By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
BYB Alm.del
Offentligt
1412901_0001.png
Dato: 27. oktober 2014
By- og Boligudvalget
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 2 BYB, alm. del.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen
Spørgsmål nr. 2:
I regeringens udspil til en boligaftale af 22. oktober 2014 foreslår regeringen, at hele boligafdelinger i
landdistrikter skal kunne nedrives med penge fra en pulje på i alt 200 mio. kr. Vil regeringen redegøre
for, hvorfor disse boliger ikke alternativt kan sælges som f.eks. ejerlejligheder, som
udlejningsejendomme til private udlejere, til brug som ferielejligheder eller til andre formål, hvis prisen
blot sættes på et for salg realistisk niveau?
Svar:
Boligorganisationerne er forpligtet til at sikre en forsvarlig og effektiv drift af boligorganisationen og af
dens afdelinger.
Det indebærer blandt andet, at en boligorganisation med en afdeling, der har alvorlige
udlejningsvanskeligheder, i samarbejde med kommunalbestyrelsen skal træffe foranstaltninger til
afhjælpning af udlejningsproblemerne. Det kan fx være annoncering eller forskønnelse af afdelingen.
Salg eller nedrivning kommer således ikke på tale før der er tale om alvorlige udlejningsproblemer.
Efter gældende regler kan boligorganisationen sælge både hele og dele af almene afdelinger, som
oplever alvorlige udlejningsvanskeligheder. Salg kan enten ske samlet, typisk med henblik på privat
udlejning eller oprettelse af en andelsboligforening, eller ejendommen kan udstykkes/opdeles i
ejerlejligheder med henblik på salg som ejerboliger. Et salg af boliger skal som nedrivning godkendes
af kommunalbestyrelsen og ministeren for by, bolig og landdistrikter. Det indgår således allerede i dag
i boligorganisationens overvejelser, hvorvidt man ønsker at nedrive dele af en afdeling eller sælge
den.
Almene afdelinger i landdistrikterne vil i mange tilfælde have en markedsværdi, der er lavere end
kreditorernes pant i ejendommen. Et salg af en sådan almen afdeling vil derfor medføre tab for
afdelingens kreditorer. Disse kreditorer vil typisk i første omgang være realkreditinstituttet som långiver
og kommunen som garantistiller.
Den foreslåede model for nedrivning af hele almene afdelinger ligner den kapitaltilførsel, som man
kender fra den almindelige ordning vedr. nedrivning af dele af en afdeling, hvor boligorganisationen,
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kommunen, Landsbyggefonden og realkreditinstituttet deltager i kapitaltilførslen efter den såkaldte
femtedelsordning. Forskellen i finansieringen af en delvis og en fuldstændig nedrivning vil være, at
nedrivning af en afdeling vil betyde, at der ikke er en tilbageværende ejendom at optage lån i.
Kapitaltilførslen fra de ovennævnte aktører vil således ikke kunne ydes som lån, men må ydes som et
tilskud.
Kreditorerne kan således forvente tab ved både salg og nedrivning af hele almene afdelinger. Dette
må forventes at indgå som en del af kommunens og boligorganisationens overvejelser om afdelingens
fremtid.
Et salg af almene boliger i landdistrikterne vil kunne have en negativ effekt på de resterende boliger i
området, idet boligudbuddet ikke nedbringes, idet salget alene indebærer, at en del af udbuddet
overgår fra det almene til det private lejeboligmarked eller ejerboligmarkedet. Salgsprisen må
forventes at være af en sådan størrelse, at den kan betinge en væsentlig reduceret boligomkostning.
Salg af en almen afdeling må således forventes at resultere i et øget pres på prisniveauet for
områdets øvrige boliger.
Boligorganisationen, kommunen og realkreditinstitutterne foretager således allerede i dag en afvejning
om alvorlige udlejningsvanskeligheder skal føre til salg eller nedrivning, når andre foranstaltninger ikke
kan afhjælpe udlejningsproblemerne.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen
2
af
2
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk