By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
BYB Alm.del
Offentligt
1496592_0001.png
Dato:
16. februar 2015
By- og Boligudvalget
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 15 (BYB, alm.
del.) Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 15:
Ministeren bedes redegøre for reglerne for afholdelse af udgifter i en almen boligforening, herunder
om den pågældende selv skal afholde alle udgifter for eget forbrug til f.eks. vask, varme og vand?
Svar:
Huslejen i almene lejelejligheder er fastsat efter reglerne i den almene lejelov - det såkaldte
balancelejeprincip. Efter disse regler fastsættes den samlede husleje for boligerne i en afdeling, så
afdelingens driftsudgifter er dækket.
Ud over selve huslejen kan udlejer også kræve betaling for andre ydelser, som leveres til lejeren. Det
drejer sig om ydelser, der typisk afregnes i forhold til lejerens forbrug som f.eks. varme, vand, el, gas,
fjernsyn og bredbånd.
Betaling for disse forbrugsafhængige ydelser opkræves normalt sammen med lejen, men vil som
oftest ikke være en del af lejen. Lejerens manglende betaling af forbrugsafhængige ydelser kan dog
på samme måde som manglende betaling af leje berettige udlejeren til at opsige eller ophæve
lejeaftalen.
Varme og varmt vand
Reglerne om lejernes betaling for varme og varmt vand findes i den almene lejelovs kapitel 10.
Betalingen dækker opvarmningen af vandet men ikke selve vandforbruget.
Betaling for varme og varmt vand, som udlejeren leverer, kan ikke kan indeholdes i lejen for
beboelseslejligheder. Betalingen skal afregnes over et særskilt varmeregnskab, hvori alene
brændselsudgiften medtages. For ejendomme med kollektiv varmeforsyning - typisk fjernvarme -
medtages dog den samlede udgift i regnskabet. Desuden skal udgifter til energimærkning og
udarbejdelse af energiplan mv. samt udgifter til kontrolmåling, justering og rensning af oliefyrsanlæg
medtages i varme- og varmtvandsregnskabet.
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Varmeregnskabsreglerne finder også anvendelse, hvis udlejeren opvarmer med el eller gas. Udlejeren
kan dog forlange, at lejeren fremtidig betaler elektricitetsudgifter på grundlag af afregningsmålere
direkte til elselskabet. Ændringen kan gennemføres med seks ugers varsel.
Der er ikke efter reglerne krav om, at varme og varmt vand afregnes efter måling af den enkelte lejers
forbrug.
Som udgangspunkt er det udlejeren, der bestemmer, hvordan betaling for varme og varmt vand skal
afregnes.
Udlejerens udgifter til varme kan fordeles mellem lejerne efter egnede varmefordelingsmålere eller
bruttoetageareal eller rumfang, mens udgifterne til varmt vand kan fordeles efter egnede
varmtvandsfordelingsmålere eller antallet og arten af varmtvandshaner samt antallet af værelser.
Beslutninger om at ændre afregningsmåden for varme og varmt vand kan gennemføres med seks
ugers varsel til en varmeregnskabsperiodes begyndelse.
Siden 1999 har været krav om, at der i eksisterende bebyggelse skal installeres
varmefordelingsmålere. I alt nybyggeri skal der også installeres varmefordelingsmålere. I nybyggeri
skal vandinstallationen forberedes til installation af målere til at måle forbruget af varmt vand.
Vand
Reglerne om lejerens betaling for vand findes i almenlejelovens kapitel 10.
I modsætning til reglerne om betaling for varme og varmt vand kræves det ikke, at vandudgifter skal
afregnes ved siden af huslejen. Hvis udgifter til vand opkræves som en del af huslejen, skal udlejeren
ikke udarbejde et vandregnskab. Fordelingen af udgiften til vand sker efter samme principper som
huslejen.
Udlejeren har altid mulighed for at beslutte, at lejernes betaling for vandforbrug skal ske på baggrund
af forbrugsmålere. Træffes en sådan beslutning skal afregning ske over et særligt vandregnskab, hvori
udlejeren medtager udgifter til betaling for vand.
Fællesantenner og internet
Reglerne om betaling for fællesantennefaciliteter og såkaldte elektroniske
telekommunikationstjenester (internetadgang, telefoni, video on demand og lignende) findes i den
almene lejelovs kapitel 11.
Udgangspunktet for reglerne er ligesom for varmeudgifter, at udlejerens udgifter til etablering,
forbedring og drift af fællesantenneanlæg og elektroniske telekommunikationstjenester ikke kan
indeholdes i huslejen, men skal opkræves ved siden af lejen.
Det er afdelingsmødet, der i henhold til de beboerdemokratiske regler tager stilling til, om afdelingen
skal forsyne lejerne med radio og tv-programmer via fællesantenne eller internetadgang. Hvis
afdelingsmødet har besluttet, at afdelingen skal levere disse tjenester, så kan udlejeren forlange
rimelige udgifter til etablering og forbedring refunderet. Udgifterne fordeles ligeligt på alle lejemålene i
afdelingen.
Udlejeren kan kræve, at lejerne godtgør nødvendige og rimelige udgifter til etablering, forbedring og
drift af anlægget.
2
af
3
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De samlede fællesantenneudgifter fordeles på samtlige lejemål i ejendommen med lige store beløb. I
ejendomme, hvor den enkelte lejer har individuelt programvalg, skal der dog kun betales for de
programmer, lejeren har adgang til.
Vask
Der er ikke regler i den almene lejelov om lejernes udgifter til vask.
Hvis der er fællesvaskeri i afdelingen, er det ejendomsfunktionæren eller afdelingsbestyrelsen, der
administrerer anvendelsen og afregningen.
I henhold til den almene lejelovs kapitel 8 har lejeren ret til at installere en vaskemaskine i boligen,
med mindre ejendommens el- og afløbskapacitet ikke kan klare installationen.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen
3
af
3
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk