Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1434929_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdeling for Folkeskole og
Internationale opgaver
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 88 (Alm. del):
I brev af 27. november 2014 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 88:
”Ministeren bedes kommentere notaterne fra Danmarks Lærerforening
om den aktuelle situation i folkeskolen, jf. BUU alm. del – bilag 32 og
35.”
Svar:
Danmarks Lærerforening redegør i bilag 32 for forskellen mellem for-
eningens og regeringens opfattelse af status for implementeringen af
folkeskolereformen og underbygger deres argumentation med eksempler
på henvendelser fra frustrerede medlemmer. Foreningen pointerer, at de
nye arbejdstidsregler er en barriere for, at folkeskolereformens ambitio-
ner indfries. Endelig opfordrer foreningen til, at der snarligst iværksættes
analyser med det formål at give et retvisende billede af situationen på
skolerne.
I bilag 35 redegør Danmarks Lærerforening for deres opfattelse af den
forventede udgiftsudvikling i folkeskolen.
Jeg er enig med Danmarks Lærerforening i, at vi ikke deler den samme
opfattelse af situationen i folkeskolen. Jeg underkender ikke, at der i den
nuværende forandringsproces er mange lærere, som føler sig udfordrede
og frustrerede, idet de både skal forholde sig til ændrede rammer for de-
res arbejde og et ændret indhold. Jeg får dog tilsvarende også mange til-
bagemeldinger om, at mange skoler arbejder hårdt og konstruktivt på at
implementere folkeskolereformen, og at arbejdet med reformen skrider
fremad uden de store problemer.
Vi forsøger fra Undervisningsministeriets side at hjælpe lærerne igennem
denne forandringsproces ved at udvikle en række forskellige redskaber til
at understøtte deres arbejde med undervisningen. Det drejer sig blandt
15-12-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
andet om nye Fælles Mål, vejledninger og her senest en relancering af
EMU’en. Dertil kommer læringskonsulenternes arbejde med via vejled-
ning at understøtte skoler og kommuner i deres lokale kapacitetsopbyg-
ning.
Jeg er også enig med Danmarks Lærerforening i, at der er behov for at
følge udviklingen i folkeskolen tæt. Folkeskoleforligskredsen har i for-
bindelse med indgåelsen af aftalen om folkeskolereformen aftalt, at re-
formen skal evalueres. Og et sådant samlet evaluerings- og følgeforsk-
ningsprogram, der skal følge og vurdere effekten af de forskellige initiati-
ver i folkeskolereformen, er derfor netop ved at blive etableret. Resulta-
ter herfra vil løbende blive forelagt folkeskoleforligskredsen, og Dan-
marks Lærerforening er tæt inddraget i evaluerings- og følgeforsknings-
programmet i kraft af deres deltagelse i referencegruppen for Ressource-
center for Folkeskolen.
Følgeforskningsprogrammet består af en baseline etableret via et spørge-
skema og en række yderligere analyser, der afdækker reformens enkelte
elementer. Jeg forventer, at rammerne for programmet kan meldes ud i
begyndelsen af det nye år.
Følgeforskningsprogrammet gennemføres i samarbejde med en række
forskningsmiljøer. Dermed sikres et sagligt og velunderbygget grundlag
for at følge implementeringen af reformen.
Samtidig vil der fra 2015 blive udarbejdet en årlig statusredegørelse for
folkeskolens udvikling, som vil danne udgangspunkt for drøftelser mel-
lem regeringen og KL og mellem regeringen og folkeskoleforligskredsen.
Udover ovenstående bliver vi løbende klogere gennem de analyser, der i
forvejen er i gang. Et eksempel er den nylige undersøgelse fra forsk-
ningsprojektet ”Ledelsesadfærd og performance” (LEAP), som analyse-
rer bl.a. lærernes opfattelse af den lokale implementering af de nye ar-
bejdstidsregler.
I bilag 1: Opsamling af viden til notat 32 nævner Damarks Lærerforening
en række områder, inden for hvilke foreningen med henvisning til egne
og andres undersøgelser påpeger problematiske tendenser.
Jeg er åben over for, at vi i regi af referencegruppen for Ressourcecenter
for Folkeskolen tager en drøftelse af, om der kan være elementer, der er
behov for, at vi belyser yderligere.
I forhold til bilag 35 er jeg opmærksom på, at udgiftsniveauet i folkesko-
len, det vil sige udgifterne pr. elev, har været svagt faldende siden 2009,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
ligesom jeg også er opmærksom på, at regnskabstallet for 2013 er speci-
elt.
Jeg bemærker, at de budgetterede udgifter pr. elev i 2013 er væsentligt
højere end de regnskabsførte udgifter pr. elev i 2013, og at de budgette-
rede udgifter i 2013 svarer til både de regnskabsførte udgifter pr. elev i
2012 og de budgetterede udgifter pr. elev i 2014. Jeg formoder derfor, at
regnskabstallet for 2013 hænger sammen med overenskomstkonflikten i
april 2013.
Jeg vil dog i den forbindelse gerne understrege, at udgiftsniveau ikke er
synonymt med hverken kvalitet eller serviceniveau. Jeg finder det derfor
mere væsentligt at følge udviklingen i folkeskolen ud fra kvalitets- og
indholdsindikatorer end på baggrund af afholdte udgifter pr. elev.
Med venlig hilsen
Christine Antorini