Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1436552_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 27. november 2014 har udvalget stillet undervisningsministeren og under-
tegnede følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 87 (Alm. del)
Ministrene bedes kommentere henvendelsen fra Teach First Danmark om projekt
om ansættelse af lærere på skoler i belastede områder, jf. (20131) BUU alm. del -
bilag 230.
Svar
Undervisningsministeren har bedt mig videregive sine kommentarer, som fremgår
sidst i besvarelsen.
Teach First Danmark er en del af det internationale netværk Teach for All. Kernen i
Teach for All konceptet er, at dygtige ildsjæle med en akademisk kandidatbaggrund
fra universitetet bruger to år efter deres dimittering til at undervise i primært soci-
alt belastede skoler. Afhængigt af det konkrete program i de enkelte lande får del-
tagerne forskellige former for efteruddannelse for at forberede dem til opgaven.
Som uddannelses- og forskningsminister er jeg glad for, at vi herhjemme har for-
mået at kombinere ambitionen bag konceptet med den danske meritlæreruddan-
nelse og de regler, der gælder herfor. På den måde får deltagerne en anerkendt
læreruddannelse og solide lærerfaglige kompetencer, som de kan kombinere med
deres faglige spidskompetencer fra deres kandidatuddannelse i et integreret og
praksisnært talentforløb.
Teach First Danmark er tænkt som et særligt talentforløb, og jeg ser ikke pro-
grammet som en erstatning for den ordinære læreruddannelse eller den almindeli-
ge meritlæreruddannelse. Teach First Danmark er et supplement til disse primære
indgange til lærergerningen, som skal appellere til dem, som forventer et ekstraor-
dinært krævende uddannelsesforløb, og som er drevet af at give sig i kast med nogle
af de betydelige sociale udfordringer, som folkeskolelærere møder i socialt belaste-
de områder.
Jeg ser Teach First Danmark som en investering i fremtidens folkeskole, og derfor
er det også min forventning, at de lærere, som udklækkes fra programmet, forbliver
ressourcer i folkeskolen som lærere, ledere og konsulenter efter endt uddannelse.
17. december 2014
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
1260 København K
Tel.
7231 7800
Fax
7231 7801
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
3404 2012
14/022450-04
Side
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436552_0002.png
Som undervisningsministeren påpeger i sine bemærkninger i afsnittene herunder,
er der god sammenhæng mellem ideen bag Teach First Danmark og folkeskolere-
formen.
Undervisningsministerens bemærkninger:
Et af de vigtigste mål med folkeskolereformen er, at betydningen af social baggrund
for elevernes faglige resultater skal mindskes, så alle elever bliver så dygtige, de kan
– også de børn, som kommer fra familier, der ikke kan give dem så meget støtte
med deres skolegang.
Det undervisende personales kompetencer til at planlægge, gennemføre og evaluere
undervisning i folkeskolen er afgørende for, at folkeskolereformens mål skal blive
til virkelighed. Dertil kommer, at det er væsentligt, at eleverne møder en undervis-
ning af høj faglig og pædagogisk kvalitet.
Derfor har regeringen i forbindelse med folkeskolereformen også sat mål for et
massivt kompetenceløft, der betyder, at alle elever i folkeskolen inden 2020 skal
undervises af lærere, som enten har undervisningskompetence fra læreruddannel-
sen i de fag, de underviser i, eller har opnået en tilsvarende faglig kompetence via
efteruddannelse m.v. Der er samtidig afsat i alt en milliard kroner i perioden 2014-
2020 til styrket efteruddannelse af lærere og pædagoger i folkeskolen.
Teach First Danmark er et spændende projekt, og jeg kan som undervisningsmini-
ster støtte op om projektets ambition om at tiltrække fagligt dygtige uddannede
som lærere i folkeskolen for at bidrage til et fagligt løft af skoler med mange socialt
og fagligt udfordrede elever. Jeg noterer mig, at Teach First gennem sit samarbejde
med Professionshøjskolen Metropol har fokus på de didaktiske og pædagogiske
kompetencer, der er afgørende vigtige for at kunne løfte denne gruppe af elever.
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Side
2/2