meget, hvilke valg vækstøkonomier og udviklingslande træffer,
når de opbygger institutioner, etablerer standarder på miljø- eller
arbejdsmarkedsområdet osv.
Gennem udviklingssamarbejdet kan vi være med til at skabe
bedre rammevilkår for bæredygtig vækst i udviklingslandene,
men vi kan ikke skabe væksten. Der skal andre midler til.
Udviklingslandene efterspørger handel og investeringer. Her
skal vi fra dansk side blive bedre til at drage fordel af den
indsigt og indflydelse, som vi har opnået gennem
udviklingssamarbejdet, til at bane vejen for dansk erhvervsliv på
Side 1 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494479_0002.png
de markeder. Det giver mulighed for at skabe arbejdspladser
lokalt – men også i Danmark.
Jeg er netop vendt hjem fra en rejse til Vietnam, som er et godt
eksempel på, hvordan vi med afsæt i et 20-årigt
udviklingssamarbejde baner vej for danske virksomheder, der
har bud på de løsninger og produkter, der efterspørges fra
vietnamesisk side.
[Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati]
Økonomisk diplomati står centralt i regeringens strategi for
eksportfremme og økonomisk diplomati, der blev lanceret i maj
2014 [omdelt til udvalget]– og står ligeledes centralt i det
visionspapir, som udenrigsministeren og jeg fremlagde i
december sidste år.
Opprioriteringen af økonomisk diplomati betyder, at alle
instrumenter på tværs af udenrigstjenesten skal tænkes ind i
arbejdet med at understøtte Danmarks økonomiske og
erhvervsmæssige interesser. Det handler om samspillet mellem
handel og udvikling, men det handler også om, hvordan vi i
håndteringen af øvrige politiske og økonomiske anliggender
bliver bedre til at varetage dansk erhvervslivs interesser. Og det
er ikke kun en opgave for udenrigstjenesten. Det er hele
regeringen, der arbejder for vækst og beskæftigelse i Danmark.
Side 2 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494479_0003.png
[Myndighedssamarbejde]
Et indsatsområde som står helt centralt både i
regeringsstrategien og visionspapiret er
myndighedssamarbejdet; altså samarbejde mellem danske
fagmyndigheder og udenlandske myndigheder om politiske
rammevilkår.
Myndighedssamarbejdet står på to ben: Det ene ben er i regi af
Eksportrådet. Her arbejdes målrettet med strategisk
sektoreksport på både traditionelle nær- og volumenmarkeder,
men også i vækstøkonomier. Eksportrådet og Energistyrelsen
har i fællesskab indledt et samarbejde på energiområdet med
myndighederne i bl.a. UK og Tyskland med sigte på at bane vej
for øget dansk eksport (eksport af den danske energimodel). Det
er en samarbejdsmodel, som Eksportrådet vil satse mere på
fremover.
Det andet ben af myndighedssamarbejdet er
Udenrigsministeriets indsats i en række lav- og mellemindkomst
lande med høj økonomisk vækst; altså morgendagens markeder.
Den indsats finansieres af udviklingsbistanden og finder sted i
en gruppe af 12-15 forskellige lande fra Kina, Tyrkiet og
Brasilien til Vietnam, Kenya og Myanmar. Udenrigsministeriet
Side 3 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494479_0004.png
placerer i samarbejde med de øvrige fagministerier op til 18
vækstrådgivere på danske repræsentationer på disse markeder.
Vi vil dele Danmarks gode erfaringer med at etablere
rammebetingelser for en samfundsudvikling, der fremmer
ansvarlig og grøn vækst, beskæftigelse og social velfærd – til
fordel for de andre landes samfundsudvikling og til fordel for
dansk erhvervsliv og vækst og beskæftigelse i Danmark.
Vækstrådgiverne skal understøtte myndighedssamarbejde inden
for sektorer, hvor Danmark har stærk viden og
erhvervskompetencer for eksempel inden for energi, miljø,
sundhed og fødevarer. Samtidig skal myndighedssamarbejdet
give adgang til viden og kontakter, der kan udnyttes til fordel for
dansk erhvervsliv. Vi forventer, at alle vækstrådgiverne vil være
på plads senest 1.august.
[Udenrigsøkonomisk Forum]
Et andet initiativ i regeringsstrategien er det ny
’Udenrigsøkonomisk Forum’ (UØF), som har en bred
udenrigsøkonomisk og erhvervsorienteret rådgivningsfunktion i
forhold til Udenrigsministeriet og til mig.
En række gode kræfter fra både små og store virksomheder,
erhvervsorganisationer, fagbevægelsen, forskningsverden og
relevante ministerier er repræsenteret. Vi har haft det første
Side 4 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494479_0005.png
møde, hvor emnet var ”vækstmarkedsstrategier nu og
fremover”. UØF mødes to gange årligt.
[Styrket partnerskab med danske regioner]
I dag har virksomhederne mange muligheder for rådgivning i
eksportøjemed. Der er tilbud på alle niveauer - kommunalt,
regionalt og statsligt. Det er positivt. Men det er vigtigt, at
virksomhederne har let ved at orientere sig i landskabet, og at de
enkelte tilbud supplerer hinanden.
