Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1437612_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdeling for Ungdoms- og
Voksenuddannelser
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 98 (Alm. del):
I brev af 2. december 2014 har udvalget efter ønske fra Finn Thranum
(V) stillet uddannelses- og forskningsministeren og jeg følgende spørgs-
mål:
Spørgsmål 98:
”Ministrene bedes oversende en oversigt, der viser de samlede økonomi-
ske konsekvenser ved at ændre ambulanceuddannelsen, så 50 pct. af ele-
verne fremover tager en nyoprettet professionsbachelor i præhospitalt
arbejde og paramedicin – den gymnasiale indgang, med et fagligt niveau
og længde som svarer til sygeplejerskeuddannelsen, mens 50 pct. af ele-
verne fremover tager en ambulancebehandler eux – den erhvervsfaglige
indgang Omsorg, sundhed og pædagogik, svarende til social og sund-
hedsassistenterne. Oversigten bedes udspecificere merudgifterne til hhv.
SU, taxametre m.v. samt effekterne på arbejdsudbuddet.
Vil ministrene arbejde for at fremtidens ambulanceuddannelse bliver en
sundhedsfaglig uddannelse med merit til videreuddannelse?”
Svar:
Uddannelses- og forskningsministeren har bedt mig om at svare og har
bidraget til besvarelsen.
Generelt kan det bemærkes, at de, i spørgsmålet foreslåede ændringer af
ambulanceuddannelsen vil indebære, at elevernes uddannelsestid forlæn-
ges. Det vil medføre øgede offentlige taxameterudgifter samt udgifter til
SU og have en negativ effekt på arbejdsudbuddet og den offentlige saldo.
Ambulanceuddannelsen er et bredt begreb, der reelt dækker over tre
uddannelser, der alle er regulerede i Ministeriet for Sundhed og Forebyg-
gelses bekendtgørelse om planlægning af sundhedsberedskabet og det
præhospitale beredskab samt uddannelse af ambulancepersonale m.v.:
18-12-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
1) Ambulanceassistent: Er en integreret del af erhvervsuddannelsen
til redder med specialet ambulanceassistent af 2 år og 10 måne-
ders varighed.
2) Ambulancebehandler: Overbygning på uddannelsen til ambulan-
ceassistent af mindst 5 ugers varighed.
3) Ambulancebehandler med særlig kompetence (paramediciner):
over-bygning på uddannelsen til ambulancebehandler af mindst 5
ugers varighed
Ad 2 og 3. Uddannelserne foregår på en social- og sundhedsskole, en
sygeplejeskole el. lign. Uddannelserne hører ikke under Undervisnings-
ministeriet eller Uddannelses- og Forskningsministeriet. Disse er alene
regulerede i ovennævnte bekendtgørelse fra Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse.
Oversigt over økonomiske konsekvenser
I 2014 påbegyndte 127 personer ambulancebehandleruddannelsen. Hvis
det lægges til grund, at 65 personer årligt påbegynder en ”ambulancebe-
handler som led i en eux” i erhvervsuddannelsessystemet vil det medføre
statslige merudgifter i taxametre og SU, fordi elevernes uddannelsestid
vil blive længere.
Hvis det lægges til grund, at 65 personer årligt påbegynder en nyoprettet
professionsbachelor i præhospitalt arbejde og paramedicin efter en for-
udgående gymnasial uddannelse, vil det medføre statslige merudgifter i
taxametre og SU på ungdomsuddannelserne og på professionsbachelor-
uddannelserne.
En gymnasial ungdomsuddannelse er dyrere i taxameterudgifter end en
erhvervsuddannelse, idet en gymnasial uddannelse er rent skolebaseret
og ikke indeholder praktik i virksomheder, hvor eleverne ikke udløser
taxametertilskud. Herudover modtager eleverne SU på de gymnasiale
uddannelser og ikke elevløn.
Der kan ikke foretages en konkret udgiftsvurdering og takstindplacering
af en professionsbacheloruddannelse, der endnu ikke er udviklet. Hvis
der tages udgangspunkt i, at eleverne efter en endt gymnasial ungdoms-
uddannelse vil tage en nyoprettet professionsbacheloruddannelse i
præhospitalt arbejde og paramedicin, som vil få samme varighed (3�½ år)
og samme takstindplacering som sygeplejerskeuddannelsen har i 2014,
skønnes udgifter til taxametertilskud at udgøre ca. 12 mio. kr. årligt. Ud-
gifterne til SU skønnes ligeledes at udgøre ca. 12 mio. kr. årligt (før even-
tuelt beregnede tilbageløb af skatter og afgifter).
For alle elever vil ændringerne i uddannelsesvejene på ambulanceuddan-
nelsen betyde, at de forlænger deres samlede uddannelsestid i forhold til i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437612_0003.png
3
dag, hvilket betyder, at eleverne vil komme senere ud på arbejdsmarke-
det. Derfor vil ændringerne have negative effekter på arbejdsudbuddet.
Den offentlige saldo skønnes som følge heraf at blive svækket med om-
kring 35 mio. kr. årligt.
Tabel 1 viser de samlede skønnede årlige merudgifter til SU og taxametre
samt effekt på arbejdsudbuddet.
Tabel 1: Skønnede årlige statslige merudgifter ved omlægning af
ambulanceuddannelsen fuldt indfaset
Komponenter
Mio. kr.
Taxametre på ungdomsuddannelserne
5
Taxametre på professionsbacheloruddannel-
12
serne
SU
29
Arbejdsudbudseffekt
35
I alt
81
Note: udgifter til SU er opgjort før tilbageløb af skatter og afgifter
Udgifterne til ambulanceuddannelsen er i dag afholdt af entreprenørerne
på ambulanceområdet i de enkelte regioner. Uddannelsesforpligtelsen er
en indirekte del af de kontrakter, der indgås mellem regionerne og entre-
prenørerne. Herudover kan der være regionale udgifter til uddannelserne.
Det er ikke muligt at afdække de enkelte entreprenørers omkostninger til
uddannelser, og det formodes, at de varierer betydeligt mellem de enkelte
udbud.
Udgifterne i tabel 1 skal således ses i forhold til, at de nuværende udgifter
til ambulanceuddannelsen i form af løn og kursusafgifter vil falde bort
fra entreprenørerne på ambulanceområdet i de enkelte regioner.
Ambulancebehandler eux
Erhvervsuddannelsernes indhold bestemmes af de faglige udvalg inden
for rammer fastsat af Undervisningsministeriet. Udvalgene er sammensat
af arbejdsgivere og arbejdstagere fra det pågældende jobområde, som
uddannelsen uddanner til. Udvalgene har blandt andet til opgave at følge
den erhvervsmæssige udvikling og udviklingsmuligheder inden for ud-
valgets område og efter behov tage initiativ til nyetablering, omlægning
og nedlæggelse af uddannelser.
Oprettelsen af ambulancebehandleruddannelsen som en erhvervsuddan-
nelse med eux-forløb forudsætter således, at et de faglige udvalg tager
initiativ til oprettelse af en ny eller ændring af en eksisterende erhvervs-
uddannelse, fx ambulanceassistentuddannelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437612_0004.png
4
Hvis det faglige udvalg eller andre ønsker dialog om en eventuel opret-
telse af en erhvervsuddannelse som ambulancebehandler med eux-
forløb, kan de kontakte Undervisningsministeriet.
Oprettelse af ny professionsbacheloruddannelse
Godkendelse til oprettelse af en ny professionsbacheloruddannelse sker
efter konkret ansøgning fra en professionshøjskole. Uddannelses- og
forskningsministeren træffer afgørelse om godkendelse på baggrund af
en vurdering af behovet for uddannelsen, uddannelsens relevans og pla-
cering i forhold til eksisterende uddannelser. Vurderingen gennemføres
af Det Rådgivende Udvalg for Vurdering af udbud af Videregående Ud-
dannelser (RUVU).
En eventuel fremtidig ambulanceuddannelse, der oprettes som en eux,
vil være adgangsgivende til de relevante professionsbacheloruddannelser,
hvor ansøgeren opfylder de specifikke adgangskrav.
Med venlig hilsen
Christine Antorini