Derfor indeholder regeringsstrategien et nyt initiativ om styrket
regionalt samarbejde. Målet er at samle den offentlige
eksportfremmeindsats med henblik på at levere et skræddersyet
og sammenhængende rådgivningsforløb til virksomhederne.
Jeg har haft en god dialog med regionerne, og der er opbakning
til et tværregionalt internationaliseringsprogram. Det vil styrke
eksportpotentialet for særligt små og mellemstore virksomheder
- fra den lokale vækstindsats til de globale markeder.
[Investeringsfremme]
Udenlandske investeringer giver arbejdspladser, vækst og viden.
Regeringen har en klar ambition om at tiltrække flere
udenlandske virksomheder til Danmark. Invest in Denmarks
investeringsfremmearbejde har i de senere år haft stort fokus på
jobskabelse. Det har været naturligt som reaktion på den
Side 5 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494479_0006.png
økonomiske krise, men har medført en nedtoning af tidligere
tiders fokus på kompetencedrevne investeringer.
Fremadrettet skrues op for ambitionsniveauet. Både gennem en
reetablering af Invest in Denmarks fokus på kompetencedrevne
investeringer samt en endnu højere målsætning for jobskabelsen.
Konkret løftes målet for jobskabelse med 9 % fra 1100 i 2014 til
1200 i 2015. Samtidig skal en højere andel af
investeringsprojekterne være såkaldte ”højkvalitetsprojekter” –
det vil sige projekter, som i særlig grad er kompetencedrevne,
styrker de danske erhvervsklynger og/eller skaber mange jobs.
[Handelspolitiske emner]
[WTO]
2014 stod for lidt af en følelsesmæssig tur i rutsjebanen. Året
blev indledt med optimisme efter den første multilaterale
handelsaftale i WTO var faldet på plads på Bali i december.
Men i juli 2014 blokerede Indien for den juridiske vedtagelse af
protokollen til handelsaftalen.
Intenst diplomati med generaldirektør Azevedo ved roret bragte
dog WTO tilbage på sporet inden udgangen af 2014. Det er
meget glædeligt at handelslettelsesaftalen således står. Den har
stort potentiale for at fjerne unødigt bureaukrati og er til gavn
for alle medlemslande – ikke mindst de mindst udviklede lande.
Side 6 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494479_0007.png
Men lige så vigtigt endte sommerkrisen ikke med et brud på –
men nærmere en ridse i den nyvundne tillid til de globale
frihandelsforhandlinger. Nu skal vi med EU lægge os i selen
for, at der bliver søsat et arbejdsprogram for afslutningen af
DDA’en (Doha Development Agenda) inden juli i år.
Regeringen vil arbejde for at finde et realistisk ambitionsniveau,
der reelt vil kunne afslutte runden. Der skal være balance
mellem elementerne landbrug, industrivarer (NAMA, non
agricultural market access) og tjenesteydelser. Og det skal være
et resultat, der er til gavn for de mindst udviklede lande.
[TTIP og frihandelsaftale med Japan]
[TTIP]Forhandlingerne om en frihandelsaftale mellem EU og
USA – TTIP – skrider fortsat fremad. Der er nu afviklet syv
forhandlingsrunder. Næste runde finder sted primo februar.
En ambitiøs TTIP-aftale har fortsat høj prioritet for regeringen.
En aftale vil give konkrete velstandseffekter og styrke det
vigtige transatlantiske bånd. Samtidig handler TTIP om, at EU
og USA gerne vil være dem, der sætter standarderne for
hvordan verden handler.
Der har været en del offentlig diskussion af TTIP i Europa. Især
om det såkaldte ISDS-system, som Kommissionen netop har
Side 7 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494479_0008.png
offentliggjort en rapport om. Vi skal finde en god løsning her,
som bevarer staternes ret til at regulere.
EU og USA står stadig helt fast på, at det høje ambitionsniveau
for TTIP skal fastholdes. TTIP er alt for vigtig til, at vi har råd
til at smide den på gulvet.
[Japan] En ambitiøs frihandelsaftale mellem EU og Japan har
faktisk et lige så stort – eller endog større – potentiale for
Danmark end en aftale mellem EU og USA. Der er afviklet 8
forhandlingsrunder, og ambitionen er, at man kan nå i mål med
de vigtigste emner i aftalen i løbet af 2015.
Grøn handelsliberalisering
En anden særlig prioritet i handelspolitikken er at fremme
handel med grønne varer og serviceydelser. Det er til fordel for
klimaet og miljøet, og kan samtidig skabe øget eksport af grøn
teknologi til gavn for dansk økonomi og danske jobs.
Vi har længe presset på i EU og internationalt for at tænke grønt
i handelspolitikken. Derfor er det positivt, at der nu er fuld gang
i forhandlingerne om den såkaldte Environmental Goods
Agreement. 16 WTO-lande – inklusive EU, USA og Kina – er
gået sammen om at sænke tolden på en lang række grønne
produkter, som f.eks. vindmøller og teknologi til vandrensning.
Side 8 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fra dansk side støtter vi forhandlingerne og arbejder for, at
aftalen bliver så ambitiøs som muligt. Desuden er det vigtigt, at
serviceydelser og tekniske handelsbarrierer på sigt bliver
inkluderet, og at flere lande tilslutter sig.
Side 9 af 9